Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter av hus där K/T-värdet avviker stort från vad som är "normalt". Just nu brukar det ju ligga någonstans mellan 1,6 och 1,9, men jag såg nyss en annons där det var 2,5 redan i utgångspriset! Taxeringsvärdet är fastställt 2006 och inga renoveringar har gjorts efter detta. Vad är det för faktorer som gör att det blir så här? Är det säljaren som drömmer om ett klipp eller brukar det bli så "fel" på vissa typer av bostäder?

Innan taket på fastighetsskatten infördes fanns det ju allt intresse i världen att hålla nere taxeringsvärdet, har till exempel en bekant som medvetet bytte samtliga fönster utom ett till treglas för att därigenom slippa upptaxering. (Kan förstås diskuteras om detta hade hållit rent juridiskt om det skulle "hamna under lupp", vilket vi är överens om..) Annars tycker jag mig se att äldre småhus med hög "mysfaktor" generellt får högre utgångspris hos mäklare, ett lågt taxeringsvärde till trots, eller om det beror på att man inte låtit upptaxera fastigheten innan försäljning. Till exempel, ett nyrenoverat parhus på runt 80 m2 från 1909 med taxeringsvärde 500 000, där satte mäklaren ett utgångspris på 2 500 000 vilket man också fick. (Ska tilläggas att detta är en helt ovetenskaplig teori från min sida, som helt saknar evidens, bortsett från mitt hemnetmissbruk..)

Aha, äldre småhus med hög mysfaktor, just ett sånt hus var det jag hade som exempel. Träffsäkert!

Där fann visst även den blinda hönan ett korn:D Skämt å sido, mäklare sätter sina priser efter vad man tror att folk är beredda på att betala, oavsett taxeringsvärde. När det kommer till främst småhus (helst pittoreskt renoverade) så drar man på ordentligt, antar att man spelar på drömmen om ett hus...

W
Äldre hus har lägre tax värde. Har själv värdeår 1909 eller om det var 1929 och mitt K/T värde är långt över 5 (iförsig har jag den åsikten att skatteverket ska skita i vad jag gör med mitt hus).
Det finns även andra faktorer som kan spela in tex tomtmark. Är tomten avstyckningsbar i säg 3 till tomter så spelar det ju extremt stor roll på värdet på huset (om man nu inte bor ute i ödemarken)men inte på tax värdet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.