MalmbergA MalmbergA skrev:
Vi har en iVT Greenline C5 med Rego 600 som styrsystem.
Okej vi har ökat flöden ovan pumpen så tror(?) inte att det är där.

Bergvärme är det som vi har.
Då borde våra pumpar vara väldigt lika.

Gå in i menysystemet när pumpen kör och kolla upp vad Värmebärare Ut och In (osäker på namnet, kanske heter fram och retur eller liknande) ligger på, ca 7grader ska vara lagom, har du högre temp än så så har du dåligt flöde över kondensorn.

Min blev bättre ett tag av att jag ökade flödet, men när jag väl lossade slangen så var där i princip noll flöde över den.

Har du fått rätt på det nu?

Nu när det har varit varmt ute så har det blivit mer frekvent att den har varnat för 'Pressostat hög'.
Om jag kollar larmloggen så verkar det enbart varna för detta under sommarhalvåret. Jag har gjort alla möjliga inställningar men det verkar inte hjälpa. Alla element är öppna så det är inte där som skon klämmer så att säga...

Om jag listar alla inställningar som jag har satt det till, är det någon vänlig själ här som direkt kan påpeka var felet ligger?

Min slår till direkt nu när den börjat få upp varmvatten tempen, har köpt nya slangar ska spola värme växlaren och byta växelventil. Är ju knas att han inte växlar bort värmen troligen...

S Stevembk skrev:
Min slår till direkt nu när den börjat få upp varmvatten tempen, har köpt nya slangar ska spola värme växlaren och byta växelventil. Är ju knas att han inte växlar bort värmen troligen...
Min slår också ifrån, nästan direkt när pumpen startar efter att ha kvitterat "Pressostat hög"

Kollade av alla temperaturer, och vad värmeinställningen är på. Jag är helt novis på detta så jag ber om ursäkt på förhand om inställningarna är helt galna, men jag hoppas på att någon här kanske kan hjälpa mig.

Temperaturer - avläst 20:46
Retur RAD GT1 Till 37,5° Nuv 24,1°
Ute GT2 21,6°
VV GT3 Till 34,5° Nuv 36,8°
Rum GT5 Börv 18,0° Nuv 26,5°
Kompressor GT6 16,4°
Värmebärare UT GT8 49,3°
Värmebärare IN GT9 24,8°
Köldbärare IN GT10 7,2°
Köldbärare UT GT11 6,7°

Inställningarna för värme är satt till:
Värme Öka/Minska 3,0°
Värme finjustering 0,0°
Inställning av rumstemperatur 18,0°
Inställningar av rumsgivare 2
Inställningar av sommarurkoppling 20°

VV-temp 37,8°
VV-differens 5,0

Tack på förhand!

Min slår också ifrån, nästan direkt när pumpen startar efter att ha kvitterat "Pressostat hög"

Kollade av alla temperaturer, och vad värmeinställningen är på. Jag är helt novis på detta så jag ber om ursäkt på förhand om inställningarna är helt galna, men jag hoppas på att någon här kanske kan hjälpa mig.

Temperaturer - avläst 20:46
Retur RAD GT1 Till 37,5° Nuv 24,1°
Ute GT2 21,6°
VV GT3 Till 34,5° Nuv 36,8°
Rum GT5 Börv 18,0° Nuv 26,5°
Kompressor GT6 16,4°
Värmebärare UT GT8 49,3°
Värmebärare IN GT9 24,8°
Köldbärare IN GT10 7,2°
Köldbärare UT GT11 6,7°

Inställningarna för värme är satt till:
Värme Öka/Minska 3,0°
Värme finjustering 0,0°
Inställning av rumstemperatur 18,0°
Inställningar av rumsgivare 2
Inställningar av sommarurkoppling 20°

VV-temp 37,8°
VV-differens 5,0

Tack på förhand!
Om givarna stämmer har du stopp i flödet. Trasig cirkpump eller stopp i vp.
Nedre slangen till växlaren brukar kunna bli dålig på din vp. Kan ju vara växelventilen med.

E Emanuel01 skrev:
Om givarna stämmer har du stopp i flödet. Trasig cirkpump eller stopp i vp.
Nedre slangen till växlaren brukar kunna bli dålig på din vp. Kan ju vara växelventilen med.
Tack för ditt svar! Kan man ta loss den nedre slangen och spola den?
Växelventilen, är det den blåa plastsaken med en grå brytare på?

Om jag tar en bild på pumpen kan du förklara var isåfall? 😬

Man får byta slangen är innan delen som löses upp.

Ställdonet provar man i service läge om det funkar.

Tror det är meny man håller in i ca 5s för att få fram service läge.

E Emanuel01 skrev:
Ställdonet provar man i service läge om det funkar.

• Värmepump inomhusenhet, expansionskärl, styrpanel, rörledningar, säkerhetsvarningar, installation för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriellt innehåll med kablar, stol, elektronik och metall i en kompakt konfiguration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emanuel01 skrev:
Tror det är meny man håller in i ca 5s för att få fram service läge.
Serviceläge har jag lyckats komma in i men vad gör jag efter det?

Den blåa är ställdonet. Om du går till startsidan så håller du in den längst till höger i ca 5s så kommer det fram service

E Emanuel01 skrev:
Den blåa är ställdonet. Om du går till startsidan så håller du in den längst till höger i ca 5s så kommer det fram service
Yes jag är inne i serviceläget. Vad ska jag göra sen?

Sen går du in i menyn och bläddrar fram till service och till manuellt test eller va de står.

E Emanuel01 skrev:
Sen går du in i menyn och bläddrar fram till service och till manuellt test eller va de står.
Ok jag springer och kollar

Då kan du provköra ställdonet så det ger mellan ändlägena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.