18 766 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Priser - elektriker?
Sida 1 av 2
Hej. Vi ska till att bygga nytt - 1-1/2 plan standardhus ca 150m2 och undrar hur många timmar en elektriker behöver för att dra all el? Och vad kostar dom per timme? Även materialkostnaden om någon kan uppskatta det?
Jag vet att det kan vara stora skillnader på både tid och pris men det vore jättebra om vi kunde få en inblick i vad det kan kosta.
Skulle vara trevligt om någon som nyligen byggt nytt kunde dela med sig av sina erfarenher.
Tack / Ulrica
Jag vet att det kan vara stora skillnader på både tid och pris men det vore jättebra om vi kunde få en inblick i vad det kan kosta.
Skulle vara trevligt om någon som nyligen byggt nytt kunde dela med sig av sina erfarenher.
Tack / Ulrica
En omöjlig fråga att svara på men ca 350 kr/timme plus bil , ca 50 kr/timme, en "normal" villa görs på ca 130 timmar. Men det beror ju på vad man ska ha, spottar i taket ,1 tim/spott, special belÿsninger i trappor, ryggås tak mm el i garaget, utebelysningar mm mm
Som sagt det är omöljligt att svara på din fråga men ta in offerter från flera elfirmor och jämför priser.
Som sagt det är omöljligt att svara på din fråga men ta in offerter från flera elfirmor och jämför priser.
Vet inte vad du menar med basic installation men om du tänker att du ska bygga ut med mer avancerad installation sen så kan jag råda dig att göra det redan nu, det är mycket enklare=billigare att elektreikern drar elen innan väggana är gipsade, i vartfall måste all rör dragning vara klart innan dess sen är det i princip kört, får ta hål i ny tapetserade väggar mm för att lägga rör o dra kabel. Så ta er en funderare redan nu vad ni vill ha sen. tex spottar i tak, dra fram rören nu så kan han koppla in och montera spottarna senare bara genom att ta hål i taket.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Som ovanstående säger - se till att dra rör och sätta dosor för allt. Sedan blir det mycket svårare/dyrare att fixa till och det kan även krävas att man förstör målning och tapeter etc.
Min elektriker tog f.ö. 330 kr + moms/h. Då tillhandahöll jag det mesta av materialet efter överenskommelse om vad som behövs, märke, kvantiteter osv
/K
Min elektriker tog f.ö. 330 kr + moms/h. Då tillhandahöll jag det mesta av materialet efter överenskommelse om vad som behövs, märke, kvantiteter osv
/K
Jag kollade en gammal offert jag har (delad entreprenad), och då låg elinstallationen på 110 kkr (med inredd övervåning, drygt 200 m2). Hur det är fördelat på material och arbete har jag ingen aning om.
Vårat standardpris för standardel, svensk standard, standardvilla ca 150 m2, lösvirke, material och arbete kostar ca 65 000 kr exkl moms.
Sedan tilkommer ofta extra tillval. Många gånger hamnar man på drygt 100 000 kr för ett bättre arkitektritat lösvirkeshus med spottar, armaturer, IT-nät och mm.
Sedan tilkommer ofta extra tillval. Många gånger hamnar man på drygt 100 000 kr för ett bättre arkitektritat lösvirkeshus med spottar, armaturer, IT-nät och mm.
Jag tycker också det låter billigt. Men hur många timmar räknar ni då med att det tar? Och hur stor är materialkostnaden?spindel skrev:
Tack för alla svar!
Det är för dessa pengar man får jobben, arbetstiden är ca 120-150 tim. så det gäller att få in extra merförsäljning. Vi gör ca 30 st villainstallationer/år, så lite koll har vi.
Vi har tappat jobb till elfirmor som offererat under 40 000 kr för villainstallationer. Typhusfabrikanterna är fruktansvärt tuffa, därför gör vi i stort sett bara lösvirkeshus, ofta de lite dyrare arkitektvillorna med ljud, IT, effektbelysning och smartahuslösningar. Naturligtvis kan dessa spinga iväg till några hundra tusen kronor.
Obs! priserna är exkl moms.
Vi har tappat jobb till elfirmor som offererat under 40 000 kr för villainstallationer. Typhusfabrikanterna är fruktansvärt tuffa, därför gör vi i stort sett bara lösvirkeshus, ofta de lite dyrare arkitektvillorna med ljud, IT, effektbelysning och smartahuslösningar. Naturligtvis kan dessa spinga iväg till några hundra tusen kronor.
Obs! priserna är exkl moms.
Så cirka 3 veckors jobb får man minst räkna med för en elektriker?
Men för 40000kr kan det ju inte ingå speciellt mycket? Förmodligen blir det massa tillägg då!
Då har vi fått en fingervisning av vad det kan kosta.
Tack igen!
Men för 40000kr kan det ju inte ingå speciellt mycket? Förmodligen blir det massa tillägg då!
Då har vi fått en fingervisning av vad det kan kosta.
Tack igen!
Vi ska bygga ett Fiskarhedenvillan Ärlan 110m2 i 1 plan i Östersund. Husfirman har uppskattat el-åtagandet rill 63 000 kr ink. moms.
Allt är standard, inga tillval som utebelysning eller spots.
Den första offerten har hamnat på 93 000, vilket känns dyrt. Vi ska kolla vidare och se om någon kan göra det billigare. Eller är det ett rimligt pris?
Allt är standard, inga tillval som utebelysning eller spots.
Den första offerten har hamnat på 93 000, vilket känns dyrt. Vi ska kolla vidare och se om någon kan göra det billigare. Eller är det ett rimligt pris?
Tjena,
Talade med vår elektriker och de tar standard 500(inkl moms) per kvm hus. Det är den vanliga installationen. Sen tillkommer spottar etc.
Talade med vår elektriker och de tar standard 500(inkl moms) per kvm hus. Det är den vanliga installationen. Sen tillkommer spottar etc.
Hej!
Vi ska bygga ett hus (162kvm) i Östersund nu till våren och har fått en offert på en basic "Smartahus lösning" (programmerbar belysning, dimmer). Det kommer att dras en del extra rör för att enkelt kunna uppgradera systemet i framtiden. Det ska dras rör ut mot ett framtida garage. Viss utomhusbelysning ingår också. Priset blir runt 100k + moms. Kanske inte så dyrt trots allt om man jämför med tidigare inlägg. Enligt firman så ligger en "vanlig" el installation ca: 20% lägre. Men firman vill köra med ett fortlöpande kontrakt. Vad tycker ni om det? Vi skulle helst vilja ha ett fast pris. Är rädd att saker och ting drar ut på tiden, att det kommer till en massa saker efter hand osv. Och så blir det betydligt dyrare än vad man hade tänkt sig. Finns det någon som har erfarenhet av fortlöpande kontrakt?
Vi ska bygga ett hus (162kvm) i Östersund nu till våren och har fått en offert på en basic "Smartahus lösning" (programmerbar belysning, dimmer). Det kommer att dras en del extra rör för att enkelt kunna uppgradera systemet i framtiden. Det ska dras rör ut mot ett framtida garage. Viss utomhusbelysning ingår också. Priset blir runt 100k + moms. Kanske inte så dyrt trots allt om man jämför med tidigare inlägg. Enligt firman så ligger en "vanlig" el installation ca: 20% lägre. Men firman vill köra med ett fortlöpande kontrakt. Vad tycker ni om det? Vi skulle helst vilja ha ett fast pris. Är rädd att saker och ting drar ut på tiden, att det kommer till en massa saker efter hand osv. Och så blir det betydligt dyrare än vad man hade tänkt sig. Finns det någon som har erfarenhet av fortlöpande kontrakt?