Jag söker efter vridströmbrytare till en
infravärme-installation. Vill inte ha en "vanlig"
strömbrytare. Vill ha VRID - känns säkrare.

1889206_iazlhg.JPG

Men vadän dessa priser? (kan ta 1- eller 2-pol

1-poliga
--------------
Nima Maskinteknik, 3903311: ca 140 kr (inkl moms)
Jula, 400357: 169:-

2-poliga
--------------
Clas Ohlson, 32-7687: 189:- (!)
Expressel, 18 156 06: 179:- (!... jämför med vanlig brytare för 34:-...)
elbutik.se, 1889206: 165:-

Varför är vridbrytare så dyra?

Bygger jag mig en egen av kontaktblock på expressel så går detta på 91 bagis.

Det är inte så att du jämför en en vridströmbrytare som bryter 2 poligt med vanliga brytare som bara bryter 1 poligt??
Kan även vara att det säljs lite för av dem för att priset ska sjunka.

Jo jeklar det gör jag. Märkte jag inte.

Uppdaterar listan.

Edit:

Priset svajar ganska bra ändå, Jula tar ju 169 kr för en enpolig.

Jag har för mig att en infravärmeinstallation skall föregås av en brytare som bryter allpoligt.

Vridbrytare brukar väl användas just för lite tyngre grejer som drar mycket ström. De kanske är dyrare just därför, tål högre ström, har större märkbrytförmåga osv?

Jag skulle nog hellre välja en brytare med nån slags kontrolllampa än just vridbrytare.

Infravärme = rent resistiv last = lika snäll last som glödlampor, fast det är ju hyffsat hög effekt för att det ska bli nån värme att tala om.

Det kanske är vettigare att köpa en såndär timer man drar upp, typ som normalt används som skydd för spis/kaffebryggare, fast som har tillräckligt lång gångtid? (de flesta sådana har väl två timmar, kanske väl kort för en helkväll på uteplatsen)

När jag installerade fyra st infravärmare i fritidshuset stte jag upp en kapslad central för normapparater. I den satte jag dit fyra brytare, en kontaktor, ett tidrelä (frånslagsfördröjt) och en knapp för att starta timern som drar kontaktorn.
Timern har jag ställt på två timmar. Efter denna tid måsta jag antingen starta om timern eller så är infran avstängd. Detta gör att jag inte kan glömma att stänga av dessa.

C
Nog en god idé. En kille på jobbet glömde att stänga av infravärmen på altanen när de var ute för att slå igen sommarstugan för vintern. Nästkommande elräkning var inte att leka med...

jag har fyra infra som styrs av en timer via en kontaktor, jag har satt en vanlig brytare i serie med timern så man kan slå av infran innan timern tickat ut, samt att ibland kan det bli för varmt att köra hela tiden

Någon sorts kontrollampa eller liknande vore inte dumt.

En timer låter inte heller helt fel, men 2 timmar är för
kort - hellre uppåt 8 timmar eller liknande vore bra.

dotpointer skrev:
Någon sorts kontrollampa eller liknande vore inte dumt.

En timer låter inte heller helt fel, men 2 timmar är för
kort - hellre uppåt 8 timmar eller liknande vore bra.
Jag kan ställa timern på en vecka om jag vill. Detta var bara ett exempel.
Frånslagsfördröjd timer, inställningar 0,1s,1s,10s, 1h,10h osv x en multiplicator.

Inte alls illa, var hittar man en sån här?

Jag hittar max en på 1 h, då på expressel.

Jag köpte den på Malmbergs för 1 år sedan. Du måste be någon som har företag att köpa denna för de säljer ej till privatpersoner. De har en multifunktionsrelä (Tillslagsfördröjd,frånslagsfördröjd och tillslagsfördröjd impuls) tider 0,06-0,6sek, 0,6-6s, 6-60s, 0,6-6m, 6-60m, 1h-10h och 10h-100h
Pris 614:- inkl moms.

Är det normmaterial för placering i låda/elcentral, eller är den kapslad?

Letar på http://se.malmbergs.no/ efter någon bild, vet du artikelnummer eller namn eller nåt?

dotpointer skrev:
Är det normmaterial för placering i låda/elcentral, eller är den kapslad?

Letar på [länk] efter någon bild, vet du artikelnummer eller namn eller nåt?
Beställningsnummer MMF

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.