blizzet skrev:
Älvsbyhus är klart billigast. Men kan man ta det lilla klivet till SMV, eller ännu hellre Hjältevad är det rätt stor skillnad i mitt tycke. Älvsbyhus har inte direkt moderniserat sig och sina modeller, och kanske är det inte meningen, de bygger sitt sortiment på beprövade modeller och planlösningar. De har inte ens infällda fönsterbrädor invändigt, vilket för mig är obegripligt, även om det må vara en detalj, så är det något som syns väl och inte värdigt ett hus ala 2015 även om det är ett billigt sådant. PM:a mig om du vill jag ska kolla offerter.
Såg ett Älvsbyhus i tror det var Täby som låg ute för försäljning för ca 8 mille. Det stack verkligen ut bland de andra husen, och det var inte något positivt. Antar att det är marken och läget som lockar... för husen ser ut och känns onekligen väldigt ålderdomliga som lägenheter a'la 70 tal. För små pengar borde de kunna modernisera sig lite. Smålandsvillan har ryckt upp sig de senaste åren och har numera till och med 2-plans hus i sitt sortiment. De försöker i alla fall...

/S

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg var produktionskalkyl ut, synpunkter?

Alexandra Karlsson skrev:
[bild]

Så här såg var produktionskalkyl ut, synpunkter?
Vilket hus är det?

Det beror på vad som ingår under post 12 "hus, totalentrepenad".

Kontrollansvarig låter också väl saftigt med 20.000, fast jag räknar med att det är en siffra dom drar till med och så är det du själv som ordnar med en (och då borde det bli lägre tycker jag).

Och så som vanligt är markarbetet omöjligt att säga om det stämmer eller inte. Är det en standardsumma från husföretaget kan man räkna med att det inte stämmer.

F_man skrev:
Det beror på vad som ingår under post 12 "hus, totalentrepenad".

Kontrollansvarig låter också väl saftigt med 20.000, fast jag räknar med att det är en siffra dom drar till med och så är det du själv som ordnar med en (och då borde det bli lägre tycker jag).

Och så som vanligt är markarbetet omöjligt att säga om det stämmer eller inte. Är det en standardsumma från husföretaget kan man räkna med att det inte stämmer.
Det är detta huset:
http://www.movehome.se/?onlinecode=r28ap94

Han tog med 50k extra om det skulle visa sig att vi vill höja upp tomten eller behöver påla/spränga.
Så det kan ev gå upp lite då?

Vad kostar en Kontrollansvarig i snitt?

Sen det blev kontrollansvariga ist för kvalitetsasvariga är nog 20000 rimligt. Vi bet 17 2011. Markarbete kan bli hur dyrt och hur billigt som helst beroende på hur det ser ut. Påla är dyrt. Är det bra mark och höjd och normalmkt fyll som behövs räcker det ni har i kalkyl.. Bäst är att ta ut en anläggningsfirma som bedömer och ger ett pris. Räntor under byggtid och pantbrev tycker jag mig ej se några siffror på. Sen får man räkna på allaövriga tillval som man tror sig göra under slutbeställningen, samt under tiden på köksmötet, elektrikermöte och för plattsättning osv. Om man inte tar grundstd överallt.

Vi var och räknade på Eksjöhus Ekeberga igår, 3.286.580:- Stockholm Norrort :)

Minisen skrev:
Vi var och räknade på Eksjöhus Ekeberga igår, 3.286.580:- Stockholm Norrort :)
Säger ju ännu mer hur fel 3,8 på Mellangården måste vara. Ekeberga är ett mäktigt hus.

• Gilla
Minisen
  • Laddar…
I Borlänge är standardpris för kontrollansvarig 15.000kr.

Blizzet svarade bra om markarbeten tycker jag.

Min fråga om totalentrepenad handlar om vilka arbeten/tjänster som ingår i "totalentrepenad". Husmaterialet lär ju ingå, men ingår någon form av byggarbeten som stomresning t.ex.m eller elektriker/rörmokar/plattlägartjänster?

Lyckas inte hitta någon information om det i länken du skrev Alexandra.

Redigerat:
Allt ingår skulle jag säga, dvs alla entreprenader, annars blir det ingen riktig ide att prata totalentreprenad med dessa summor. Vi hade samma typ av kalkyl från TH. Men då såg man byggsats, sedan varje entreprenaddel specad som el, kakel, måleri osv, som i sin tur utgjorde totalen av uppförandet. Vi hade dock generalentreprenad.

Alexandra Karlsson skrev:
Movehome/TH #19
Men vilket bra pris! Vet någon om det går att få det huset med förhöjt väggliv?

catherineb skrev:
Tror det. Bygg huset på movehome.se och seom det finns med i valen. Tyckte mig se det när jag kollade.

catherineb skrev:
Tror det. Bygg huset på movehome.se och se om det finns med i valen. Tyckte mig se det när jag kollade.

Ja om allt är med, då tycker jag det är ett bra pris, riktigt bra till och med :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.