Byggahus.se
Tjenare igen!
Har nu även tittat på CE50, kan det verkligen stämma att den ger 5,0kw med tillförd effekt på 1,3kw. värkningsgraden blir ju 3,85??? när 495:an är ca 2,5? :-?. i sådana fall är det ju ett enkelt val!
 
någon som har en någorlunda fräch offert på en comfortzone?
 
Gustavson skrev:
Tjenare igen!
Har nu även tittat på CE50, kan det verkligen stämma att den ger 5,0kw med tillförd effekt på 1,3kw. värkningsgraden blir ju 3,85??? när 495:an är ca 2,5? :-?. i sådana fall är det ju ett enkelt val!
Jag har elmätare på min CE50 sedan juli. Snittet tom idag är COP=3,4. Sulle tippa på att årscop blir ca 3,3.
 
fick som sagt en offert på 495twin ovan...
då tillkommer grävning 200m slang på 1m djup. det kan inte bli helt billigt :-/...
sedan tillkommer alltid rädslan för sättningar med jordslingor...

men om ce50:n inte är mycket dyrare kanske man skulle kolla på en sådan?!
som sagt hoppas någon vet vad dom köpte sin för?
ska nog ta in en offert på den oxo ::)
 
CE50 kostar ca 60000. Installationen bör ligga mellan 10-20 000 kr beroende på vem man frågar och beroende på om du har en gammal värmepump som ska bytas ut.
 
tackar!
ce50:n är nog billigare i både inst. och drift. :-/
 
Jag beställde min pump för en månad sen. Jag skickar ett PM till dig Gustavsson.
 
Har nu bestämt mig till slut, det blev en IVT Greenline C9 med frånluftmodul. Borde räcka gott till ett 185+40 kvm betonghus.
 
Detta är v(ä)rkligen ett träsk!
Jag ringde till Comfortzone:s återförsäljare där jag bor, och gissa om jag blev förvånad!!! :-?

killen som jag pratade med hävdade å det bestämdaste att Comfortzone var "oprövat, och vem vet om några år kanske  den går sönder. etc. etc." till detta tillade han att jag absolut inte skulle ha frånluft då detta gav stora kallras vid fönster, speciellt om du ska ha golvvärme...han hävdade att jordvärme med en vent med växlare var 100ggr bättre i nybygge.
(man måste ändå lita lite på killen med 30år i branchen som mek.)

Ganska märklig disskution med en återförsäljare tycker jag!!! då jag inte vet om han ville ärligt varna mig eller kränga något annat till mig, så är jag nu om något ännu mera kluven... :-/

min fråga till alla er som har frånluft -
blir det verkligen så fruktansvärda kallras vid större fönster?

Fråga 2 -
Varför skall alla som har en åsikt om värmepumpar vara så förbannat dramatiska om konsikvenserna vid ett ev. fel val av pump?. finns det ingen gråzon?

Jag skiter snart idet här, jag får väll klä mig varmt omnätterna i vinter >:(...

Ps. skillnaden på verkningsgraden var vid närmre titt på ce50=2,94  och 495twin=2,52 (vid 50 grader/0 grader, på pappret)...ds.
mvh
Gustav
 
Har för mig att man brukar lägga golvvärmeslingorna tätare i närheten av fönstren för att motverka kallras från fönstren. Vet dock inte om fenomenet med kallras endast skulle beröra husen med FLVP??! :-? Oberoende av värmesystem så har man ju mer eller mindre alltid kallras från fönstren eftersom dessa inte kan isolera lika bra som en vanlig vägg.

Angående Comfortzone så har jag för mig att den är uppbyggd på standardkomponenter som man kan köpa löst som privatperson om något skulle gå sönder i framtiden. Dessutom medföljer ju en försäkring i priset på pumpen när du köper den så framtiden behöver du nog inte oroa dig för.
 
Gustavson skrev:
min fråga till alla er som har frånluft -
blir det verkligen så fruktansvärda kallras vid större fönster?
Verkligen märkligt rådgivning har du fått. Olika saker blandades ihop.

Visst kan det blir kallras om tilluften kommer utifrån genom ventiler i väggar eller fönster utan någon förvärmning. Därför rekommenderas att investera i ett tilluftsystem med förvärmning som normalt sker på ett centralt ställe. Därifrån leds den förvärmda luften genom kanaler till olika rum. Men det har lite med uppvärmningssätet att göra. När jag var i kontakt med Comfortzone, så förslåg de en vattenbatteri, en slags radiator för att förvärma tilluften. De förslåg även vissa modeller som kunder hade installerad tillsammans med deras värmepump (jag valde sedan inte Comfortzone, men en annan lösning).

Vid mark/jordvärmepump brukar man ofta har istället en såkallad FTX aggregrat som förvärma tilluften direkt med frånluften. Prisskillnader mellan FTX och vattenbatteri vet jag ej, men det borde inte vara särskilt betydande. Också verkningsgraden av värmepumpen påverkas antagligen indirekt något, FTX borde vara lite mer effektivt än vattenbatteri.

Sammanfattningsvis, för att undvika kallras bör man investerar i bra fönster och förvärmning av tilluft, men det kan göras oavsett vilken slags värmepump man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.