Men jag förstår ändå inte. En man kunde ha varit där i 40h, du hade ingen uppfattning om tidsåtgången.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
K
E EB2 skrev:
Nej, det tycker jag inte att jag har. Jag har fått uppgift om att en service kostar 900 kr/h. För mig är det likgiltigt hur många personer de behöver för att utföra det arbetet. Om de hade skickat 4 personer, hade de kunnat fakturera 3600 kr/h då?
Det är ingen som pratat om hur många personer som behövts för uppdraget. Vi har frågat om arbetstimmar. Ditt problem verkar ligga i att det kom två personer. Och med ditt egna resonemang så hade du varit mycket nöjdare om det bara varit en person där men 10 gånger så länge, för då hade du fått betala ditt timpris som du fått. Men totalt hade kostanden för dig blivit väldigt mycket högre. Hela ditt resonemang är ju helt tappat så sluta trolla nu

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Du fick betala för 2 arbetstimmar, spelar det verkligen någon roll om det var:

1 person där i 2 timmar eller

2 personer där i 1 timma?

Att företaget svarar att det kostar 900kr/h har inget med hur lång tid det kommer ta att göra.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Nej, det tycker jag inte att jag har. Jag har fått uppgift om att en service kostar 900 kr/h. För mig är det likgiltigt hur många personer de behöver för att utföra det arbetet. Om de hade skickat 4 personer, hade de kunnat fakturera 3600 kr/h då?
Du verkar inte alls förstå.

Du har ett arbete som ska utföras. Det tar X timmar.

Är det två personer som jobbar så tar det X/2 timmar. Är det tre personer som jobbar så tar det X/3 timmar.

Att du får en uppgift om timpriset (som givetvis är per person) är fullt rimligt och vill du ha en uppfattning om vad arbetet kommer kosta dig också, så måste ni förstås diskutera vad som ska utföras och hur lång tid man tror det kommer ta.

Ur ett poolservice perspektiv låter det inte konstigt att komma två personer om det är mycket som ska fixas.

Om du tycker att totalkostnaden blivit konstigt hög bör du fokusera på vilket arbete som utförts och om det utförts fackmannamässigt. Din nuvarande anfallsvinkel kring priset per timme är helt enkelt fel eftersom timpriser alltid anges per person och inte säger något alls om totala priset för tjänsten. Be om en prisuppskattning baserat på arbetet som ska utföras så slipper du överraskningar nästa gång.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klassisk tråd: Kunden ar varit vag i kommunikationen, hantverkare har varit vag i kommunikationen. Kunden har fått betala mer än den trodde. Kunden är sur. Ingenting kommer ske, nästa gång så är kunden tydligare. = Läropengar.

Case closed

• Gilla
claym och 6 till
  • Laddar…
OK, bilden här på forumet förefaller vara ganska samstämmig så jag får väl medge att jag hade fel. Dock tycker jag ändå att vad som förefaller vara rådande prissättningskonvention är problematisk. Det hade varit mer ärligt och transparent av firman att säga att ”priset är 900 kr/h/person och vi kommer att skicka 2 man. Du blir alltså debiterad 1800 kr/h.” Inte särskilt svårt heller. Tydligt och inga konstigheter.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Att företaget svarar att det kostar 900kr/h har inget med hur lång tid det kommer ta att göra.
Det har jag väl inte påstått heller?

E EB2 skrev:
OK, bilden här på forumet förefaller vara ganska samstämmig så jag får väl medge att jag hade fel. Dock tycker jag ändå att vad som förefaller vara rådande prissättningskonvention är problematisk. Det hade varit mer ärligt och transparent av firman att säga att ”priset är 900 kr/h/person och vi kommer att skicka 2 man. Du blir alltså debiterad 1800 kr/h.” Inte särskilt svårt heller. Tydligt och inga konstigheter.
....men att de säger att de skickar två gubbar gör ingen skillnad för dig ändå. Totalpriset är fortfarande detsamma.

Det du vill veta är ju vad totalkostnaden blir och då måste du fråga om det. Om det inte handlar om standardtjänster som vårstart/vinterstängning tror jag dock poolfirmorna är rätt försiktiga med att uppskatta priser - de kan ju komma till vilken flytande katastrof som helst. Men, antagligen hade du kunnat få en prisuppskattning om du frågat - vilket du kommer göra nästa gång!

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Det har jag väl inte påstått heller?
Vad är det du har påstått då egentligen?

Gnäller du på ica också om du köper tex 2 liter mjölk som kostar 15kr/ liter och det totalt blir 30kr?

Du kanske går och köper 1 paket på 2 liter för 30 kr totalt och känner dig asnöjd istället?

• Haha
Roffe_riff
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....men att de säger att de skickar två gubbar gör ingen skillnad för dig ändå. Totalpriset är fortfarande detsamma.
Nej, det är ju inte det. Hade det räckt med en hade priset varit 900 kr/h.

• Ledsen
  • Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Alltså, det är ett pris per arbetstimme hantverkare lämnar. Inte per timme företaget är på plats.

Och det spelar ju ingen roll i det här fallet eftersom du inte verkar frågat hur många arbetstimmar det kommer att ta.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
E EB2 skrev:
Ja, men han hade ju varit där i två timmar.

E EB2 skrev:
jo det är samma totalpris. Du verkar ha någon sorts matematisk härdsmälta just nu.

antingen betalar du för en gubbe i 4 h eller för två gubbar i 2h. Samma totalpris.

MathiasS MathiasS skrev:
jo det är samma totalpris. Du verkar ha någon sorts matematisk härdsmälta just nu.

antingen betalar du för en gubbe i 4 h eller för två gubbar i 2h. Samma totalpris.
Jag ska försöka förklara. För mig som kund är det svårt - i vissa fall omöjligt - att veta hur många gubbar som behövs för att utföra ett arbete på ett effektivt sätt. För firman är det svårt - i många fall omöjligt - att på förhand uppskatta hur många timmar ett arbete kommer att ta. Därför hade varit tydligare om firman hade givit mig ett pris per timme firman är på plats, inte per gubbe som kommer. Jag förstår nu att det är så man anger priser, men det visste jag inte då. Totalpriset hade mycket riktigt blivit detsamma men jag hade kunnat välja att göra jobbet själv eller inte alls.

Fairlane
En fråga till TS, frågade du hur lång tid en poolservice brukar ta?

Om ja och du fick säg 4 timmar och det nu blev 2*4 timmar så kan jag nog anse att firman klantat sig vad gäller uppgiften.

Om nej, så ja, då tog det lika många arbetstimmar, på kortare tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.