7 107 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Pris på att dra el 300m?
Sida 1 av 3
Hej.
Jag har en fastighet där det 300m från bostadshuset finns en stuga jag försöker hyra ut på sommaren.
Det hade gått mycket lättare att hyra ut stugan om det hade funnits el där.
Det känns som att jag borde får igen investeringen rätt snabbt eftersom man kan ha en högre hyra om det finns el där.
Så vad jag undrar är om någon vet vad en sådan investering kan kosta, för det är väl en stor kostnad att gräva så långt? Jag vill inte ha något eget elabonnemang till stugan eftersom den fasta avgiften är så hög. Visst bör det vara möjligt att köra allt på samma abonnemang trots avståndet?
Jag har en fastighet där det 300m från bostadshuset finns en stuga jag försöker hyra ut på sommaren.
Det känns som att jag borde får igen investeringen rätt snabbt eftersom man kan ha en högre hyra om det finns el där.
Så vad jag undrar är om någon vet vad en sådan investering kan kosta, för det är väl en stor kostnad att gräva så långt? Jag vill inte ha något eget elabonnemang till stugan eftersom den fasta avgiften är så hög. Visst bör det vara möjligt att köra allt på samma abonnemang trots avståndet?
Jag gissar att det kostar någon stans mellan 30-50 000:-, mycket beroende på vilken kabel du måste använda. Och det beror till viss del på hur starkt matande nät du har. Det i sin tur beror bla på hur långt det är till transformatorn och vilka ledningar som nätägaren har fram till dig
Tack. Ja, det är på samma fastighet. Hade jag velat ha kortare väg att gräva hade jag kunnat gräva från grannen som ligger 100m bortanför stugan men då blir det ju ett eget abonnemang.
Tack, så vem ska jag kontakta då? Är det i första hand en grävare eller ska jag fråga en elektriker?
Tack, så vem ska jag kontakta då? Är det i första hand en grävare eller ska jag fråga en elektriker?
Det är väl i första hand en elfirma, men kolla med Jämtkraft. Jag vet att dom tidigare hade nått special där man kunde få en matning (mätning) till (på en jordbruksfastighet) om det var långt från brukningscentrum till den plats som man ville ha el på.
En elcentral skulle jag säga går i matrial mellan 5-10 000kr beroende på storlek. Kabel skulle jag säga är nog runt 80-90kr/m för 6mm2. Sen borde man lägga rör runt kablen en 50m rulle går på runt 1000kr. Sen är det märktajp kostar runt 300kr för en rulle.
Gräver du sedan och lägger i kablen så är det installation. Om det finns outnyttjad platts i din befintliga elcentral så är där nog runt 1h arbete beroende på om kablen är brevid där den ska kopplas in. Sen är det uppsättning av kabelskydd och den andra centralen. Skulle gissa på 4-7h arbete förr allt.
Gräver du sedan och lägger i kablen så är det installation. Om det finns outnyttjad platts i din befintliga elcentral så är där nog runt 1h arbete beroende på om kablen är brevid där den ska kopplas in. Sen är det uppsättning av kabelskydd och den andra centralen. Skulle gissa på 4-7h arbete förr allt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Räcker det med 6 mm2 med 300 m kabel?
Protte
Protte
Kan du bifoga uträkningen på att 6mm2 räcker i detta fallet?ymmij12 skrev:
En elcentral skulle jag säga går i matrial mellan 5-10 000kr beroende på storlek. Kabel skulle jag säga är nog runt 80-90kr/m för 6mm2. Sen borde man lägga rör runt kablen en 50m rulle går på runt 1000kr. Sen är det märktajp kostar runt 300kr för en rulle.
Blir runt 40v som du tappar i kablen på 400v på 300m på 20Amper på 6mm2. På 10mm2 förlorar du runt 20v. Dock har jag då inte räknat med Nollan. Blir ström tillbaka i den när man kör 5ledarsystem. Lättare att räkna på högspänningen då Nollan inte är med.
Tog och googlade fram en kalkylator och den sa med runt 40v på 6mm2 och 20 på 10mm2.
https://www.elproman.se/sv/content/spanningsfallskalkylator
Tog och googlade fram en kalkylator och den sa med runt 40v på 6mm2 och 20 på 10mm2.
https://www.elproman.se/sv/content/spanningsfallskalkylator
Och du tycker att 40 V spänningsfall är acceptabelt?ymmij12 skrev:
Blir runt 40v som du tappar i kablen på 400v på 300m på 20Amper på 6mm2. På 10mm2 förlorar du runt 20v. Dock har jag då inte räknat med Nollan. Blir ström tillbaka i den när man kör 5ledarsystem. Lättare att räkna på högspänningen då Nollan inte är med.
[länk]
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Går inte räkna hem 20A last 300m och vettigt spänningsfall med annat än orimligt grovt kablage. Gissar att det bara är lite belysning o.d som ska vara i stugan. Mer rimligt att räkna med 5-7A och även det är högt i medellast.
Nej.prototypen skrev:
Det blir nog något typ 50mm2 alu.
En 6mm2 här, har ledarresistans på 1,85 ohm vid 20°C, och för beräkning av villkoret för automatisk frånkoppling ska hänsyn tas till varm kabel, så det blir drygt 2 ohm att räkna med.
Sen finns det ju garanterat en del förimpedans, så jag tvivlar på att 6mm2 ens räcker till 6A säkring.
Denna dragning är ett typexempel på när det blir ekonomiskt försvarbart med ALU, något mellan 25 och 50mm2 alu, beroende på önskad avsäkring, är vad jag tror det ramlar ner på.
Redigerat:
Jag skulle tro att en solanläggning är enklare att räkna hem. Då får du din belysning, tv och kan ladda mobilen.O oliva skrev:Hej.
N1XE-AR 4g25 ger jag 40kr/meter för på grossen, den borde kunna räcka till 10 eller 16A säkring, säkert går inte att veta utan att ha alla uppgifter och räkna.
Och N1XE 4g50 ger jag 50 kr/meter för, är kanske ett bättre val för den någorlunda låga prisskillnaden.
Priser + moms då.
Med alukabel är det stor risk att du även måste ha en kopplingsbox i bägge ändar för övergången till mer rimliga dimensioner i koppar in i centralerna, vilket också drar iväg på en massa sköna kronor, räkna minst en tusenlapp där.
Med detta så får du kanske ett hum om vart materialpriserna drar iväg.
Och N1XE 4g50 ger jag 50 kr/meter för, är kanske ett bättre val för den någorlunda låga prisskillnaden.
Priser + moms då.
Med alukabel är det stor risk att du även måste ha en kopplingsbox i bägge ändar för övergången till mer rimliga dimensioner i koppar in i centralerna, vilket också drar iväg på en massa sköna kronor, räkna minst en tusenlapp där.
Med detta så får du kanske ett hum om vart materialpriserna drar iväg.