Vi ska bygga ett lösvirkeshus på 195 kvm i olika nivåer. Har någon ett hum om vad en elistallation i ett sådant skulle kunna kosta? Mellan tummen och pekfingret? Fick ett "rakt ut i luften"-pris av vår tänkta elistallatör på 150.000 kr och svimmade nästan. Vi hade räknat med ca 90.000. Tacksam för synpunkter. ???

Jättesvårt att svara på. På vårt första hus kostade elen 275.000 SEK. På vårt andra hus kostade elen c:a 50.000 SEK.

mvh
David

Jag håller på att installera en villa nu och priset är räknat på 40000:- och det är 95 m2 i boyta 1 plan.

Mvh Tobbe

tjenare
dukan någ räkna med 150 timmars arbetstid

OK. Och vad kostar en timme i Stockholm?
Senaste svaret från vår el-kontakt är att det kostar ca 750 kr/kvm för en basinstallation enligt svensk standard. Jag har läst en siffra på ca 400 kvm nånstans. Någon med koll....?

Jag menade förstås 400 kr/kvm.

vet inte vad dom dibiterar i 08 området...........utgår från blekinge tar 308 kr/tim,,,,,,,

RilleRock
El_-micke skrev:
vet inte vad dom dibiterar i 08 området...........utgår från blekinge tar 308 kr/tim,,,,,,,
Plus det tillkommer allt material som du nu vill och måste ha.
Du bestämmer indirekt hur mkt det skall kosta.

Jag har fått två prisuppgifter. En från en större firma och en från en enskild installatör. Den större firman räknar med ca: 120.000 och den ensamma 80.000. Dom säger att det tar ca: 120 timmar på alla hus. (beror ju på hur man krånglar till det) Det är ca: 40'. Sedan brukar det vara lika mycket material. Vårt hus slutar på 235 kvm.

Challe

Vår elektriker använder ~100 timmar för att dra elen i vårat 195kvm 1-planshus och 55kvm garage.

"Normal" eldragning samt datanätverk och 20spotar samt termostater till golvvärmen.

Hej,

Min idiot till "byggmästare" räknande med 15.000:- för en tillbyggnad på ca 80 m2. Dom pengarna var slut efter att elektrikern hade flyttad det utvändiga elskåpet ca 20 m (utan att ens behöva förlänga kabeln!).

Jag har nu, efter drygt 1 år, gjort all el själv, med viss hjälp från en pensionerad före detta elektriker. Materialet har uppskattningsvis gått på ca 5000:-. Jag har nu fått till elen precis som jag vill ha det vilket inte varit fallet om jag låtit "idioten" ta några som helst egna beslut.

Lita aldrig på hantverkarens kalkyl!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.