Priser/frågor IVT 495 kontra greenline

9k läst  25 svar

1. K
    Medlem Nivå 3
    Är det någon som har en aning om prisskillnaden mellan en IVT Greenline och IVT 495 Twin. Står just nu i valet och kvalet och skulle vilja veta hur mycket det skiljer på själva pumparna. Sedan undrar jag även om någon kan ha en aning om hur mycket det kan tänkas skilja i totalkostnad mellan de båda alternativen inkl. installation, booning mm. IVT495 Twin ska tydligen ha ett borrhål på ca. 50m.  Krävs det någon extra ventilation ifall man använder Greenline istället då den ju inte innehåller någon mekanisk frånluftvärmepump?
    Tacksam för svar.

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Priser/frågor IVT 495 kontra greenline

Det skiljer ca 25' mellan pumparna och sedan måste du ha en frånluftsmodul för ytterliggare ca 10' till Greenlinen ifall du bygger ett nytt hus som kräver mekanisk ventilation. Räknade tidigare på totala prisskillnaden mellan dessa två alternativ och kom fram till att det rörde sig om ca 50' inkl borrning, 80 mot 150 m.

3. K
    Medlem Nivå 3

Vad valde du och hur stort är ditt hus?

4. S
    Medlem Nivå 5

Huset är på 167 kvm.

Jag valde faktiskt ingedera. Det blev till slut en Comfortzone CE50 istället. Den lösningen blev något billigare än att satsa på en 495:a. En 495:a är en vettig lösning om man kan lägga jordslang till en billig peng. I så fall kan man skippa borrningen och spara 25' kr. Där jag bygger så har vi berg direkt, vilket utesluter den pumpen. När det gäller ren bergvärme så har vi lite för litet hus för att det ska vara ekonomiskt försvarbart gentemot tex en Comfortzone och därav valet.

5. matbr107
    Medlem Nivå 7

Klockrent val Sylvester! Har beställt en CE50 till vårt hus (soutterräng) på 90 + 90 kvm. IVT har dålig service där vi bor så valet var solklart! :) :) :)

6. K
    Medlem Nivå 3

Vårt hus kommer att bli 185 kvm plus garage om ca. 35-40 kvm. Hela huset med golvvärme. Ett plan i betong. Verkar comfortline vara ett bättre alternativ än 495twin då?

7. S
    Medlem Nivå 4

Beroende på var du bygger osv så hade jag nog övervägt en renodlad mv/bv-pump med lite högre effekt.

8. S
    Medlem Nivå 5

Tackar! Som ingenjör gillar jag Comfortzone:s smarta lösning. Sedan så skadar det inte att man slipper borra..

Ska man borra så ska man satsa på riktig bergvärme anser jag. Men då pratar vi om andra pengar.

Koddas! Om ni ska har så pass stort som 185 kvm plus ett garage på 40 kvm så skulle jag överväga riktig bergvärme.

En Comfortzone ger maximalt 5 kW "billig" värme, mot en 495:a som ger maximalt 3.9 kW. Följdaktligen är en Comfortzone vassare än en 495:a på pappret.

9. K
    Medlem Nivå 1

Tackar! Som ingenjör gillar jag Comfortzone:s smarta lösning. Sedan så skadar det inte att man slipper borra..

Ska man borra så ska man satsa på riktig bergvärme anser jag. Men då pratar vi om andra pengar.

Koddas! Om ni ska har så pass stort som 185 kvm plus ett garage på 40 kvm så skulle jag överväga riktig bergvärme.

En Comfortzone ger maximalt 5 kW "billig" värme, mot en 495:a som ger maximalt 3.9 kW. Följdaktligen är en Comfortzone vassare än en 495:a på pappret.[/quote]

Är 3.9 kW med eller utan eventuell tillkopplad markslinga/borrhål? Utan va?

10. S
    Medlem Nivå 5

Nix. Det är med..

Frånluften ger ca 1.9 kW medan markslingan/borrhålet adderar ytterliggare 2 kW värme. Notera att pumpen drar 1.55 kW el när den lämnar 3.9 kW värme. Ett värmetal på drygt 2.5 har man alltså då.

11. Gustavson
    Medlem Nivå 4

Tjenare!
    fick faktiskt en offert på en 495 twin i veckan, jag överväger faktiskt att köpa en...
    vi räknade på vårat nybygge på ca 155m2.
    -------
    495Twin 9kw = 50000:-
    Köldbärarsprit 60l = 975:-
    Montering, igångkörning, installation och injustering = 15000
    Jordvärme Slang 200m = 2300:-
    -------
    dessa priser anser att jag drar el, vatten, gräver jordvärme och ventrör själv.
    Energitäckning för vårat hus med golvvärme var 94%.
    Vi räknade även på en greenline med jordvärme, det skulle ta ca 40år med dagens energipriser att tjäna in.

Bergvärme är inte ett alt. i mitt fal då jag har 30-40m till berg.

12. S
    Medlem Nivå 5

Har man möjlighet att lägga jordslang så är en 495:a ett bra val. Då blir den billig i jämförelse med andra alternativ.

Jag har bara en reflektion över jordvärme, hur mår alla daggmaskar och i förlängningen marken av jordvärme?

13. K
    Medlem Nivå 1

Så en IVT 495 twin ger sämre effekt med tillkopplad markslinga än en Comfortzone frånluftspump. :'(
    Har dock inte bestämt mig än.....

14. S
    Medlem Nivå 4

Bara en liten kommentar, i 495an är det egentligen ingen skillnad mellan de två källorna, frånluft och MV-slinga, slingan passerar helt enkelt frånluften innan den når VP, det är alltså bara en kompressor.

15. S
    Medlem Nivå 5

Bara en liten kommentar, i 495an är det egentligen ingen skillnad mellan de två källorna, frånluft och MV-slinga, slingan passerar helt enkelt frånluften innan den når VP, det är alltså bara en kompressor.[/quote]

Japp, visst är det så.

Mitt svar fick det kanske att låta som att pumpen har två parallella system, vilket inte är fallet..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: