Byggahus.se

Prickad mark

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag undrar var jag kan vända mig angående om man kan få bygglov att bygga staket på prickad mark. Vi bor på en hörntomt med tre sidor av vår trädgård som gränsar till gator, (häck emelllan) . Finns det kryphål att ta för att få bygglov för staketet? Kommunen vi bor i är inte generösa bygglov på prickad mark men det står att undantag kan beviljas.

Mvh
    Anneli
    ------

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Ett vanligt staket behöver inget bygglov. Det går därmed att bygga på prickmark. Kolla din kommuns regler för bygglovsfria staket, där står höjden som gäller, det ska dessutom oftast vara minst 50% luft.

Exempel Karlstad:
    Konstruktioner som är högst 1,1 meter och har minst 30 procent genomsiktlighet är att likställa med staket och kräver inte bygglov.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Men om jag vill bygga ett staket som är tätt och högre än 1.80. Vad är det då som gäller? Vår kommun är hård och det är nästan omöjligt att få bygga på prickad mark.

4. L
    Bannad · Nivå 20
    Hörrntomt med häck mot gatorna , hur hög är häcken , tror inte du får bygglov för någon högre variant , då fri sikt ska finns tvärs över hörnet på gator i tätbebyggt område

5. I
    Medlem · Nivå 9
    Du kommer nog få ett bättre svar från din kommun, än ett internetforum.

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Då det börjar likna något annat än det bygglovs befriade så kan det bli tufft. Normalt får man inte bygga på prickad mark.
    Frågan är om det skulle kunna klassas som mindre avvikelse?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det lär ju bli extra svårt om det gäller ett hörn, där kommer även trafiksäkerhet in i bilden.

8. K
    Medlem Nivå 2
    Enligt domslut i Mark- och miljööverdomstolen är det ingen liten avvikelse att bygga ett 1,8 meter högt plank på prickad mark. Ingen kommun i Sverige borde bevilja ett sådant lov, och skulle de göra det och det blir överklagat kommer det upphävas.

9. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag har för att jag läst någon dom som konstaterar just detta...

10. A
    Medlem · Nivå 7
    Det ska vara i det närmaste tvärstopp för detta, det finns fall där det bedömts som en avvikelse om syftet varit ex skydd i extremt bullerstörd miljö eller liknande men överlag är det inte att betrakta som en avvikelse.

Kollade lite snabbt och hittade detta, snarlikt men det berör mark där det finns viss byggrätt.
    http://www.markochmiljooverdomstole...omstolen/Svea HR P 2373-17 Dom 2017-09-11.pdf

Och det bedöms ändå inte som avvikelse.

• Laddar…
  11. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Staket är som sagt inget problem, men du pratar om plank. Det går inte. Sätt en häck istället. då är det bara höjderna i siktlinjerna du behöver bekymra dig om, resten får vara hur högt det vill. Sätter man häcken på diagonalen för siktlinjen så är ni "hemma".

• Laddar…
  12. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag är inte helt övertygad om att en häck godkänns.. Men jag har ingen dom i mitt huvud så jag kan inte bekräfta det.

13. T
    Medlem · Nivå 6
    En häck är inte bygglovpliktig. Man kan däremot åläggas att kapa häcken för siktlinjen (som nämns i tråden) eller åtgärda de delar som inverkat negativt på granne eller allmän platsmark (rötter, utväxter, överhäng, skräpighet). Där man inte får uppföra plank så kan en häck vara ett bra alternativ om man vill ha insynsskydd.

• Laddar…
  14. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Jag är övertygad.Du behöver inte fråga. Men akta siktlinjen som sagt, håll dig innanför den i hörnet.

15. O
    Bannad · Nivå 15
    Då ger jag mig för tillfället :)
    Känsla är inget vidare argument emot va ;)