Jag funderar på att sätta upp fladdermusholkar då fladdermöss tydligen äter mycket mygg samtidigt som de tycker om att bo ett helt gäng i samma holk.
Dessa holkar verkar dock bökigare att bygga än fågelholkar....

Dessa holkar verkar dock bökigare att bygga än fågelholkar....

Fråga om materialval för detta lilla finurliga verktyg:pernitta skrev:
Så fort det rör sig om verktyg gjorda av trä blir jag misstänksam. Jag är helt övertygad om att de omedelbart kommer att ta åt sig fukt/torka och börja ändra storlek, brida sig och så vidare.
Jag använder helst tumstock i glasfiber, ställer mig extremt frågande till 800-kronors vattenpass i trä osv....kort sagt så tycker jag rent instinktivt att verktyg i trä inte känns helt 100.
Eftersom jag hade tänkt ta till mig detta tips och bygga ett par "prick-i-mitt-verktyg" så tänker jag därför direkt att ett plattjärn med svetsade pinnar på hade varit lämpligast. Överdriver jag? Skulle trä faktiskt kunna fungera lika bra eller bättre?
I så fall, vilka trädslag rekommenderas?
Ja, du överdriver.. Trä rör sig mycket riktigt med fuktigheten, men denna rörelse sker nästa uteslutande tvärs träets ådring. Alltså, en vanlig planka ändrar i huvudsak bredd (och lite tjocklek) men nästan ingen längd. Så du borde tryggt, som alla snickare jag någonsin träffat, kunna använda en trätumstock, och bygga din fågelholkscentrerare av trä. Jag kan lova dig att träets rörelser i dessa vida understiger dina uppnådda toleranser vid användning av tumstocken respektive tillverkning av centreraren.
Just det ja, kör på furu du. Hårdare träslag rör sig mindre, men det kommer inte att bli någon praktisk skillnad i de här avseendena.

Just det ja, kör på furu du. Hårdare träslag rör sig mindre, men det kommer inte att bli någon praktisk skillnad i de här avseendena.
Jo, på något sätt har jag innerst inne alltid haft för mig att det här med trä som rör sig i exemeplvis en tumstock handlar mycket mer om att jag funderar på det än vad som egentligen händer i verkligheten...jon_h skrev:Ja, du överdriver.. Trä rör sig mycket riktigt med fuktigheten, men denna rörelse sker nästa uteslutande tvärs träets ådring. Alltså, en vanlig planka ändrar i huvudsak bredd (och lite tjocklek) men nästan ingen längd. Så du borde tryggt, som alla snickare jag någonsin träffat, kunna använda en trätumstock, och bygga din fågelholkscentrerare av trä. Jag kan lova dig att träets rörelser i dessa vida understiger dina uppnådda toleranser vid användning av tumstocken respektive tillverkning av centreraren.
![]()
Riktigt roligt det här ju...o vilket proffsigt språk !! Kan ju tro att det är en advokat som skrivit inläggen....Ang mitten på plankan prylen som är gjord i trä...kan den slå sig o svälla o krympa bäst den vill...Blir ju alltid i mitten ändå...Bra pryl !!
Tyskarna ska va värst med fladder holkar.
Byggd i "trä"betong tydligen.
Va det nu är.
Bygg en fladdermusholk 5
Mvh Putte
Byggd i "trä"betong tydligen.
Va det nu är.
Bygg en fladdermusholk 5
Mvh Putte
Den där holken är ju rena dödsfällan. Hålet sitter inte mitt i, det sitter alldeles för högt.pernitta skrev:Hej!
I näst sista numret av krönikan från Sveriges Ornitologiska Sällskap riktas besk kritik mot det sätt, på vilket inflygningshålet borras, stundom återfinns det alltför långt till höger, stundom till vänster.
[bild]
Genom åtgärd från vår lokalavdelning har försök gjorts i syfte att komma till rätta med eländet, utmynnande i framtagning av speciell tolk, medgivande exakt placering av nämnda hål. Försöket bedöms som framgångsrikt, och har på ett radikalt sätt kommit att underlätta fåglars inflygning.
per
Ska ni ha den konstruktionen får ni ställa en hink under till döda kadaver.
Ek har större fuktrörelser än furu. Mahogny som jag tycker är ganska mjukt (om än inte balsamjukt) rör sig mindre än furu.jon_h skrev:Ja, du överdriver.. Trä rör sig mycket riktigt med fuktigheten, men denna rörelse sker nästa uteslutande tvärs träets ådring. Alltså, en vanlig planka ändrar i huvudsak bredd (och lite tjocklek) men nästan ingen längd. Så du borde tryggt, som alla snickare jag någonsin träffat, kunna använda en trätumstock, och bygga din fågelholkscentrerare av trä. Jag kan lova dig att träets rörelser i dessa vida understiger dina uppnådda toleranser vid användning av tumstocken respektive tillverkning av centreraren.
![]()
Den som är intresserad av just detta ämne kan ta en titt i "träbåtsakutens" forum.
///j
Tack för härligt nöje på detta ibland inte så lingvistiskt eleganta forum!
/Elin
/Elin
Jesca_j skrev:
Precis min tanke!
Så jag byggde två såna här förra våren.
Har jag fått hyresgäster? Näe.
Trots att det finns gott om fladdermöss här - nåja, man ser dem ofta iaf - så vägrar de bo hos mig. Fast det kanske är holkens fel?
Fladdermöss bor inte i holkar. de bara övernattar, eller rättare sagt överdagar i dom.KarlXII skrev:
De behöver även en hängpinne på insidan för bekväm vila och kontemplation.
Den lilla listen nr6. på ritningen har som syfte att ackumulera habitatets felikalier så att fastighetsägaren medelst okulärbesiktning kan notera huruvida egendomen är bebodd.