Hej!

Vi har lessnat på alla dessa budgivningar på begagnade hus och börjat funder på att bygga.

En fråga, de priser som står på hemsidan hos Älvsbyhus hur mycket tillkommer på dessa förutom tomten ??? om man inte ska göra något tillägg

Lars

Det priset som dom anger på internet är ett komplett hus utan grund.

Sedan så tillkommer:

tomt
anslutningsavgifter el, värme, tele
borrning av brunn?
markarbete inkl grund
färg till hus
byggherrekostnader så som lagfart, pantbrev, m.m

För att få en uppfattning prismässigt så kan jag dela med mig om att vi beställt ett TYR från Ä-hus. Priset för det är 941 785:- Totalt hamnade vi på 1 550 000:-. Men då har vi gjort en hel del tillval (110.000:-) + ett garage (78 000:-)

Men då är det rätt mycket markarbete på tomten som skall göras.

Men som sagt då är det bara att flytta in :D
Man får nyckeln i handen! Sen tillkommer det ju gräsmatta, trädgård och sånt.

Hoppas det var till någon nytta!

/Gammelmormor

Ni har inte en standard grund eller?

På hemsidan står det klart och tydligt "Priserna gäller färdigt hus, enl. leveransbeskrivning, inklusive monterad standardgrund..."

Där vi har några allternativa tomter på ca 900m2 får man en komplett tomt för ca 250 000 med vatten, avlopp, el mm..

Jodå, det har vi. Älvsbyhus själva gör inte någon grund. Visst, grunden ingår i priset, men det utförs alltså inte av dem. Ööö, kan hända att jag inte är så bra att göra mig förstådd :-/

Materialet ingår men inte jobbet.

Det är väl markarbetena för att ställa i ordning tomten så att man kan bygga på den som inte ingår i priset. Själva husgrunden borde rimligtvis ingå.

Tips! Har ni tittat på smålandsvillan? De är lite dyrare, men känns som att man får mer för pengarna. Dessutom vad jag tycker snyggare hus.

• 0203-stubben.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska genast kolla in det, du har inget prisexempel?

hehehe...såg att det stod priser på hemsidan, sedan hur mycket som tillkommer på dessa är som vanligt en överaskning....

Standardgund inklusive montering ingår i priset från Älvsbyhus (dom har eget folk som åker runt och monterar grunderna). Även byggherrekostnaden ingår, samt inkoppling av el och vatten. Det som krävs för att dom ska sätta grunden är en plan tomt (där huset ska stå) och att marken klarar lastbilar, typ en väg eller liknande.
Men å andra sidan vilken husleverantör gör inte det.

Det som inte ingår är bla. iordningställande av "husplattsen" typ dränering, singel, dagvatten inkopplingar, rördragnig mm.

ostni skrev:
Det som inte ingår är bla. iordningställande av "husplattsen" typ dränering, singel, dagvatten inkopplingar, rördragnig mm.
Vilka är det som fixar det då? Måste man själv anlita nån som gör den biten?

Säljarna erbjuder dig oftast denna tjänst, som dom lika ofta tar ut ockeravgifter för.

Om du fixar det själv kommer det kosta dig maximalt 100,000:-, om du inte har en besvärlig tomt.

Vi har en helt plan tomt med perfakta förhållande och kommer nog undan med 50,000:- verkar det som (vi räknade med 100,000 från början). Samma jobb ville säljaren ha 355,000:- för.
I och för sig så ingick lite kakel och klinkers i säljarens pris, till ett värde av max 10,000:-

När du skrivit på kontraktet för ett hus får du en kundpärm som beskriver vad du ska göra, och jag lovar det är verkligen inte mycket!

Står det i "pärmen" hur stor yta som ska vara något så när plan där huset ska stå? Eller måste man fixa hela tomten på en gång?

Dom ska väl också komma fram med lastbilen, står det vilken räckvidd den har så att man kan förbereda någon form av väg?

Men alltså om man köper ett Ä-hus så det man behöver göra innan leverans är att planera till tomten?

Grunden monteras i god tid till att huset kommer. Det är inget man behöver säga till om (ca 4 veckor). Om man tänker göra resten själv, så kan man nog be dom att montera grunden tidigare. Observera att förbered ingen rör/el/singel/sand innan dom monterat grunden. Dom kommer nämligen att gräva ett flertal stora hål för plintarna vilket medför att det mesta kommer att bli förstört.

Och när det gäller priset på vad "Älvsbyhussäljarens rekomendationer (tomten)" så hamnade det på ca 160 000:-. Och då hade vi ingen lätt tomt, 1000m2 sluttningstomt som fyldes upp med ca 2000m3 fylnadsmassor, samt att tomten var fixad till tomtgräns.
Det är stockholmspris, så jag fattar inte att vissa har fått betala 300 000:- - 400 000:- för sina tomtarbeten?

Bara sand/singel/makadam mm kostade oss 48000:-, så jag har svårt att tro att man kan få en tomt klar för 50000:- - 100000:- som Strixx tror.

Kolla vad som ingår i priset. En av våra grannar var jätte nöjd med sin billiga markarbetare ända tills bygg-gubbarna undrade vart elkablarna och avloppet fanns. Hade han tagit säljarens förslag så hade han sparat ca 20 000:- .

Vi kommer givetvis behöva lägga mer än 50,000:- på vår tomt, men det som vi skulle fått från Ähus säljaren motsvarar vad vi fått pris på från en annan firma...

Sen kommer vi behöva fixa en lång uppfart med bärlager, och en massa andra tomt/markjobb, men det hade vi fått betala extra för även till Ähus säljaren...

Allt som, i stort sett, behövs göras är borttagning av matjord och återfyllnad efter grundmontering och inkoppling av serviceledningar...
Eventuellt får vi hyra en mobilkran ett par timmar för lossning av huset, men vi fixar nog väg fram till gavlen istället...

Visst är det en massa annat småpill man får fixa själv, men inget som kostar en massa pengar..

Jag vet inte vilket hus ni bygger, men vi byggde ett Ägir och då var vi tvugna att anlita en 60 tons byggkran, ca 10 000:- kostade det. Det gäller tydligen alla vinkelhus, även om man hade gjort en farbar väg för lastbilarna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.