AC: Intressant!
Min mycket grova jämförelse-siffra tror jag jag fått från konsumentverket (!). Uppenbarligen var den också irrelevant, ursäkta mig för det. Ser dessutom att din uppgift finns i Ytongs "Lättbetonghandbok".
Hur är det med cellplast, har du någon siffra där med?

Med cellplast tänkte jag mig Frigolit ( är väl egentligen ett varumärke? ). För det är väl det man brukar använda för husisolering?
Vad gäller lättbetongens isoler-värde så är ju 500-kvaliteten den mest relevanta då det är den man brukar mura väggarna av, det var det jag tänkte på när jag tycker att min siffra inte var så intressant.

På tal om frigolit, kolla in denna sida:
http://www.besta.se/
Verkar väldigt enkelt....
/C 8)

Som jag förstår det så är alltså uvärdet för de polska 35,6cm ytong blocken 0,29W/m2K, vilket är lite i överkant om man vill ha en välisolerad vägg.

Vad är för/nackdelarna om man tar två 35,6 block så att väggen blir massiv 73cm ytong med U värde på 0,145W/m2k?

Jocke-Orn skrev:
Vad är för/nackdelarna om man tar två 35,6 block så att väggen blir massiv 73cm ytong med U värde på 0,145W/m2k?

Du kommer få en mycket tung stomme, detta medför troligen att grunden/bottenplattan måste förstärkas kraftigt. Dessutom får du djupa fönstersmygar, så det kan bli mörkt inomhus, å andra sidan får du säkert mycket trevliga fönsterbänkar.

Okej... stommen blir mycket tyngre.
Hur är det med kostnadsbiten är ett u värde på 0.145 bra och är den ökade kostnaden värt detta?
Vad får man räkna med att alternativen med 35,6cm ytong och isolering mm istället kostar om man vill ha ett u värde på 0.145?

En annan möjlighet som diskuterats tidigare är att lägga till mineralull utvändigt och därefter puts. Jfr Optirocs system.

I våras var det flera som skrev om att de hade planer på att köpa Ytong från Polen - är det någon som gjort slag i saken och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? :D

Att stenhus lagrar värme - medför det lägre uppvärmningskostnad?

Jag är också intresserad att här om det är någon som har erfarenhet från den Polska Ytongen.

Vad blir merkostnaden att tilläggs isolera på utsidan? - blir det mer komplicerat att putsa fasaden med tilläggs isolering på utsidan?

Hej på er!

Ojoj, det var ett tag sedan jag startade denna tråd! Har inte hunnit forska mer om Ytong från Polen eller Estland men angånde utvändig isolering så finns nackdelen att putsen (om man nu väljer denna ytbeklädnad) blir bra mycket skörare än om man putsar direkt på stenen.

Om/när vi bygger till så blir det någon form av värmepump för att uppvärmningen inte ska kosta för mycket (ja, vi tycker om att ha det varmt inne!)

Mvh Stefan :-)

PS det finns en annan jättebra "tråd" om att bygga med sten/lättbetong (dock ej startad av mig). Sök på forumet så hittar ni där fler prisuppgifter DS

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.