Byggahus.se
Hej.

Bor i ett parhus där uppvärmningen sker med en IVT Vent 202 (frånluftsvärmepump). I princip spritt ny, några månader gammal. Innan satt det någon tidig 90-tals historia... Ingen golvvärme, bara radiatorer.

Två problem.
Först och främst så låter den otroligt mycket. Att värmepumpar låter är jag helt med på och ibland har den faktiskt bara ett diskret surrande. Men ibland låter det som att den är påväg att lyfta från golvet... Stånkar och stönar. Vi har sovrummet ovanför och vissa nätter går det knappt att sova så som den låter. Den gamla pumpen var i princip tyst, kunde höras lite när det var väldigt kallt ute.

Det andra problemet är framledningstemperaturen. Inomhustemperaturen är ställd på 18.5 grader. Så, värmen är i princip avstängd från våren till mitten av hösten. Problemet är att framledningstemperaturen åker bergodalbana. Ibland när man kommer hem från jobbet så kan tempen stå på 54.5 grader och pumpen låter som en rymdraket som är påväg att lyfta. Några timmar senare kan den stå på 23 grader och pannan är i princip helt tyst. Elementen och rören är kalla oavsett. Imorse när jag gick upp så stod den på 54.5 grader samt att en symbol med en vattenkran och något annat visades i displayen... Hittade inget om det i manualen, men klockan var 4 också....

Har haft firma ute två gånger som inte hittar något fel.

Ska inte framledningstemperaturen ligga stabilt över dygnet, speciellt nu när värmen är avstängd? Jag är inte alls hemma på värmepumpar...
 
Låter märkligt att en nytillverkad frånluftsvärmepump låter så mycket. Måste vara något fel som ska gå på garantin. Skaffa gärna en dB-mätare eller dito app i telefonen och mät så det finns värden att diskutera med installatören. Kan vara gummifötterna på kompressorn som är dåliga eller något rör som ligger mot en plåt. Billjuddämpningsmattor från t.ex. Biltema är bra om man vill förbättra ljudisoleringen.

Vent 202 har växelventil och värmer omväxlande radiatorerna respektive varmvattnet, en i taget. Måste vara vid varmvattenkörning som framledningstemperaturen blir 54,5 grader beroende på var givaren sitter. Nu på sommaren behövs ju ingen värme och cirkulationspumpen ska ha stannat. Har dock förekommit att växelventiler hakat upp sig i fel läge och då kan det bli väldigt varmt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.