Hej!
Jag undrar var jag kan vända mig angående om man kan få bygglov att bygga staket på prickad mark. Vi bor på en hörntomt med tre sidor av vår trädgård som gränsar till gator, (häck emelllan) . Finns det kryphål att ta för att få bygglov för staketet? Kommunen vi bor i är inte generösa bygglov på prickad mark men det står att undantag kan beviljas.
Mvh
Anneli
------
Jag undrar var jag kan vända mig angående om man kan få bygglov att bygga staket på prickad mark. Vi bor på en hörntomt med tre sidor av vår trädgård som gränsar till gator, (häck emelllan) . Finns det kryphål att ta för att få bygglov för staketet? Kommunen vi bor i är inte generösa bygglov på prickad mark men det står att undantag kan beviljas.
Mvh
Anneli
------
Ett vanligt staket behöver inget bygglov. Det går därmed att bygga på prickmark. Kolla din kommuns regler för bygglovsfria staket, där står höjden som gäller, det ska dessutom oftast vara minst 50% luft.
Exempel Karlstad:
Konstruktioner som är högst 1,1 meter och har minst 30 procent genomsiktlighet är att likställa med staket och kräver inte bygglov.
Exempel Karlstad:
Konstruktioner som är högst 1,1 meter och har minst 30 procent genomsiktlighet är att likställa med staket och kräver inte bygglov.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Du kommer nog få ett bättre svar från din kommun, än ett internetforum.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det lär ju bli extra svårt om det gäller ett hörn, där kommer även trafiksäkerhet in i bilden.
Enligt domslut i Mark- och miljööverdomstolen är det ingen liten avvikelse att bygga ett 1,8 meter högt plank på prickad mark. Ingen kommun i Sverige borde bevilja ett sådant lov, och skulle de göra det och det blir överklagat kommer det upphävas.
Jag har för att jag läst någon dom som konstaterar just detta...K Kristian242 skrev:
Det ska vara i det närmaste tvärstopp för detta, det finns fall där det bedömts som en avvikelse om syftet varit ex skydd i extremt bullerstörd miljö eller liknande men överlag är det inte att betrakta som en avvikelse.
Kollade lite snabbt och hittade detta, snarlikt men det berör mark där det finns viss byggrätt.
http://www.markochmiljooverdomstole...omstolen/Svea HR P 2373-17 Dom 2017-09-11.pdf
Och det bedöms ändå inte som avvikelse.
Kollade lite snabbt och hittade detta, snarlikt men det berör mark där det finns viss byggrätt.
http://www.markochmiljooverdomstole...omstolen/Svea HR P 2373-17 Dom 2017-09-11.pdf
Och det bedöms ändå inte som avvikelse.
Staket är som sagt inget problem, men du pratar om plank. Det går inte. Sätt en häck istället. då är det bara höjderna i siktlinjerna du behöver bekymra dig om, resten får vara hur högt det vill. Sätter man häcken på diagonalen för siktlinjen så är ni "hemma".
Jag är inte helt övertygad om att en häck godkänns.. Men jag har ingen dom i mitt huvud så jag kan inte bekräfta det.Anna_H skrev:
En häck är inte bygglovpliktig. Man kan däremot åläggas att kapa häcken för siktlinjen (som nämns i tråden) eller åtgärda de delar som inverkat negativt på granne eller allmän platsmark (rötter, utväxter, överhäng, skräpighet). Där man inte får uppföra plank så kan en häck vara ett bra alternativ om man vill ha insynsskydd.
