23 921 läst ·
49 svar
24k läst
49 svar
pris/kW med olika uppvärmningssätt...
Precis, räntor och underhåll spelar också in. Man kan räkna i det oändliga. Men det viktiga är att inte jämföra alla alternativ med det dåliga man har nu, utan jämföra med de andra möjligheterna. När man tittar på till exempel bergvärme, och ser att man sparar pengar jämfört med nuläget, Gäller det att också se om man sparar pengar jämfört med alternativen. Om man jämför med ett par olika alternativ, till exempel med luft/vatten också, då blir det ofta mycket annorlunda. Den lilla extra vinsten från den ofta stora extra investeringen, kan vara väldigt olönsam på allt under 40 års sikt. Och på 40 år hinner mycket hända.jonand skrev:Det var ju lite kul att jämföra. Som alltid beror det på hur man räknar med räntor, underhåll av värmesystem mm men i mitt fall ser det ut som att jag kommer vara inte bara begravd utan även hunnit bli jord innan bergvärme lönar sig för oss.
Oftast när man jämför uppvärmning jämför man ju det nya, oftast bergvärme med att behålla det gamla el eller olja. Det är sällan som man kan jämföra med att installera något annat tex luft/luft.
Det viktiga är att tänka på att jämföra, och tänka på vad som ändras mellan olika alternativ. Till exempel tänka som att man redan valt ett alternativ, till exempel luft/vatten, och sedan efter valet gjorts, man ringer och säger "jag ändrade mig, skicka en extra räkning på 50000 SEK och sätt in bergvärme istället", då värderar man bara vad de 50000 SEK extra kommer att ge, jämfört med vad man sparar in på dessa 50000 SEK extra. Bor man i södra Sverige och inte har ett hus som drar vansinnigt mycket värme, då är det samtalet ofta ett mycket dyrt samtal.
--- Mats ---
(prova själv att göra egna jämförande värmepumpskalkyler på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php)
Jovisst jag själv jobbar just med bergvärmeinstallationer till vardags.
Men här mitt på smålandska höglandet så kommer jag inte få en kund som blir nöjd med l-v.
Är så trött på dessa l-v, spyr rakt ut
En 3-4 larm om året, störande ljud, mkt elpatron usch
En bra l-v anläggning kostar ca 90k med dess tillhörande elpanna inomhus som man måste ha om man ska gämföra med besparingsberäkningarna, vill de docka mot sin panna från -55, ja fy vad snett de blir när man har en 70% verkningsgrad på den men varmt i pannrummet i alla fall.
Nä jordvärme om de finns plats kostnad ca 110k bergvärme 130k
Har drar nog en l-v ca 3000kwh xtra gentemot berg/jordvärme, skiljer det inte mer än 20k så släpp l-v alternativet
Tänk om hur de blir om 5 år då elen kostar 2kr/kwh
Men här mitt på smålandska höglandet så kommer jag inte få en kund som blir nöjd med l-v.
En bra l-v anläggning kostar ca 90k med dess tillhörande elpanna inomhus som man måste ha om man ska gämföra med besparingsberäkningarna, vill de docka mot sin panna från -55, ja fy vad snett de blir när man har en 70% verkningsgrad på den men varmt i pannrummet i alla fall.
Har drar nog en l-v ca 3000kwh xtra gentemot berg/jordvärme, skiljer det inte mer än 20k så släpp l-v alternativet
KAN spara 12000kwh det är ju inte frågan utan vad e rimligt inga 12000kwh i alla fall, den kunden du lovar det till vill nog att du ska betala resten på räkningen.
Har inatallerat flertal l-l pumpar så har ganska stor erfarenhet av olika modeller samt att i testen har de placerat innerdelen i ett 200m2 stort rum, där blir de ju optimalt placerad.
Men när man kommer hem till 1 1800-talshus 2-vån smal korridor samt fullt med dörrar å 205cm i takhöjd
Med 1 pump blir de inte ens 5000kwh i besparing
Då kostar varje kwh 70-80 öre
Har inatallerat flertal l-l pumpar så har ganska stor erfarenhet av olika modeller samt att i testen har de placerat innerdelen i ett 200m2 stort rum, där blir de ju optimalt placerad.
Men när man kommer hem till 1 1800-talshus 2-vån smal korridor samt fullt med dörrar å 205cm i takhöjd
Med 1 pump blir de inte ens 5000kwh i besparing
Då kostar varje kwh 70-80 öre
Jaha, du lever på att sälja bergvärmepumpar. Det förklarar väl din COP 7 som Johand upptäckte du fick med.Luckyman skrev:Jovisst jag själv jobbar just med bergvärmeinstallationer till vardags.
Ser dessutom i detta inlägg att du kommer fram till att en luft/vatten nog drar 3000 kwh extra mot berg/jordvärme i småland. Du tror inte skillnaden har att göra med både vad man valt för pump och hur mycket energi huset tar? Om huset ursprungligen tar 17000 kwh utan värmepump, vad krävs då för att det skall skilja 3000 kwh per år till bergvärmepumpens fördel?
På vad baserar du uttalandet att elen kostar 2 kronor om 5 år?
--- Mats ---
(prova själv att göra egna jämförande värmepumpskalkyler på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php)
Mina antaganden ligger på normalhuset med oljepanna
Dvs ca 3m3 oljeförbrukning och 4 pers. i hushållet.
Givetvis ju mindre förbrukning desto mindre skillnad och besparing. Sunt förnuft Mats
Ett hus med 17000kwh värmeförbrukning, där hade jag rekomenderat l-l värmepump
Men man ska inte sitta här och spekulera utan man måste göra ett hembesök och se å känna av huset innan man kommer med ngn besparingskalkyl
Givetvis så gäller det också vilken modell framförallt också märket har ju betydese men Mats jag kan lova dig att med en L-V värmepump a la Nordic Air så skulle skillnaden bli 10000kwh mer i besparing med en bvergvärmepump i ditt hus på 17000kwh värme
Dvs ca 3m3 oljeförbrukning och 4 pers. i hushållet.
Givetvis ju mindre förbrukning desto mindre skillnad och besparing. Sunt förnuft Mats
Ett hus med 17000kwh värmeförbrukning, där hade jag rekomenderat l-l värmepump
Men man ska inte sitta här och spekulera utan man måste göra ett hembesök och se å känna av huset innan man kommer med ngn besparingskalkyl
Givetvis så gäller det också vilken modell framförallt också märket har ju betydese men Mats jag kan lova dig att med en L-V värmepump a la Nordic Air så skulle skillnaden bli 10000kwh mer i besparing med en bvergvärmepump i ditt hus på 17000kwh värme
Att elen kommer bli dyrare det tror jag de flesta kan skriva under på, det är bara att tex göra en gämförelse vad elen kostade för 5 år sedan.
Ca 40öre ror jag det låg på.
Idag ca 100öre
Att den kostar 2kr tror inte jag heller på men dyrare kommer den bli, 1,60 kanske är mer troligt
Men det intressanta är ju att desto dyrare el och för liten vp, de e ingen god kombo
Ca 40öre ror jag det låg på.
Idag ca 100öre
Att den kostar 2kr tror inte jag heller på men dyrare kommer den bli, 1,60 kanske är mer troligt
Men det intressanta är ju att desto dyrare el och för liten vp, de e ingen god kombo
Ang mitt så otroligt höga COP som vissa här har räknat ut kan jag väl komma med mitt räkneexempel.
Att vp eller reaktorn som ngn sa, så är den av högsta klass
Men innan 3,5m3 olja med en verkningsgrad på 65% + blir 23000kwh+5000kwh ved=28000kwh
Sen tror jag vp tar ca 7000kwh
28000/7000=4
Ett COP på 4 det verkar vara i det bästa lagret men med volymförstorare å ingen elpatron så blir ju COP lite högre än traditionellt
Sen återladdar man ju borran med frikyla
Det är ju den näst bästa investeringen man gjort, frikyla
Med en investeringskostnad på 120k+arb så räknade jag (2004, då kostade oljan 6500kr/m3) att om man kunde spara 12000kr/år så skulle ta 10 år innan det var betalt.
Men det blev ju bättre än så
nästa år ligger man på + så nu har man förhoppningsvis 10 års gångtid till innan kompressorn skär
Men innan 3,5m3 olja med en verkningsgrad på 65% + blir 23000kwh+5000kwh ved=28000kwh
28000/7000=4
Ett COP på 4 det verkar vara i det bästa lagret men med volymförstorare å ingen elpatron så blir ju COP lite högre än traditionellt
Med en investeringskostnad på 120k+arb så räknade jag (2004, då kostade oljan 6500kr/m3) att om man kunde spara 12000kr/år så skulle ta 10 år innan det var betalt.
Men det blev ju bättre än så
Bergvärme 0,35.
1/0,35=2.86. Stämmer verkligen att verkningsgraden enbart är 2,81 i snitt på bergvärme eller har ni valt att hoppa över nätavgifter etc?
Kalkylerna när jag satte in bergvärme för tre år sedan sa års verkningsgrad på 3,8.!!!???
1/0,35=2.86. Stämmer verkligen att verkningsgraden enbart är 2,81 i snitt på bergvärme eller har ni valt att hoppa över nätavgifter etc?
Kalkylerna när jag satte in bergvärme för tre år sedan sa års verkningsgrad på 3,8.!!!???
COP på bergvärme var i energimyndighetens test på fem verkliga installerade anläggningar från 2,4-2,9 i Boråstrakten. Det skiljer sig en del från vad en del bergvärmeborrare uppger. Fast de testade anläggningarna kanske är gamla (installerade 98-03), utan volymförstorare bla bla. Eller också speglar dom en genomsnittlig bergvärmeanläggning.
Att diskutera värmepumpars effektivitet med sin egen förbrukning som utgångspunkt blir konstigt eftersom det i detta finns så många felkällor att man inte ens ids nämna dom. Men vi gjorde av med 22000 kWh innan, efter luftvärmepump gör vi av med 9000 kWh.
Att diskutera värmepumpars effektivitet med sin egen förbrukning som utgångspunkt blir konstigt eftersom det i detta finns så många felkällor att man inte ens ids nämna dom. Men vi gjorde av med 22000 kWh innan, efter luftvärmepump gör vi av med 9000 kWh.
Ingen tvekan om att du tjänar pengar på en bergvärmepump jämfört med en oljepanna, eller en elpanna heller för den delen. Däremot tveksamt om den extra investeringen jämfört med luft/vatten betalar av sig på en rimlig tid. Eftersom du inte tar betalt av dig själv för installationen så är ju extrainvesteringen inte så hög för dig, så det kan ju i och för sig vara rimliga tider, men i gengäld skulle samma sak gälla för en luft/vattnepump.Luckyman skrev:Ang mitt så otroligt höga COP som vissa här har räknat ut kan jag väl komma med mitt räkneexempel.
28000/7000=4
Men det blev ju bättre än sånästa år ligger man på + så nu har man förhoppningsvis 10 års gångtid till innan kompressorn skär
![]()
Din kalkyl, innan 7 i COP, nu runt 4 i COP, bygger på att du gissar på vad värmepumpen tar, då förstår jag. Det skall mer ses som ett exempel på vad du kanske kan ha tjänat, och möjligen kan tänkas få ut. Det är ingen tvekan, du är en säljare.
COP=uteffekt delat med ineffekt. COP blir inte bättre än vad leverantören anger i specifikationen med hjälp av en volymförstorare. Men utan en volymförstorare riskerar man många fler start och stop, vilket kan leda till slitage och man kan också få sämre COP än i databladen. Jag blir nyfiken på din bergvärmepump, vilken modell har du och vad säger leverantören den skall ge för COP?
Jag provade faktiskt att se vad som skulle hända med dina siffror inlagda för Jönköping (27000 kw, 4 i COP, 120 KSEK i investering, 70 KSEK för luft/vatten. Jag chansade på 9 kw bergpump, och jämförde med en nibe 2020-14. Enligt kalkylen skulle luft/vatten betala sig på 4 år, (gissar bergvärmen skulle betala sig på runt 6-7 år). Men mest intressant är jämförelsen, om du väljer att investera i bergvärme istället för luft/vatten, med ovanstående siffror, så tar det 15 år innan extrainvesteringen för bergvärmen betalat sig.
--- Mats ---
Jag har en IVT HT+ E9, alltså en 9kw
Kollade deras produktfakta på min maskin
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=623&lngLangID=1
Mitt radiatorsystem behöver väl ca 60 grader vid dut. Fläktkonvektor i källaren samt golvvärme i badrum källare.
Tog å snittade då för att göra det enkelt
9,1/2=4,55 8,4/2,6=3,23 4,55+3,23=7,78/2=3,9
Sen att man har längre gångtider eller mindre start stopp gör ju att COP ökar ngt lite xtra.
För när vp startar så tar den lite xtra ström samt att värmeprocessen tar 30 sek innan den kommit igång riktigt.
Så att det ligger på ca 4 är ju då inte helt fel räknat.
Tilläggas ska ju då att i detta ligger cirk.pumpar och styr som vissa inte har med
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=623&lngLangID=1
Mitt radiatorsystem behöver väl ca 60 grader vid dut. Fläktkonvektor i källaren samt golvvärme i badrum källare.
Sen att man har längre gångtider eller mindre start stopp gör ju att COP ökar ngt lite xtra.
För när vp startar så tar den lite xtra ström samt att värmeprocessen tar 30 sek innan den kommit igång riktigt.
Tilläggas ska ju då att i detta ligger cirk.pumpar och styr som vissa inte har med
Enl.dig så skulle det ju skilja 50k i investering jag trordu får lägga på lite.
För jag valde som jag gjorde för att i ena tanken är det förberett med solsinga capris 5000kr om det nu nån gång blir effektivt
Samt att med l-v så skulle det fortfarande vara många svordomar och sömnlösa nätter för mig capris overderligt
Låt oss säga att l-v skulle ligga på ca 3000kr mer i driftskostnad/år för mig/år
Så till dags datum (4år)
12000kr mer i driftkostnad och ingen solslinga.
Skillnaden skulle då bli ca 30k och +29,6 i sovrummet sommartid :eek:
Å detta bara på 4 år
Eftersom man inte behövde ta ngt lån fanns de inge aternativ
För jag valde som jag gjorde för att i ena tanken är det förberett med solsinga capris 5000kr om det nu nån gång blir effektivt
Samt att med l-v så skulle det fortfarande vara många svordomar och sömnlösa nätter för mig capris overderligt
Låt oss säga att l-v skulle ligga på ca 3000kr mer i driftskostnad/år för mig/år
Så till dags datum (4år)
12000kr mer i driftkostnad och ingen solslinga.
Skillnaden skulle då bli ca 30k och +29,6 i sovrummet sommartid :eek:
Å detta bara på 4 år
Eftersom man inte behövde ta ngt lån fanns de inge aternativ
Tack för infon. Din kalkyl är intressant, den visar att du mycket väl kan ha en COP på 3.9, allt beroende på hur stor del av tiden hur stor del huset behöver mer än 35 grader i tillverkningen av framledningstemperaturen. Men du måste nog släppa tanken på att COPökar något extra, siffrorna du utgår från är leverantörens, vid EN255, och de är så optimala de kan bli, inga start, inga stop, ...Luckyman skrev:Jag har en IVT HT+ E9, alltså en 9kw
[länk]
Men, skall man jämföra med en luft/vatten, som NIBEn på webbsidan jag hänvisade till innan, skall man göra det vid samma förutsättningar. Dess COP i kalkylen är tagen vid 50 grader, samma förutsättningar som för IVTn ger 3.23 i COP för bergvärmen. Båda alternativen kommer att tjäna COP på din lägre framledningstemperatur. Låt oss förutsätta den skillnaden blir ungefär samma, hellre än försöka räkna ut hur stor del av vattnet som produceras vid 35 grader (tvivlar på att du producerar golvvärme med 35 grader separat, mer troligt du shuntar ner temperaturen när den skickas till golvvärmen, så det blir mest en fråga av hur kallt det är ute).
Med dessa siffror insatta för Jönköping, och i övrigt samma kalkyl som innan får vi nu att det bör ta dig över 30 år att få tillbaka extrainvesteringen av bergvärmen istället för att ha gått med en luft/vatten lösning. Det finns som alltid många osäkerheter i kalkylen, men att det är många många år extra kan inte vara någon tvekan.
--- Mats ---
En helt vanlig installation av berg/jordvp kan man inte räkna med att års cop blir bättre än 2,5-3, Iaf är det då så för kompisar o grannarna som bara tagit in offerter utan egen kunskap o bara fått det installerat...
Men det är klart i ett nybygge med bara golvvärme o ordentligt dimensionerad pump/borra/jordslinga så ska det inte vara några problem med bra cop, Men för att veta exakt vilket cop man har så måste man ha både separat elmätare till vp o kb pump + energimätare så man ser vad man får ut i verkligheten från pumpen.. Jag eldar pellets o är väldigt sugen på att montera en energimätare mellan pannan/acktanken så man vet vad man verkligen fått ur tonen man eldat upp för nu kan man bara uppskatta verkningsgraden...
Alltid lätt att tro nått genom att uppskatta husets energibehov för värme/vv, Jag menar bara för att pumpen drar 4000 kWh/år så kanske inte huset behövt 16000 kWh det året.. En farbror o hans grannar kollade o jämförde elförbrukningen till elpannan under 20-25 års tid o det skiljde 5000 kWh mellan varma/kalla år för hus på 150-180 m2 i Umeå byggda kring -65...
Vindkraft va inte uppräknat..
Ska själv köpa in mej i en förening o lär hamna på ca 48 öre/kWh inkl kapitalkostnad/ränta/drift/underhåll/försäkring/arenden mm mm vilket inte är inräknat i 35 öre/kWh för mark vp, exkl kapitalkostnad ca 25 öre/kWh..
Men det är klart i ett nybygge med bara golvvärme o ordentligt dimensionerad pump/borra/jordslinga så ska det inte vara några problem med bra cop, Men för att veta exakt vilket cop man har så måste man ha både separat elmätare till vp o kb pump + energimätare så man ser vad man får ut i verkligheten från pumpen.. Jag eldar pellets o är väldigt sugen på att montera en energimätare mellan pannan/acktanken så man vet vad man verkligen fått ur tonen man eldat upp för nu kan man bara uppskatta verkningsgraden...
Alltid lätt att tro nått genom att uppskatta husets energibehov för värme/vv, Jag menar bara för att pumpen drar 4000 kWh/år så kanske inte huset behövt 16000 kWh det året.. En farbror o hans grannar kollade o jämförde elförbrukningen till elpannan under 20-25 års tid o det skiljde 5000 kWh mellan varma/kalla år för hus på 150-180 m2 i Umeå byggda kring -65...
Vindkraft va inte uppräknat..
Ska själv köpa in mej i en förening o lär hamna på ca 48 öre/kWh inkl kapitalkostnad/ränta/drift/underhåll/försäkring/arenden mm mm vilket inte är inräknat i 35 öre/kWh för mark vp, exkl kapitalkostnad ca 25 öre/kWh..