4 316 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Pris el i lösvirkeshus
Vi ska bygga ett lösvirkeshus på 195 kvm i olika nivåer. Har någon ett hum om vad en elistallation i ett sådant skulle kunna kosta? Mellan tummen och pekfingret? Fick ett "rakt ut i luften"-pris av vår tänkta elistallatör på 150.000 kr och svimmade nästan. Vi hade räknat med ca 90.000. Tacksam för synpunkter. ???
Jag har fått två prisuppgifter. En från en större firma och en från en enskild installatör. Den större firman räknar med ca: 120.000 och den ensamma 80.000. Dom säger att det tar ca: 120 timmar på alla hus. (beror ju på hur man krånglar till det) Det är ca: 40'. Sedan brukar det vara lika mycket material. Vårt hus slutar på 235 kvm.
Challe
Challe
Hej,
Min idiot till "byggmästare" räknande med 15.000:- för en tillbyggnad på ca 80 m2. Dom pengarna var slut efter att elektrikern hade flyttad det utvändiga elskåpet ca 20 m (utan att ens behöva förlänga kabeln!).
Jag har nu, efter drygt 1 år, gjort all el själv, med viss hjälp från en pensionerad före detta elektriker. Materialet har uppskattningsvis gått på ca 5000:-. Jag har nu fått till elen precis som jag vill ha det vilket inte varit fallet om jag låtit "idioten" ta några som helst egna beslut.
Lita aldrig på hantverkarens kalkyl!
Min idiot till "byggmästare" räknande med 15.000:- för en tillbyggnad på ca 80 m2. Dom pengarna var slut efter att elektrikern hade flyttad det utvändiga elskåpet ca 20 m (utan att ens behöva förlänga kabeln!).
Jag har nu, efter drygt 1 år, gjort all el själv, med viss hjälp från en pensionerad före detta elektriker. Materialet har uppskattningsvis gått på ca 5000:-. Jag har nu fått till elen precis som jag vill ha det vilket inte varit fallet om jag låtit "idioten" ta några som helst egna beslut.
Lita aldrig på hantverkarens kalkyl!
Klicka här för att svara