Snart kommer skatteåterbäringen.. Och jag är sugen på en excenterslip!

Har googlat runt och läs trådarna här på byggahus och kommit fram till att jag vill ha en Bosch gex 12-150 ave eller en gex 150 turbo. Frågan är bara vilken..

Vad ska jag använda den till? I dagsläget, bara slipa ett par garerobsdörrar, en målad byrå och ett målat bord. I framtiden, ingen aning.

Har ni några förslag på vilken jag bör välja?

Jag har hittat bra priser på:
Axminster tar £214.94 för Bosch GEX 125-150 AVE Random Orbit Sander with L-BOXX.
Lawson-his tar £259.14 för Bosch GEX 150 TURBO

Någon?

Jag köpte en Bosch GEX 125-150 AVE med L-Boxx hos http://www.ffx.co.uk Det kändes som ett flexibelt val.

Vad var det som avgjorde att du köpte den? Vilka andra tittade du på?

Någon annan som har några goda råd att ge?

Bosch 125-150 är ju mer av en vanlig konstruktion med twisten att det går att köra båda storlekarna förstås.

Gex150 är ju mer av en "rotexkopia" för snabbare avverkning. Du får i slutändan värdera vilket av dessa som är mest värdefullt för dig kontra den lilla prisskillnaden också. För ren avverkning så anser många att rotexvarianterna nästan avverkar i klass med en bandslip så ska du slipa en del i renoveringssyftet kan den absolut ha ett stort extra värde (bla färgavverkning mm). Självklart är inge 125-150 en dålig maskin ens till detta men då mer i klass med en vanlig excenterslip.

Söker du mer en smidig allroundmaskin som mer ska användas för att bättra på finish och möbelsnickeri mm så kanske 125-150 känns bättre för dig så du kan köra med mindre storleken när smidighet föredras och detta för lite mindre pengar.

Själv föredrar jag Gex turbon kombinerat med en vanlig 125 mm som är liten och lätt för enkel användning med enhandsfattning vid mindre möbelsnickeri mm

Lite OT men ett tips ändå
Tips ett.
Betala dubbelt upo för elen dvs får du räkning på 800:- så betala 1600:-
Tips två när räknkngen för vatten kommer så betala den enl princip ovan.
Tips tre ta första bästa räkning och gör som ovan. Ni fattar principen.

Nu till det goda. Företag återbetalar överskjutande del av ränningen och då får tillbaka på elen, vattnet, bensinet och bilförsäkringen!!!! Precis som man får tillbaka på skatten.

Bra, nu finns det pengar att köpa prylar för till garaget eller till huset. ;-)

Detta är bara belysning på varför pengar kommer tillbaka ;-)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Kinglolle: tack för svaret. Jag börjar nog luta åt avverkningshållet och Metabo sxe 450 då denna finns billigt i Tyskland. Den har dubbla excenter-diametrar eller vad det heter och kan både avverka och finslipa.. Bosch turbon är dubbelt så dyr.

Storken: dina tips är nog bara bra för de som är riktigt dåliga på att hålla i sina pengar..

Ja eller för de som blir ly kliga att få tillbaka det de har lånat ut. ;-)

Bra maskiner båda två! För övrigt.

Nu är det ju så att vissa avdrag kan man inte göra i förskott, t.ex. resor till och från jobbet & aktieförsäljning.. Du kanske inte tänkte på det?

Bara för att vara lite nitisk. Du kan ju alltid jämka för resor till och från arbete, räntor osv. Tror jag iaf :-\

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

adde_camilla skrev:
Bara för att vara lite nitisk. Du kan ju alltid jämka för resor till och från arbete, räntor osv. Tror jag iaf :-\

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Du har rätt. Dock riskerar man restskatt om det blir mycket vab..

bobas skrev:
Nu är det ju så att vissa avdrag kan man inte göra i förskott, t.ex. resor till och från jobbet & aktieförsäljning.. Du kanske inte tänkte på det?
Jämkning är ett sätt eller ta rätt skattetabell ett annat.
Men principen är märkligt. Hamnar du på + - noll är det mest rätt, eller att få kvarskatt för då hade du möjligheten att förvalta kapitlet, lite som ett räntefritt lån. Men klart så ser ingen på det.

Om du inte redan har bestämt dig kan jag rekommendera 125-150 från Bosch. Jag kände att budgeten var för skral för en turbo och en enhandsmaskin så det blev en kompromiss jag inte ångrar.

Smidig och tillräckligt lätt för att köra med en hand och i huvudhöjd. Bra med flexibiliteten med två storlekar på platta, ibland får 150-skivan helt enkelt inte plats....

Dammupptagningen är även den mycket bra, både med sugare och utan.

Lätt att hitta papper oxå då det följer med två olika skivor med olika hålbild (pex och någon festoolliknande).

/Jacob

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.