Hej!
Också en bild som försvunnit...

Elof har en likadan minns jag, ett förträffligt litet verktyg som medger snabb och exakt markering av mitten på en bräda. Jag använder det ofta. Bara vrid till stoppläge och ett lätt slag på skruven.
per
Också en bild som försvunnit...

Elof har en likadan minns jag, ett förträffligt litet verktyg som medger snabb och exakt markering av mitten på en bräda. Jag använder det ofta. Bara vrid till stoppläge och ett lätt slag på skruven.
per
Japp det stämmer mycket bra!
Och kan bara instämma att det är en fenomenal liten grej. Tillhör den kategorin pryttlar som när man väl vant sig vid dem så klarar man sig inte utan dem.
Kan även tillägga att min är av något annat slag...Den har istället för ett stift, en hylsa i mitten där man kan sätta fast en blyertspenna för markering.
Och kan bara instämma att det är en fenomenal liten grej. Tillhör den kategorin pryttlar som när man väl vant sig vid dem så klarar man sig inte utan dem.
Kan även tillägga att min är av något annat slag...Den har istället för ett stift, en hylsa i mitten där man kan sätta fast en blyertspenna för markering.
Hej!
I näst sista numret av krönikan från Sveriges Ornitologiska Sällskap riktas besk kritik mot det sätt, på vilket inflygningshålet borras, stundom återfinns det alltför långt till höger, stundom till vänster.

Genom åtgärd från vår lokalavdelning har försök gjorts i syfte att komma till rätta med eländet, utmynnande i framtagning av speciell tolk, medgivande exakt placering av nämnda hål. Försöket bedöms som framgångsrikt, och har på ett radikalt sätt kommit att underlätta fåglars inflygning.
per
I näst sista numret av krönikan från Sveriges Ornitologiska Sällskap riktas besk kritik mot det sätt, på vilket inflygningshålet borras, stundom återfinns det alltför långt till höger, stundom till vänster.

Genom åtgärd från vår lokalavdelning har försök gjorts i syfte att komma till rätta med eländet, utmynnande i framtagning av speciell tolk, medgivande exakt placering av nämnda hål. Försöket bedöms som framgångsrikt, och har på ett radikalt sätt kommit att underlätta fåglars inflygning.
per
Men va, skulle inte fåglarna klara att flyga in om inte hålet sitter i mitten av holken..? Du skojar lite nu.. "Eländet.."
Sen tycker jag att även ornitologerna borde klara att hitta mitten på någon millimeter när med hjälp av tumstock. Om ornitologernas hål sitter för snett för fåglarna så är det nog en brist på ambition i håltagningen och inte en brist på bra verktyg.
Men smart grej den där i vilket fall.
Sen tycker jag att även ornitologerna borde klara att hitta mitten på någon millimeter när med hjälp av tumstock. Om ornitologernas hål sitter för snett för fåglarna så är det nog en brist på ambition i håltagningen och inte en brist på bra verktyg.
Men smart grej den där i vilket fall.
Produkter som diskuteras: "smarta verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Våra skådare har observerat, att fågel som närmar sig holk för inflygning, och därvid har siktet inställt på holkens mitt - slår sig till döds, i de fall hålet är förskjutet. Speciellt gäller detta om ornitologernas hål sitter snett för fåglarna. Om nu denna yrkeskår har hål avsett för fåglar.
per
per
Men fasen vad konstigt. Man tycker ju att fågeln borde sikta på hålet och inte bara rikta in sig på mitten av holken. Ladusvalor flyger ju inte bara in i ladugårdsväggen hur som helst, de klarar att hitta hål som sitter asymmetriskt.
Men där ser man, fåglar är ännu dummare än jag trodde.
Men där ser man, fåglar är ännu dummare än jag trodde.
Men holken på bilden avviker från gängse byggnorn för holkar på två punkter:
1. Holk skall icke förses med ledstång i anslutning till ingångshål, då detta kan medföra att oönskade gäster, så kallade fyllkajor, mindre rovdjur och/eller orrar från ek (sk. ekorrar) lättare får tillträde till holkens minderåriga innevånare som icke kunna förvara sig eller fly.
2. Holk skall icke målas med färg som inte hyresgäst själv fått välja. Grön färg bör dessutom i vilket fall undvikas då denna gör holk så kamouflerad att dess innevånare svårligen kan lokalisera densamme i vår natur.
1. Holk skall icke förses med ledstång i anslutning till ingångshål, då detta kan medföra att oönskade gäster, så kallade fyllkajor, mindre rovdjur och/eller orrar från ek (sk. ekorrar) lättare får tillträde till holkens minderåriga innevånare som icke kunna förvara sig eller fly.
2. Holk skall icke målas med färg som inte hyresgäst själv fått välja. Grön färg bör dessutom i vilket fall undvikas då denna gör holk så kamouflerad att dess innevånare svårligen kan lokalisera densamme i vår natur.
Hej Jesca, Du har så rätt!
Ledstången kommer att demonteras.
Holken som visas är inte uppsatt ännu, i avvaktan på våren, och ytbehandlingen är enbart en grund att bygga vidare på, och vi väntar på vilken färdigstrykningsfärg våra önskade gäster kan tänkas välja. Oh va vi längtar efter dem!
per
Ledstången kommer att demonteras.
Holken som visas är inte uppsatt ännu, i avvaktan på våren, och ytbehandlingen är enbart en grund att bygga vidare på, och vi väntar på vilken färdigstrykningsfärg våra önskade gäster kan tänkas välja. Oh va vi längtar efter dem!
per
Enär inflygande fåglar riskerar fatala kroppsskador vid ikke-centrerade hålplaceringar bör också hänsyn tagas till fågelns fysiska form vid inflygandet. Sålunda bör hålet ikke enbart vara centrerat och runt utan även försett med ursågade slitsar på ömse sidor av hålet, genom vilka vingarna kan passera. Då denna konstruktion ger möjlighet för högre ingångshastighet, bör den bakre väggen förses med vaddering av lämpligt stötdämpande material för att undvika näbbdeformationer (för exempel på näbbdeformationer, googla på "korsnäbb")
Angående holkar så satte jag upp sju stycken i fjol och hoppades på en mindre koloni med flugsnappare, men det verkar inte som att fåglarna tycker om nyuppsatta holkar, då det byggdes bara bo i en enda holk och den hade jag spikat ihop av målade brädor som legat utomhus ett par år.
(Det var också den enda holken som det var målarfärg på, slamfärg, det kanske fåglarna gillar?)
(Det var också den enda holken som det var målarfärg på, slamfärg, det kanske fåglarna gillar?)