Hej,
Jag har just låtit frimura en spis med en Dovre 2575. Kunde inte hitta en bild på Internet med en frimurad Dovre med glas på alla tre sidor så nu tänkte jag dela med mig. Totalt kostade kalaste 110,000 och då ingår allt.

Kamin med 3 glas 25,000
Uppmurning 20,000
Material 20,000
putsning 10,000
Tätning av 11m kanal, 18,000
Läggning av kalksten 9,000
plus div övrigt.

Har eldat lite och jag är ju än så länge nybörjare men det blir en hel del sot, so much för Clean Burning och all marknadsföring om sotfria kasetter. Har förstått att med tre fönster blir det ännu lättare sot

• IMG_3124.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3126.gif
    Skapa konto
  • IMG_3127.gif
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Jag har gjort en liknande installation med en 3-fönsters Dovre 2575 där jag nyligen börjat elda och tycker också det blir mycket mer sot på glasen än vad jag förväntat mej.

Hur har det löst sej för dej, är det bara en fråga om att lära sej elda på rätt sätt eller kan det vara något fel på kassetten, eller är dom helt enkelt inte bättre än så här? :confused:

En tänd Dovre 2575 braskamin med tre glaspaneler placerad under en vit spis i ett rum med tegelgolv och vita väggar.
Skapa konto

Mycket glas är såklart ett - för förbränningsresultatet och likaså uteluft när det är kallt ute, men oftast beror det på hur man sköter luftinsläppen till kaminer överlag. Första brasan är till för att så snabbt som möjligt få upp en rejäl glödbädd. Före detta kan man glömma att få nån "cleanburning" Efter att ha lagt in nästa omgång minskas,och i de flesta fall stängs, primärluften. Nu skall automatiskt lågorna "släppa" från vedträna och hänga som en böljande dimma i överkant på glaset. Ser det ut som på bilden ovan efter 5-10 min, eldas det fel. Cleanburning betyder att man i första hand eldar upp röken. Det primära är inte att , som förr i tiden, elda upp så mycket ved som möjligt. Kaminer är olika bra konstruerade och en del kräver iof sig lite mer fingertoppskänsla att eldas men tom en dovre går att bli vän med.

Tack för svar exerg!

Bilden är tagen en stund efter tändning precis innan primärluften stängs.
Jag tycker att jag gör enligt manualen, Stänger primärluften när det tagit sej ordentligt och har sekundärluften på max öppet, men får grymt med sot på glasen, trots snustorr björkved som legat torrt i många år.

Om det är problem med att tilluften är kall idag när det är +6 grader hur ska det då bli när det är -20?

Det som händer är att när glasen är kallare än röken så kondenserar( likt fuktkondens på vanliga fönster) fast på glaset. Det gäller att få upp glastemperaturen mao. Contura löste en del ab problemet genom att blästra fast en oxidhinna på insidan glaset som gjorde att insidan blev varmare snabbare. När röken blir varmare än ca 800 grader behöver den bara syre från sekundärluften för att antändas och det som passerar ut genom skorstenen är i stort sett rökfritt. Det som sker innan (i nedre delen av eldstaden) har ännu inte slutförbränts och många fabrikanter tror fortfarande att det går att hindra sotning genom att bilda en friskluftström som hindrar röken att nå glaset. Med facit i hand fungerar naturligtvis inte detta. Snustorr ved är heller ingen garant. Prova hellre med att blanda in normaltorr ved och varje gång som ny ved läggs in så dra fram den gamla glöden närmare glaset. De flesta gör tvärtemot. Det är inte glöden som sotar och ju varmare glaset blir, ju mindre sot fastnar där.

Tack för förklaringarna och tipsen, Jag ska testa vidare!

Kan en rökgastermometer vara en bra sak för att lära sej elda rätt?
I.s.f. vad ska man sikta på för temperatur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.