Hej!

Har fått möjlighet att lägga bud på det jag vill ha i en gammal hobbyverkstad och jag är inne på att lägga bud på rubbet för att sedan sälja/kasta det som jag själv inte vill ha. Jag har i nuläget ingen egen verkstad överhuvud taget så det är ett gyllene tillfälle att lägga grunden för en.

Problemet jag står inför är att jag inte har en aning om vad som är rimligt att erbjuda. Dels är det så vansinnigt mycket grejer, varav en stor del förmodligen är värt så lite att det blir svårt att sälja vidare. Dels besitter jag inte kunskapen och google hjälper mig bara så långt.. :)

Så jag tänkte slänga upp lite bilder här och hoppas på att ni som läser åtminstone kan hjälpa mig med priser på några av dem. Gärna vad jag kan förvänta mig att få för dem om jag säljer på Tradera eller dyl., så lär jag dra av en del för besväret att tömma verkstaden.

OBS på att jag i nuläget inte kunnat funktionstesta maskinerna!

• Begagnad Emco-Star kombimaskin i ett stökigt träbearbetningsverkstad med diverse verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Namnskylt på en äldre maskin med tekniska specifikationer, täckt av damm och använd vid hobbyverkstad.
    Skapa konto
  • En rörig hobbyverkstad med diverse verktyg, bland annat en DeWalt bordsåg och arbetskläder.
    Skapa konto
  • Svetsmask med modellbeteckningen "DW 125" och hörselskydd i en rörig hobbyverkstad.
    Skapa konto
  • Gammal Emco-Rex b20 kombinerad maskin i en verkstad, täckt med sågspån, ej funktionstestad.
    Skapa konto
  • Överblick av trång hobbyverkstad med diverse verktyg och maskiner i oordning.
    Skapa konto
  • En rörig verkstad med verktyg, maskiner och material oorganiserat upphängda och liggande.
    Skapa konto
  • Använd bänkslip med sliphjul och slipband på en träbänk i en verkstad, varumärket CLAS OHLSON synligt.
    Skapa konto
  • Närbild av en använd bandslipmaskin från CLAB Ohlson AB, modell HU-100BDS, daterad 1994.
    Skapa konto
  • Verktygsvägg med blandade redskap, sågar och hjälmar, ej funktionstestade, i hobbyverkstad.
    Skapa konto
  • Fullspäckad hobbyverkstad med diverse verktyg och maskiner som bandsåg och slipmaskin samt material och verktygsförvaring.
    Skapa konto
  • Vy över en gammal verkstad med otydliga maskindelar och kablar under en arbetsbänk, allt ser oorganiserat och använt ut.
    Skapa konto
  • En dammig slipmaskin från Ferm på ett verkstadsbord med diverse verktyg och smådelar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller en Bruksbo hobbyverktyg i en rörig verkstad.
    Skapa konto
  • Oorganiserad hobbyverkstad med diverse verktyg och material, inklusive träbitar och verktyg på hylla.
    Skapa konto
  • Gamla verktyg och handklampar upphängda på en verktygstavla i en mörk verkstadslokal.
    Skapa konto
  • Närbild på en del av en äldre verktygsmaskin med sliten grön färg och elsladdar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av verktyg och en delvis synlig gul batteriladdare i en rörig verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Meec Tools bänkslipmaskin i en verkstad, otestad, med teknisk information synlig på etiketten.
    Skapa konto
Fler bilder

• Närbild av en röd skruvmejsel med svart spets på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Trälistor förpackade i plastpåse, synliga i närbild på ett bygge.
    Skapa konto
  • Trave med oklara träföremål inuti en plastpåse.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal trähyvel med märkning 'Original L. & C.' på en träytan.
    Skapa konto
  • Närbild på ett öppet verktygsväska med ett Metabo-elektriskt verktyg och diverse kablar och tillbehör.
    Skapa konto
  • Otydligt foto av en manual för MBR100 bredvid svart elsladd och svart plastdel.
    Skapa konto
  • Byggmaterial och verktyg, inklusive skruvstycken och säkerhetsbälte, på en hylla i en oupplyst verkstadsyta.
    Skapa konto
  • Verktygslåda med blandade verktyg, däribland en hammare och skruvklämmor.
    Skapa konto
  • Mejselset med olika storlekar i ett ställ, använt i en verkstad.
    Skapa konto
  • Laserpass för byggprojekt med tillhörande teleskopstativ förpackat i en öppen väska.
    Skapa konto
  • Rörgängningsverktyg och dess tillbehör i en svart verktygslåda.
    Skapa konto
  • Clas Ohlson pelarborrmaskin täckt med plast i ett rörigt förrådsrum.
    Skapa konto
  • Nahaufnahme einer radialen Bohrmaschine von Clas Ohlson, mit Fokus auf das Etikett und den Bohrkopf.
    Skapa konto
  • Metabo överfräs med sladdar och tryckmätare i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Träväskas inre med uppsättning fräshuvuden och skär, samt en liten delbox.
    Skapa konto
  • Snedträ och spånskärvor på en verkstadsbänk med en äldre svarvmaskin och verktygslådor.
    Skapa konto
  • Grön gammal maskin med etiketten "WABECO" och tekniska specifikationer, troligtvis en verktygsmaskin.
    Skapa konto
  • Gamla använda Stanley handhyvel med märken och damm, ligger på ett trägolv.
    Skapa konto
Prissättning är alltid vanskligt. Det beror mycket på var sakerna finns, hur länge man kan vänta på rätt säljare/köpare, funktionsstatus osv.

Så allt vi kan ge dig är kvalificerade gissningar.
1. Emcostar kombimaskin: går ofta på blocket för 1-2000kr.
2. RAS dw125, på blocket för ca 3k men brukar ligga ute länge innan de försvinner.
3. Emco Rex b-20, är den separat från kombimaskin är får man ca 3k för den.
4. Tvingarna i trä ca 100kr st, de i metall beror på om de är i bra skick och vilket märke. (Biltemas/öob egna skruvtvingar= lågt pris, andra märken = högre pris).

Är det en metabo lackfräs? Beg typ 1.5k
Hyvlarna om fina sulor är värda ettpar hundralappar st, om du hittar en köpare men folk vill oftast ha i metall istället och då får man inte mer än 50:- st för dem. (Typiskt bra sak att behålla).

Stämborrtillsatsen betalar folk 500-1000kr för.

Pelarborrmaskinen pendlar väldigt i pris.

Kontursågen av märket Ferm är inte värd särskilt mycket men kan ändå vara bra att ha om man gör småsaker.

Fräs o svarv kan väl troligen vara värd ett par tusenlappar.

Som du ser kan totalpriset nog slå ganska stort beroende på varje dels värde.

Tycker din beskrivning och tanke känns rätt. Antar att det inte finns någon som kan berätta om maskinernas status?

Maskinerna från Ferm, Bruksbo, Meec, Clas Ohlson på bilderna är typiska lågprismaskiner från Jula, Rusta osv. De små är oftast inte värt många kronor. Enkelt att kolla vad de tar för liknande maskiner idag. Brukar dyka upp på loppis. De säljbara är nog pelarborrmaskinen och de större slipmaskinerna. Dock fortfarande inte mycket pengar i de.

Ser ut att vara lite äldre Metabo maskiner. Lite klumpiga/ålderstigna men hyfsad kvalitet. Brukar inte vara värt så mycket även om det kan vara bra maskiner. Möjligtvis att det är en nyare lackfräs där som nog skulle kunna inbringa 1200-1500kr.

Verkar vara någon ELU och Dewalt också. Bra kvalitet men brukar ändå inte inbringa så mycket vid försäljning. Dewalts stora radialarmssåg tycker jag brukar se svårsålda ut på Blocket tex. Här kanske vi pratar om 1500-2500kr.

Emco-Rex ganska vanliga små hobbymaskiner som hyfsat snabbt säljs på Blocket för 1500-3500kr vad jag kunnat se. Dock är det frågan om skick/slitage och om alla tillbehör/delar är med.

De äldre handverktygen kan nog vara klart bättre kvalitet. Stanley har jag för mig gjorde bra grejor förr. Idag inte så imponerande. Samtidigt är det svårt att få vidare betalt för smågrejor. Många som ärver typiskt såna här verktyg. Sen köper man ofta bara det man behöver och åker ogärna någon längre sträcka för en sak värt 100kr. Sånt här brukar alltså dyka upp på loppis OCH säljas ganska snabbt där om det är lite bättre kvalitet. MEN dåligt betalt och mycket jobb om man ändå inte råkar anordna loppis regelbundet.

Så sammantaget känns det inte som något större värde. Särskilt om du också måste tömma lokalen.

MEN självklart ett bra tillfälle att komma över en ”komplett” liten hobbyverkstad för att sen byta ut det du inte vill ha/behöver.

Små oansenliga ”handverktyg/delar” av bra kvalitet kan ofta vara betydligt dyrare att skaffa än man tror. Dessutom är de fortfarande lika bra och i vissa fall bättre än nytillverkade. Så det är där du skulle kunna hitta guldkornen. Hyvlar, borrar, stämjärn, tvingar, tänger, filar, osv Men med tanke på att resten är främst ”budgetsortiment” så skulle jag inte ha för höga förhoppningar.

Att städa ur en sådan lokal. Frakta bort ALLT. Gå igenom allting och sälja det man inte vill ha tar ju en hel del tid. Jag sedan 90-talet köpt/sålt mycket via t ex Gula tidningen/Blocket/Marketplace/FB och det är idag inte alltid varken smidigt eller lönsamt. (Många oseriösa och lycksökare som upptar ens tid i onödan) Har dessutom genom åren varit med om diverse arvsskiften/tömma kompletta hus varianter. Är oftast mer jobb än man först tror

Sen är det lite skillnad på ”marknaden” om det är i Stockholmstrakten eller Värmland. Där det finns fler köpare inom närområdet i Stockholm.

Personligen hade jag tänkt 10000kr om jag ska höfta ur mig en jämn siffra. Säg då att du då kunde få ihop 20000 kr om du kämpade på med en försäljning och sen vill ha -10000 för besväret och risken att maskiner osv är trasiga/slitna.

Personligen hade jag då hellre betalt 10000kr för de maskiner/verktyg jag velat ha och sen lämnat kvar resten. (Gissar dock att ägaren helst vill bli av med allt...)

Brukar dyka upp såna här möjligheter på t ex Blocket eller inom bekantskapskretsen ibland. Personligen hade jag satsat på något annat tillfälle där det verkat vara mer ”kvalitetsmaskiner” i hopp om att hitta betydligt fler guldklimpar. Hade det däremot varit en lokal/rum i ett hus där jag skulle flytta in så hade jag gärna tagit över det och sen petat på i lugn och ro.

Oavsett hur det går. Lycka till(y)

Redigerat:
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Prissättning är alltid vanskligt. Det beror mycket på var sakerna finns, hur länge man kan vänta på rätt säljare/köpare, funktionsstatus osv.

Så allt vi kan ge dig är kvalificerade gissningar.
1. Emcostar kombimaskin: går ofta på blocket för 1-2000kr.
2. RAS dw125, på blocket för ca 3k men brukar ligga ute länge innan de försvinner.
3. Emco Rex b-20, är den separat från kombimaskin är får man ca 3k för den.
4. Tvingarna i trä ca 100kr st, de i metall beror på om de är i bra skick och vilket märke. (Biltemas/öob egna skruvtvingar= lågt pris, andra märken = högre pris).

Är det en metabo lackfräs? Beg typ 1.5k
Hyvlarna om fina sulor är värda ettpar hundralappar st, om du hittar en köpare men folk vill oftast ha i metall istället och då får man inte mer än 50:- st för dem. (Typiskt bra sak att behålla).

Stämborrtillsatsen betalar folk 500-1000kr för.

Pelarborrmaskinen pendlar väldigt i pris.

Kontursågen av märket Ferm är inte värd särskilt mycket men kan ändå vara bra att ha om man gör småsaker.

Fräs o svarv kan väl troligen vara värd ett par tusenlappar.

Som du ser kan totalpriset nog slå ganska stort beroende på varje dels värde.
Jag förstår av ditt inlägg att småmaskinerna inte lär generera någon större summa, då återstår frågan om de är värda att ha själv. Bandslipen t.ex. kanske är en bra instegsmodell tills den dag jag känner behov av bättre? Eller lär jag känna det behovet vid första test? :)

Är t.ex. dewalten en bra maskin att äga då? Eller klarar jag mig bättre med andra, kanske modernare, grejer?

Lackfräsen är en "LF 714" som är föregångaren till den man kan köpa i affär idag. Men verkar absolut som att den är värd lite mer än övriga småmaskiner.

Överhandsfräsen - bra maskin eller sämre än de flesta?

Tack för hjälpen!

S skogstomten skrev:
Tycker din beskrivning och tanke känns rätt. Antar att det inte finns någon som kan berätta om maskinernas status?

Maskinerna från Ferm, Bruksbo, Meec, Clas Ohlson på bilderna är typiska lågprismaskiner från Jula, Rusta osv. De små är oftast inte värt många kronor. Enkelt att kolla vad de tar för liknande maskiner idag. Brukar dyka upp på loppis. De säljbara är nog pelarborrmaskinen och de större slipmaskinerna. Dock fortfarande inte mycket pengar i de.

Ser ut att vara lite äldre Metabo maskiner. Lite klumpiga/ålderstigna men hyfsad kvalitet. Brukar inte vara värt så mycket även om det kan vara bra maskiner. Möjligtvis att det är en nyare lackfräs där som nog skulle kunna inbringa 1200-1500kr.

Verkar vara någon ELU och Dewalt också. Bra kvalitet men brukar ändå inte inbringa så mycket vid försäljning. Dewalts stora radialarmssåg tycker jag brukar se svårsålda ut på Blocket tex. Här kanske vi pratar om 1500-2500kr.

Emco-Rex ganska vanliga små hobbymaskiner som hyfsat snabbt säljs på Blocket för 1500-3500kr vad jag kunnat se. Dock är det frågan om skick/slitage och om alla tillbehör/delar är med.

De äldre handverktygen kan nog vara klart bättre kvalitet. Stanley har jag för mig gjorde bra grejor förr. Idag inte så imponerande. Samtidigt är det svårt att få vidare betalt för smågrejor. Många som ärver typiskt såna här verktyg. Sen köper man ofta bara det man behöver och åker ogärna någon längre sträcka för en sak värt 100kr. Sånt här brukar alltså dyka upp på loppis OCH säljas ganska snabbt där om det är lite bättre kvalitet. MEN dåligt betalt och mycket jobb om man ändå inte råkar anordna loppis regelbundet.

Så sammantaget känns det inte som något större värde. Särskilt om du också måste tömma lokalen.

MEN självklart ett bra tillfälle att komma över en ”komplett” liten hobbyverkstad för att sen byta ut det du inte vill ha/behöver.

Små oansenliga ”handverktyg/delar” av bra kvalitet kan ofta vara betydligt dyrare att skaffa än man tror. Dessutom är de fortfarande lika bra och i vissa fall bättre än nytillverkade. Så det är där du skulle kunna hitta guldkornen. Hyvlar, borrar, stämjärn, tvingar, tänger, filar, osv Men med tanke på att resten är främst ”budgetsortiment” så skulle jag inte ha för höga förhoppningar.

Att städa ur en sådan lokal. Frakta bort ALLT. Gå igenom allting och sälja det man inte vill ha tar ju en hel del tid. Jag sedan 90-talet köpt/sålt mycket via t ex Gula tidningen/Blocket/Marketplace/FB och det är idag inte alltid varken smidigt eller lönsamt. (Många oseriösa och lycksökare som upptar ens tid i onödan) Har dessutom genom åren varit med om diverse arvsskiften/tömma kompletta hus varianter. Är oftast mer jobb än man först tror

Sen är det lite skillnad på ”marknaden” om det är i Stockholmstrakten eller Värmland. Där det finns fler köpare inom närområdet i Stockholm.

Personligen hade jag tänkt 10000kr om jag ska höfta ur mig en jämn siffra. Säg då att du då kunde få ihop 20000 kr om du kämpade på med en försäljning och sen vill ha -10000 för besväret och risken att maskiner osv är trasiga/slitna.

Personligen hade jag då hellre betalt 10000kr för de maskiner/verktyg jag velat ha och sen lämnat kvar resten. (Gissar dock att ägaren helst vill bli av med allt...)

Brukar dyka upp såna här möjligheter på t ex Blocket eller inom bekantskapskretsen ibland. Personligen hade jag satsat på något annat tillfälle där det verkat vara mer ”kvalitetsmaskiner” i hopp om att hitta betydligt fler guldklimpar. Hade det däremot varit en lokal/rum i ett hus där jag skulle flytta in så hade jag gärna tagit över det och sen petat på i lugn och ro.

Oavsett hur det går. Lycka till(y)
Tack för ditt mycket utförliga svar!

Emco-maskinerna kommer med originalkvitton från -75 och ser väldigt okej ut, de har nog skötts väl och jag tror att samtliga delar finns kvar. Sen om de fyller mina framtida hobbybehov är en annan femma. Men återigen - kanske bra instegsmodeller..

Du nämnde Metabo-maskinerna - är fräsen en bra modell som fyller sin funktion eller är det värt att satsa högre? Hur är det med ELUn? Jag har varken fräs eller lamellfräs idag så kanske bra att skaffa dessa?

Jag är också lite mer inne på handverktygen egentligen, då det känns som att de är hyffsat billiga per styck, men många bäckar små.. Sådant som limknektar, tvingar, stämjärn, bildhuggarjärn, borrar osv osv är ju sånt man ändå vill ha. En del guldkorn tror jag finns men mest är det nog mer budget, tyvärr. Däremot uppskattar jag det till mellan 10-20 frässtål från Cobolt vilket ju blir en del i pengar nytt..

Själv bor jag i Stockholmstrakten så då har jag väl lite "fördel" där.. Men detta med att ta hand om allt är absolut inte något som efterfrågas - det var mer något jag tänkte kunde vara ett alternativ för säljaren. Men det är säkert som du säger att det är mycket mer arbete involverat än jag tror. Ett annat alternativ är ju att bara plocka det jag ser värde i för egen del samt sådant jag tror jag kan sälja vidare för okej slant. Den aktuelle säljaren har inte en aning om vad sakerna är värda nämligen.

M mefi skrev:
Själv bor jag i Stockholmstrakten så då har jag väl lite "fördel" där.. Men detta med att ta hand om allt är absolut inte något som efterfrågas - det var mer något jag tänkte kunde vara ett alternativ för säljaren. Men det är säkert som du säger att det är mycket mer arbete involverat än jag tror. Ett annat alternativ är ju att bara plocka det jag ser värde i för egen del samt sådant jag tror jag kan sälja vidare för okej slant. Den aktuelle säljaren har inte en aning om vad sakerna är värda nämligen
Jag är en hoarder, se bara min verkstadstråd, vill du dra igång en hobbyverkstad kan du antingen köpa på dig allt och då behöver du troligen inte köpa på dig några nya verktyg de närmsta 5åren..sen kanske du villhöver det men det är en annan sak.
Även om det är hobbymaskiner så gör de oftast jobbet, tar lite längre tid och lite omständigare än med 'finare' maskiner.
Om inte säljaren har en aning om vad saker a är värda så tycker jag det är rätt att vara ärlig och tillsammans med denna försöka gå igenom allt och göra en översiktlig värdering i samband med köp. Är det exv stämjärn gjorda i Sverige/hajen/Eskilstuna får man ge åtminstone en hundralapp st på Tradera.
På bild 10 ser man två maskiner du inte riktigt fått.med, ser ut som en DeWalt ner till höger och en pelarborr till vänster som är mer gedigen än radialpelarborren du fotat längre ner.

Jag är en hoarder, se bara min verkstadstråd, vill du dra igång en hobbyverkstad kan du antingen köpa på dig allt och då behöver du troligen inte köpa på dig några nya verktyg de närmsta 5åren..sen kanske du villhöver det men det är en annan sak.
Även om det är hobbymaskiner så gör de oftast jobbet, tar lite längre tid och lite omständigare än med 'finare' maskiner.
Om inte säljaren har en aning om vad saker a är värda så tycker jag det är rätt att vara ärlig och tillsammans med denna försöka gå igenom allt och göra en översiktlig värdering i samband med köp. Är det exv stämjärn gjorda i Sverige/hajen/Eskilstuna får man ge åtminstone en hundralapp st på Tradera.
På bild 10 ser man två maskiner du inte riktigt fått.med, ser ut som en DeWalt ner till höger och en pelarborr till vänster som är mer gedigen än radialpelarborren du fotat längre ner.
Ska spana in den :)

Ja precis, jag vill vara uppriktig mot säljaren. Verkstaden tillhörde hennes döde man, jag vill att hon ska känna att det blir en bra affär.

Vilka örnögon! DeWalt-sågen som man skymtar är den enda i verkstaden som inte är till salu, därav var den inte med. Pelarborren till vänster tänkte jag inte var aktuell då formatet var så litet jämfört med den andra, men då ska jag kanske ta och tänka om där.

Jag har påbörjat ett excel-ark med lite uppskattningar kring vad saker jag är intresserad av kan ha för värde. Jag klistrar in den så uppskattar jag rättningar :)

Edit
Såg för övrigt att hyveln på sista bilden liknar denna ganska mycket: https://www.tradera.com/item/301889...ailey-hyvel-no-4-1-2-i-fint-skick-30-40-talet

Redigerat:
Maskiner
  • Svarv Wabeco D2400? 1000 kr
  • Lackfräs Metabo LF714S 1000 kr
  • Duplofräs Elu MBR100 500 kr
  • Pelarborr Clas Ohlson 30-7906 400 kr
  • Överhandsfräs Metabo Of E 1229 Signal 1500 kr
  • Bandputs Metabo BA6100 200 kr
  • Cirkelsåg DW351-QS 400 kr
  • Bänkslipmaskin Meec MD150/200FG 100 kr
  • Hyvelmaskin Emco-rex b 20 2500 kr
  • Kombimaskin Emcostar 2000 kr
  • Radialarmsåg DeWalt DW125 1500 kr
  • Bandslipmaskin Clas Ohlson HU-100BDS 250 kr
  • Figursåg Ferm FZ- 13/330 200 kr
  • Dremel Bruksbo 100 kr
Handverktyg
  • Trätvingar 11st 1000 kr
  • Metalltvingar ca 6st 500 kr
  • Snabbtvingar ca 10st 300 kr
  • Stämjärn E A Berg 100 kr
  • Stämjärn Stanley 4st 100 kr
  • Hyvel Stanley RB10 300 kr
  • Hyvel Stanley No 4 1/2 500 kr
  • Trähyvlar Nooitgedagt 6st 300 kr
  • Trähyvel LW Steiner 1st 50 kr
  • Geringsåg 80 kr
  • Laserpass 40 kr
  • Stämborrtillsats 500 kr
  • Frässtål Cobolt ca 20st 1500 kr
  • Frässtål övriga 400 kr

Ja hyveln på bilden är en 4 1/2 som inte är så vanliga i Sverige så ibland drar de iväg på Tradera. Jag köpte min för en hundring på Tradera så det beror helt på om några hetsar igång. 500kr är en rimlig nivå.

Jag är lite hyvelsnobb ibland, skulle nog säga att rb-hyvlen är värd mindre än 300kr och att trähyvlarna, om de har en användbar profil är värda mer.

Hur lång är träsvarven? Den ser ut som den skulle klara enklare saker i metall med.

Du ska såklart ha en rejäl rabatt för att du köper allt på en gång. Du spar väldigt mycket tid åt säljaren som slipper sätta in sig i värde, annonsera och hantera enskilda köpare.

nanowire nanowire skrev:
Du ska såklart ha en rejäl rabatt för att du köper allt på en gång. Du spar väldigt mycket tid åt säljaren som slipper sätta in sig i värde, annonsera och hantera enskilda köpare.
Ja så tänker jag också. Dessutom, i detta fall är säljaren till åren kommen och förmodligen ligger allt som har med annonsering online att göra långt ifrån den digitala kunskapsnivån.. Men man vill ju ändå göra rätt för sig :)

Ja hyveln på bilden är en 4 1/2 som inte är så vanliga i Sverige så ibland drar de iväg på Tradera. Jag köpte min för en hundring på Tradera så det beror helt på om några hetsar igång. 500kr är en rimlig nivå.

Jag är lite hyvelsnobb ibland, skulle nog säga att rb-hyvlen är värd mindre än 300kr och att trähyvlarna, om de har en användbar profil är värda mer.

Hur lång är träsvarven? Den ser ut som den skulle klara enklare saker i metall med.
Okej, det kändes lite väl dyrt med 1600! Då ändrar jag dem litegrann då.

Svarven. 725mm tror jag man kan svarva i den. Data finns på bilden nedan:
Blå svarv av märket WABECO med tekniska specifikationer tryckta på sidan, placerad i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Maskiner
  • Svarv Wabeco D2400? 1000 kr
  • Lackfräs Metabo LF714S 1000 kr
  • Duplofräs Elu MBR100 500 kr
  • Pelarborr Clas Ohlson 30-7906 400 kr
  • Överhandsfräs Metabo Of E 1229 Signal 1500 kr
  • Bandputs Metabo BA6100 200 kr
  • Cirkelsåg DW351-QS 400 kr
  • Bänkslipmaskin Meec MD150/200FG 100 kr
  • Hyvelmaskin Emco-rex b 20 2500 kr
  • Kombimaskin Emcostar 2000 kr
  • Radialarmsåg DeWalt DW125 1500 kr
  • Bandslipmaskin Clas Ohlson HU-100BDS 250 kr
  • Figursåg Ferm FZ- 13/330 200 kr
  • Dremel Bruksbo 100 kr
Handverktyg
  • Trätvingar 11st 1000 kr
  • Metalltvingar ca 6st 500 kr
  • Snabbtvingar ca 10st 300 kr
  • Stämjärn E A Berg 100 kr
  • Stämjärn Stanley 4st 100 kr
  • Hyvel Stanley RB10 200 kr
  • Hyvel Stanley No 4 1/2 500 kr
  • Trähyvlar Nooitgedagt 6st 500 kr
  • Trähyvel LW Steiner 1st 100 kr
  • Geringsåg 80 kr
  • Laserpass 40 kr
  • Stämborrtillsats 500 kr
  • Frässtål Cobolt ca 20st 1500 kr
  • Frässtål övriga 400 kr

Summan för allt ovan blir ca 18000. Sen finns ytterligare handverktyg i mängder. Återigen inget som kan säljas för några större värden förmodligen. Jag funderar nu på var gränsen för ett bra rimligt bud och ett skambud går någonstans..

Tror du börjar närma dig en realistisk bild av vad allt är värt separat. Men som sagt ska du köpa allt så ska det nog vara kanske 1/2 jämfört med delarna separat.

Är väldigt bra att du försöker vara ärlig mot säljarinnan.(y) Är även hennes vänner/anhöriga som kan komma och ha synpunkter efteråt också...

Som sagt är en del jobba att plocka ihop och städa ur allt. Jag hade nog personligen gjort så att helt öppet berättat att jag bedömer värdet på ALLT som 20 000kr i SEPARATA delar men att jag kan tänka mig att betala hälften om jag skulle ta allt.

Känns inte som att det är något av grejorna jag skulle "ångra" om det inte blev affär. Alternativet vore att köpa de (få) saker jag verkligen ville ha och betala rimligt marknadsvärde för just de. Då står å andra sidan ägarinnan där med en tråkig skräpkaka där någon plockat ur russinen...

Vid arvsskiften har vi flera gånger kallat in de som köper hela dödsbon och antikviteter för att göra en oberoende värdering. Då brukar de säga att priset de ger gäller BARA OM de får köpa ALLT utan att arvingarna först plockar ur godbitarna. Vill arvingarna plocka ur godbitarna så är de inte intresserade av att köpa det resterande. De vet nämligen att kvar blir då bara ett stort städprojekt som i slutändan troligtvis inte ens går plus med tanke på arbetsinsatsen.

Har själv ett slags "register" med beteckning och i vissa fall foton över alla mina maskiner/verktyg och deras realistiska marknadsvärde. (Både för en överblick över vad jag har och ur försäkringssynpunkt och en ev situation där någon annan ska sköta försäljningen) Är förvånansvärt lite pengar när man lägger ihop det. Trots att det främst är moderna sladdmaskiner och kvalitetsverktyg i bra skick från Festool, Makita, Kemppi, Bosch, Hilti, Bahco, Kamasa, Leica, Senco, Fein, Ingersoll Rand, Hultafors.

Realistiskt begagnatvärde i min lista (för att de ska säljas ganska snabbt/enkelt) drygt 50 000kr om det säljs separat. Nypris 150 000-200 000kr och det har tagit 30 år att köpa på sig de saker jag vill ha. Skulle dock aldrig sälja de för 1/2 priset i klump! Eftersom det är attraktiva lättsålda kvalitetsmaskiner med min värderingen även om det skulle krävas en del jobb. Däremot är jag inte säker på att ett försäkringsbolag direkt glatt skulle ge mig 50 000kr i ersättning. Skulle nog få strida en del för det ändå eftersom många verktyg trots allt är 10-20år gamla och i deras ögon då ofta till stor del avskrivet =ganska lågt värde på papperet.

Redigerat:
S skogstomten skrev:
Tror du börjar närma dig en realistisk bild av vad allt är värt separat. Men som sagt ska du köpa allt så ska det nog vara kanske 1/2 jämfört med delarna separat.
”Allt” i detta fall - menar du då allt på den lista jag gjort, eller rubbet i hela verkstaden?ö

S skogstomten skrev:
Är väldigt bra att du försöker vara ärlig mot säljarinnan.(y) Är även hennes vänner/anhöriga som kan komma och ha synpunkter efteråt också...

Som sagt är en del jobba att plocka ihop och städa ur allt. Jag hade nog personligen gjort så att helt öppet berättat att jag bedömer värdet på ALLT som 20 000kr i SEPARATA delar men att jag kan tänka mig att betala hälften om jag skulle ta allt.

Känns inte som att det är något av grejorna jag skulle "ångra" om det inte blev affär. Alternativet vore att köpa de (få) saker jag verkligen ville ha och betala rimligt marknadsvärde för just de. Då står å andra sidan ägarinnan där med en tråkig skräpkaka där någon plockat ur russinen...

Vid arvsskiften har vi flera gånger kallat in de som köper hela dödsbon och antikviteter för att göra en oberoende värdering. Då brukar de säga att priset de ger gäller BARA OM de får köpa ALLT utan att arvingarna först plockar ur godbitarna. Vill arvingarna plocka ur godbitarna så är de inte intresserade av att köpa det resterande. De vet nämligen att kvar blir då bara ett stort städprojekt som i slutändan troligtvis inte ens går plus med tanke på arbetsinsatsen.

Har själv ett slags "register" med beteckning och i vissa fall foton över alla mina maskiner/verktyg och deras realistiska marknadsvärde. (Både för en överblick över vad jag har och ur försäkringssynpunkt och en ev situation där någon annan ska sköta försäljningen) Är förvånansvärt lite pengar när man lägger ihop det. Trots att det främst är moderna sladdmaskiner och kvalitetsverktyg i bra skick från Festool, Makita, Kemppi, Bosch, Hilti, Bahco, Kamasa, Leica, Senco, Fein, Ingersoll Rand, Hultafors.

Realistiskt begagnatvärde i min lista (för att de ska säljas ganska snabbt/enkelt) drygt 50 000kr om det säljs separat. Nypris 150 000-200 000kr och det har tagit 30 år att köpa på sig de saker jag vill ha. Skulle dock aldrig sälja de för 1/2 priset i klump! Eftersom det är attraktiva lättsålda kvalitetsmaskiner med min värderingen även om det skulle krävas en del jobb. Däremot är jag inte säker på att ett försäkringsbolag direkt glatt skulle ge mig 50 000kr i ersättning. Skulle nog få strida en del för det ändå eftersom många verktyg trots allt är 10-20år gamla och i deras ögon då ofta till stor del avskrivet =ganska lågt värde på papperet.
Mycket intressant läsning, tack för att du tagit dig tiden! Visst är det så att det blir än svårare för henne att bli av med allt om jag plockar ut det bästa.. Men jag är lite rädd att hon kan uppfatta det som ett skamligt bud, vad jag nu än kommer med, då hon kanske har en helt orimlig förväntan då hon saknar kunskapen. För mannen hennes hade det väl tagit närmre 50 år att skaffa sin samling och det lär ha kostat. Mycket. Men det ligger väl på henne!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.