Hej!

SKa börja renovera mitt badrum i maj månad och har därför lämnat in en ritning samt beskrivning till styrelsen.
Nu har jag fått tillbaka min ritning från styrelsen i bostadsrättsföreningen där jag bor med anmärkning på att jag vill ha dold prisol i golvet så jag slipper utanpåliggande rördragning i badrummet.

Styrelsen har som krav att jag ska använda mig av utanpåliggande rördragning då de är säkrare och att man ser läckage snabbare.

Lägga prisol eller RiR i golvet kan väl inte medföra några risker? Vet inte hur jag ska försöka förklara så de förstår att de är så man gör idag.

Utanpåliggande förstör väldigt mycket av de estetiska intrycket tycker jag.

Har ni några tips kanske?

Krilleman
Prisolen kan du ju inte byta ut, lägger du däremot RIR är den utbytbar vid ev skada, samt att du ser ev läckage om du gör installationen rätt.

RIR är absolut godkänt, branschreglerna har inga problem med RIR! Men du får inte ha uppgång genom golv, utan måste komma ut genom vägg och det ska vara skarvfritt!

Var ska du gå på vattnet innan dina ev prisol/RIR tar vid?

RiR kan man byta ja, men bara om man ej har så många skarpa börjar. Vid förläggning av pex med skyddsrör är det viktigt att skyddsröret går igenom funtspärren så i ge läckage kan ske den vägen. Synlig dragning är det säkraste, men tråkigast. Dock tycker försäkringsbolagen om synlig dragning, mycket skit kan hända i en vägg

Tanken var att gå på i slitsen som finns i ena hörnet, samt ha en inspektionslucka där.

Vid utanpålligande montage blir de ju betydligt fler hål i tätskiktet vilket borde väga upp kan man tycka.

Dom små hålen det blir efter fäste för utanpåliggande i förhållande till dold rördragning är försumbart
lite silikon på skruven läcker det ej in i väggen

Har du något bra ställe utanför badrum där fördelade och avstängningsventiler kan sitta? I så fall är mitt tips att dra RiR hela vägen utan någon koppling. Sen använda tex vattettes genomföring. Kolla på lundagrossistens hemsida under c fliken c-4500 någonting heter det.

Som jag förstått det så tillåter reglerna för säker vatten att man har prisolrör i väggen, bara man inte skarvar där. Vad som sägs i reglerna är att om man inte har ett system, typ RiR där man kan byta ut vattenledningen så måste man använda ett material med en förväntad livslängd som är längre än badrummets livslängd. Eftersom ett prisolrör lätt håller i 50 år (och kanske i 100) så är det godkänt.

Jag fick ett smart tips här på forumet om ett system för snygg skarvning av prisolrören som tagits fram av Vatette: http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Folder_fordelare.pdf

Tack för tipset om vatette-systemet, de kan de ju knappast neka! Då är ju alla skarvar utanpå och vid läckage kommer de ju synas som vid utanpåliggande montage.

Krilleman
Det finns absolut inga problem med proisol för att få en godkänd anläggning! Jag tycker dock att fördelarna med RIR är överlägsna...

Oavsett prisol eller RIR vid inbyggnad är ju var du tänker ansluta dig på din befintliga anläggning som är känsligt... Ska du gå på synliga rör eller tänkte du skarva på dig på befintliga rör i vägg???

Ansluta på befintliga rör som sitter i slitsen i badrummet, även ha en inspektionslucka där.
De är väl de bästa?

Den blir i zon 2

Presenterade vatette lösningen för styrelsen men fick blankt nej... börjar bli så jäkla trött på de där inkompetenta människorna som bara säger nej för de inte förstår sig på.

Va ska man ta sig till? Börjar tappa lusten med renoveringen då man inte får göra som jag hade planerat...

Tilläggas bör är att idag är kv till WCn och vvc förlagda i golvet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.