51 776 läst ·
30 svar
52k läst
30 svar
Pris för att byta säkring från 20-16 ampere
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det är nog bara nätbolaget som ev. skulle kunna fixa detta, om inte elektrikern sköter sig. Och nätbolag kan man inte byta.
Jag ringde mitt nätbolag och påpekade att elektrikern trots flera påstötningar inte verkade ha skickat in pappret. De ändrade min tariff retroaktivt, direkt.
Jag ringde mitt nätbolag och påpekade att elektrikern trots flera påstötningar inte verkade ha skickat in pappret. De ändrade min tariff retroaktivt, direkt.
Nä, så klart. Byta el-leverantör då. Vattenfall är väl både ock.hempularen skrev:
Det varierar stort i landet.gusvo085 skrev:
Här jag bor kostar det följande. ink moms!
16A lgh*. 1113:-*
16A 2719:-
20A 3844:-
25A 4750:-
35A 6563:-
50A 9500:-
63A 12844:-
*) Tillämpas för bostadslägenheter i flerbostadshus med gemensam servisledning och om särskilt abonnemang tecknats för husets allmänna behov. Med flerbostadshus avses hus med minst tre bostadslägenheter, dock inte kedjehus, radhus eller liknande sammanbyggda hus.
När jag bodde på ett annat ställe med annan nätägare så var det samma avgift för 16 & 20A
Däremot vart det mycket dyrare med 25A
men det krävdes anmälan om man ville ha 20A istället fär 16A
Det är väl pga priset TS vill sänka sina säkringar till 16A
Redigerat:
TS... klarar du dig på 16A?
Att byta från 20A till 16A samtidigt som det börjar bli kallt kan bli spännande...
Att byta från 20A till 16A samtidigt som det börjar bli kallt kan bli spännande...
JadåEnk Projektet skrev:
Så länge jag kör på vedpannesystemet så ska det funka.
Lite osäker om man kopplar över till frånluftpannan igen och elpatronen går på max.
Går iofs att ställa ner elpatronen på frånluftspannan från 8 till 6kw.
För en säkringsändring debiterar jag 300:- (efter rot). Då ingår bilkostnad, "arbete",säkringar, passdelar samt att jag ställer kvar en extra förpackning säkringar i skåpet. Anmälan görs via internet och registreras samma dag som bytet.
Det gäller alltså om kunden som enda jobb har beställt en säkringsändring. Om ändringen utförs under ett pågående arbete hos kund så tillkommer enbart materialkostnaden (säkringar/passdelar) utöver den vanliga fakturan.
Det gäller alltså om kunden som enda jobb har beställt en säkringsändring. Om ändringen utförs under ett pågående arbete hos kund så tillkommer enbart materialkostnaden (säkringar/passdelar) utöver den vanliga fakturan.
Redigerat:
Ett förlegat system tycker jag. El-leverantören ser , med den nya avläsningen precis hur mycket som tagits ut. Med lite sammverkan med nätbolaget kunde de debitera efter det och inte efter hur stor säkring man råkar ha. Passbitar och verktyg till detsamma säljes i prylbutikerna. Verktyget rekomenderas, andra lösningar som spetstång är förenat med livsfara. OBS! Det är förbjudet att meka i centralen utan behörighet!
Men jag misstänker att många gör det ändå. Och även andra varrianter som att byta smälttråden vet jag har förekommit. En för systemet maxad säkring och sen betala efter vad man använt, tidvis, vore det rättfärdigaste.
Men jag misstänker att många gör det ändå. Och även andra varrianter som att byta smälttråden vet jag har förekommit. En för systemet maxad säkring och sen betala efter vad man använt, tidvis, vore det rättfärdigaste.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Jag har 16A och strömvakter på pannan, en IVT490, och den har varit uppe på 9kW elpatron +vp-del korta perioder, har fungerat utmärkt.D09 skrev:
Poängen med att betala för säkringsstorlek är att nätbolaget ska kunna dimensionera systemet (elnätet) efter maximal belastning (troligtvis en smällkall vintermorgon). Säg att hälften av kunderna i nätet har 16A och byter upp sig till 25A: helt plöstsligt måste nätet kunna leverera ~56% högre ström.ion skrev:
Det finns mycket som är konstigt med den svenska elmarknaden, men att ha olika pris för olika toppeffekt är ett vettigt system, så länge vi har ett växelspänningsnät. (Om vi hade haft ett likspänningsnät så hade det varit trivialt att buffra energi, då hade inte toppeffekten varit så kinkig.)
Ett enkelt sätt att kolla om det funkar är att helt enkelt byta ut 20/25A säkringarna till 16A men behålla passdelarna. Kör en vinter och se om det funkar, ring elektrikern på våren och be om nedsäkring när du vet att det funkar. Tråkigt om det blir mörkt och kallt i kåken i Januari.D09 skrev:
Är det så att det hänger på klena nät så borde varje uppsäkring föregås av ansökning hos nätleverantör. Det är ju inte säkert att systemet klarar att Karlsson också vill ha 25A, blir lite av först till kvarn då. Sen undrar jag, om el-leverantören skulle kunnat sälja mer, gillar de att bli bromsade av nätägaren?sajjen skrev:Poängen med att betala för säkringsstorlek är att nätbolaget ska kunna dimensionera systemet (elnätet) efter maximal belastning (troligtvis en smällkall vintermorgon). Säg att hälften av kunderna i nätet har 16A och byter upp sig till 25A: helt plöstsligt måste nätet kunna leverera ~56% högre ström.
Det finns mycket som är konstigt med den svenska elmarknaden, men att ha olika pris för olika toppeffekt är ett vettigt system, så länge vi har ett växelspänningsnät. (Om vi hade haft ett likspänningsnät så hade det varit trivialt att buffra energi, då hade inte toppeffekten varit så kinkig.)
Här krävs det föranmälan (ansökning) vid uppsäkring.
Men de flesta gångerna jag gjort uppsäkring ringer jag till nätägaren och frågar om det går bra att säkra upp, då kollar nätägaren i sina dokument och ger i 99% av fallen ok till uppsäkring samma dag.
En gång vart det nej pga nätet redan var överbelastatn det var på hösten, jag skulle göra en uppsäkring från 16 till 25A,
Det problemet byggde de bort på våren. & ringde mej och sa att det var ok med uppsäkring efter deras förstärkning av nätet, det är service
Hur många elpatroner över 6kW saknar inte timern för blockering av max effekt efter strömmavbrott.
det kan ställa till det för nätägaren om det varit ett längre avbrott en kall vinterdag....
Så det är klart att de vill veta vad varje kund kan ta ut i maxeffekt...
Och det är bara dumt att inte säkra ner om man inte behöver ta ut mer effekt.
Det spar några sköna slantar.
TS hade väl redan fått nersäkrat men installatören hade inte gjort anmälan till elleverantören.
Men de flesta gångerna jag gjort uppsäkring ringer jag till nätägaren och frågar om det går bra att säkra upp, då kollar nätägaren i sina dokument och ger i 99% av fallen ok till uppsäkring samma dag.
En gång vart det nej pga nätet redan var överbelastatn det var på hösten, jag skulle göra en uppsäkring från 16 till 25A,
Det problemet byggde de bort på våren. & ringde mej och sa att det var ok med uppsäkring efter deras förstärkning av nätet, det är service
Hur många elpatroner över 6kW saknar inte timern för blockering av max effekt efter strömmavbrott.
det kan ställa till det för nätägaren om det varit ett längre avbrott en kall vinterdag....
Så det är klart att de vill veta vad varje kund kan ta ut i maxeffekt...
Och det är bara dumt att inte säkra ner om man inte behöver ta ut mer effekt.
Det spar några sköna slantar.
TS hade väl redan fått nersäkrat men installatören hade inte gjort anmälan till elleverantören.