Vad är en rimlig pris för att lägga kakel i ett badrum på 4 kvm. Vi står för materialet och kommer även att riva ut våtrumstapeten. Det som behöver göras sedan är att sätta dit gipsskivor, fuktspärr och kakel. Sedan ska även en toalett på 1,5 kvm och en tvättstuga på 3 kvm kaklas. Vad är rimligt att betala både vit och svart....

Rekommenderar att använda sökfunktionen på forumet......

Ett riktpris är 1000 kr kvm inkl ett standard kakel/klinker för ca 200-250 kr Kvm...
Detta är för fuktspärr och kakelsättningen... Sätta upp gips beror lite på hur svårarbetat det är... små badrum är ofta trånga o jobba i och kan ta längre tid än ett stort...

om vi skulle stå för materialet, dvs. allt som behövs för fuktskyddet och även kakel, vad kan man då kräva för bara arbetet (vitt eller svart)?

Det har jag inte hundra koll på men har sett priser på mellan 350-450 kr kvm exkl material... Beror nog lite på vart i landet..

Fallspackling, tätskickt, plattsättning och fogning går att få för 250-300 kr per kvm svart.

(Detta är prisuppgifter jag har fått i GBG-området)

/Zeb

Tänk på att toalett och tvättstuga antagligen inte behöver fuktspärr.

Vi har betalat 380/tim exkl. material. Vitt förståss.

vatten - Hur många timmar gick det åt för att kakla badrummet?

Golvytan är ca 3x3 meter, vi har 15x15 plattor på golvet utom i duschen där det är 5x5. På väggarna 20x33-plattor eller nåt liknande, samt en lodrät bård i ena hörnet med 5x5-plattor. Det tog en vecka, ca 40 arbetstimmar alltså.

Vi betalade 15000:- totalt för 10m2 golv och 35m2 vägg. Då ingick bl a 28 säckar flytspackel, armeringsnät och all övrig material.

Det ska kanske tilläggas att det var med ett bilningsjobb på ca 7 timmar i det priset.

krille_ro skrev:
Vi betalade 15000:- totalt för 10m2 golv och 35m2 vägg. Då ingick bl a 28 säckar flytspackel, armeringsnät och all övrig material.

Det ska kanske tilläggas att det var med ett bilningsjobb på ca 7 timmar i det priset.
Tycker oxå att det låter lite väl billigt.... ett normalt pris på flytspackel är ju ca 200 kr säcken... De skulle bli nästan 6000 kr bara i flytspackel....

Jag som plattsättare brukar kakla ett badrum om dagen ca 17- 20 kvm vägg och 4-5 kvm golv på 8 tim. Är det bara raksättning och inte allt för många fönstersmygar och hörn så är det inga problem. Fogning tar ca 2-3 tim. Allt detta är baserat på standard plattor 15 x 15 och vad jag producerar på en dag och varierar från plattsättare till plattsättare men kravet bör vara att väggarna skall vara satta på en arb. dag.

MarieHbg skrev:
vatten - Hur många timmar gick det åt för att kakla badrummet?

Jag kanske borde tillägga att vi dels har fönster och dels ett par vinklar i badrummet vilket gjorde att det tog längre tid än att bara sätta släta väggar. Vi har dessutom inbygga hyllor i väggarna, och DET tog lång tid att få till för att det skulle bli snyggt också! Eftersom vi inte visste vad vi skulle ha för storlek på plattor innan vi byggde själva badrummet blev det en hel del måttande och skärande för att utnyttja plattor OCH det estetiska på ett bra sätt!

gunne skrev:
Tänk på att toalett och tvättstuga antagligen inte behöver fuktspärr.
vad jag vet brukar det finnas golvbrunn i tvättstugor vilket innebär att den skall
fuktsäkras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.