1 214 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Pris på omläggning av stort tak
Vi bor i en Stooor gammal skola och nu är det dags att lägga om taket.
Skulle tippa på att det är 60 år sedan sist.
Vi har tillsammans med takfirma räknat ut att det handlar om -mellan tumme och pekfinger - 550kvm takyta.
Flera fönsterkupor och taket är uppdelat på 3 tak med något olika förutsättningar.
Har fått in en offert på ungefär 475.000kr för hela jobbet inklusive material som är specat till drygt 200.000kr och inkluderar lertegel och allt material förutom plåt och plåtarbete. Jag tycker det låter väldigt billigt.
Samma firma erbjuder sig att göra jobbet svart, då med ett prisavdrag på 50.000kr, vilket jag tycker låter som en väldigt liten prisskillnad. Han säger sig ge 10 års garanti och försäkring oavsett om vi tar på kvitto eller ej.
Så här är mina frågor:
- Var ligger snittpriset på takomläggning inkl. material per kvm och borde vi kunna räkna med lite rabatt på det pga jobbets storlek?
- Lertegel/betongtegel - för och nackdelar?
- Tips på billigt lertegel som gärna får vara falsat. Nån idé att köpa utomlands och isf var?
- Firman som lämnat offert menar att de är relativ ensamma om att använda UV-beständigt underlagspapp, något som är helt nödvändigt vid användande av lertegel som släpper igenom UV vilket förstör pappen annars.
Tankar om det?
Och vad har ni för synpunkter på att köpa byggjobb utan kvitto? Även om det "bara" är 50.000 vi spara så är det väldigt mkt pengar för oss. OBS att vi inte har möjlighet till fullt Rotavdrag. Endast en inkomst och den berättigar inte till fullt avdrag.
Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter i ämnet. Även tips på bra firmor vi skulle komna kontakta. Huset ligger i Södermanland mellan Katrineholm och Nyköping.
Skulle tippa på att det är 60 år sedan sist.
Vi har tillsammans med takfirma räknat ut att det handlar om -mellan tumme och pekfinger - 550kvm takyta.
Flera fönsterkupor och taket är uppdelat på 3 tak med något olika förutsättningar.
Har fått in en offert på ungefär 475.000kr för hela jobbet inklusive material som är specat till drygt 200.000kr och inkluderar lertegel och allt material förutom plåt och plåtarbete. Jag tycker det låter väldigt billigt.
Samma firma erbjuder sig att göra jobbet svart, då med ett prisavdrag på 50.000kr, vilket jag tycker låter som en väldigt liten prisskillnad. Han säger sig ge 10 års garanti och försäkring oavsett om vi tar på kvitto eller ej.
Så här är mina frågor:
- Var ligger snittpriset på takomläggning inkl. material per kvm och borde vi kunna räkna med lite rabatt på det pga jobbets storlek?
- Lertegel/betongtegel - för och nackdelar?
- Tips på billigt lertegel som gärna får vara falsat. Nån idé att köpa utomlands och isf var?
- Firman som lämnat offert menar att de är relativ ensamma om att använda UV-beständigt underlagspapp, något som är helt nödvändigt vid användande av lertegel som släpper igenom UV vilket förstör pappen annars.
Tankar om det?
Och vad har ni för synpunkter på att köpa byggjobb utan kvitto? Även om det "bara" är 50.000 vi spara så är det väldigt mkt pengar för oss. OBS att vi inte har möjlighet till fullt Rotavdrag. Endast en inkomst och den berättigar inte till fullt avdrag.
Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter i ämnet. Även tips på bra firmor vi skulle komna kontakta. Huset ligger i Södermanland mellan Katrineholm och Nyköping.
Är ni två ägare 200 000 X30% = 60 000i rot avdrag , ni tappar 10 000 finns utrymme för
30 000 i skatt så betala inte utan kvitto , sedan det med svarta jobb , använda vita pengar
betala svart , var är uppskrivningen på reparationer , och arbetstillfällen för seriösa företag
ta in mera offerter , det blir lika rot även om arb-kost stannar på 200 000 istället för
275 000
30 000 i skatt så betala inte utan kvitto , sedan det med svarta jobb , använda vita pengar
betala svart , var är uppskrivningen på reparationer , och arbetstillfällen för seriösa företag
ta in mera offerter , det blir lika rot även om arb-kost stannar på 200 000 istället för
275 000
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
UV-beständigt underlagspapp låter ju inte vidare seriöst, några sådana mängder ljus släpper teglet aldrig igenom. Men det finns ju också dom som påstår att man måste lägga UV-beständig plast i väggarna, som naturligtvis kostar det dubbla. Att dom själva erkänner att dom är relativt ensamma om att använda materialet säger allt som behövs egentligen.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lertegel håller i evigheter, betongpannor i max 40 år. Lertegel är dessutom mycket vackrare, även med patina.T Tony Dahlgren skrev:
De som väljer betongpannor för att spara pengar lurar framförallt sig själva. Man bör alltid se till att ha ett litet reservlager av lertegelpannor. Det är också viktigt att ha ordentliga anordningar på taket för sotarnas skull och för att minska risken för genomtrampning.
I Sverige finns bara ett bruk som tillverkar lertegel idag, Vittinge. Utan att ha undersökt det själv närmare kan det nog löna sig att köpa utomlands. I Danmark, Holland, Tyskland och Polen tillverkas mycket lertegel.
Detta påstående förhåller jag mig skeptisk till. Jag har själv låtit lägga om taket på ett hus med lertegel byggt 1929, där pappen nog var original. (Obs det var några år sedan) Den gamla pappen (lumppapp) hade säkert från början högst hälften av asfaltinnehållet som en modern papp har och som dessutom har en mycket starkare stomme.T Tony Dahlgren skrev:
Klicka här för att svara