MalmbergA MalmbergA skrev:
Ursäkta min fråga men jag är helt novis när det kommer till detta.
Vad menar du med primär- och sekundärsidan?
Primärsidan är den där du skapar/får värme innan värmeväxlaren. Sekundärsidan är radiatorkretsen, vv-kretsen eller vad man nu har där.

I Installation skrev:
Primärsidan är den där du skapar/får värme innan värmeväxlaren. Sekundärsidan är radiatorkretsen, vv-kretsen eller vad man nu har där.
OK, så det är något fel på pumpen med andra ord?

Eftersom det slår av hela tiden så blir det ingen "arbetsvärme" på kompressorn (GT6) och när jag kollade imorse så låg tempen på GT6 på -2°.
Det låter som att hetgasgivaren är trasig. Jag vet inte om felaktig hetgastemperatur kan ge samma larm som högtryckspressostaten, men det är iallafall en billig början att se över givarna.
Löser den på HP trots normala driftförhållanden så behöver du ta hjälp av en kyltekniker.

Problemet uppstår mest på sommarhalvåret så det måste ha något med värmen att göra och själva returen.
På sommaren ska den bara göra varmvatten, så det borde snarare inte ha med värmesystemet att göra?

Försöker att väcka liv i denna gamla tråden igen.
Jag har en IVT Greenline REGO600 som larmar för "Pressostat hög" hela tiden. Får kvittera och så kör den en liten stund innan den slår av igen. Har kollat över alla element och de är öppna.
Värme Öka/Minska är inställt på 1.0 nu och Finjusteringen är inställd på 0.
VV-temp är sänkt till 36 och rumsgivaren är satt på 20.0°.

Är det någon som vet om inställningarna kan vara fel och vet varför det larmar konstant? Problemet uppstår mest på sommarhalvåret så det måste ha något med värmen att göra och själva returen.
För övrigt så är Rumsgivarpåverkan satt till 1 nu pga att det är så varmt ute och då blir det varmt i huset också.
Eftersom det slår av hela tiden så blir det ingen "arbetsvärme" på kompressorn (GT6) och när jag kollade imorse så låg tempen på GT6 på -2°.

Tacksam för hjälp.
Det kan vara så enkelt att din kompressor går för mycket och du har ingen cirkulation i systemet så värmen "fastnar" i pumpen och då blir det högtryck.
Värmepumpens display visar högtryckslarmet "Utlöst högtryckspresostat E21.RHP" med röda larmindikatorn tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får samma när poolpumpen stoppar och värmeväxlaren blir för varm.

Testa att dra ner på värmekurvan och öppna lite (sätt en termostat på 30 grader) och se om det hjälper.

Precis där borde problemet vara. Du kan ju kolla alla filter men det har jag svårt att tro att det är.
useless useless skrev:
Det låter som att hetgasgivaren är trasig. Jag vet inte om felaktig hetgastemperatur kan ge samma larm som högtryckspressostaten, men det är iallafall en billig början att se över givarna.
Löser den på HP trots normala driftförhållanden så behöver du ta hjälp av en kyltekniker.

På sommaren ska den bara göra varmvatten, så det borde snarare inte ha med värmesystemet att göra?
OK så det menas att det är något fel på själva BV-pumpen då?

• En sida ur en instruktionsmanual som beskriver felsökning för en värmepump med larmkoder och åtgärder.
    Skapa konto
Tack för alla svar! Ska kolla över hetgasgivaren.

Kolla smutsfiltret. Annars är igensatt kondensor och slangar ett vanligt förekommande fel på dessa.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kolla smutsfiltret. Annars är igensatt kondensor och slangar ett vanligt förekommande fel på dessa.
Jag kollade smutsfiltret igår och det såg ok ut. Kan jag ge mig på kondensorn själv eller det är bäst att överlåta det till en tekniker?

Jag kollade smutsfiltret igår och det såg ok ut. Kan jag ge mig på kondensorn själv eller det är bäst att överlåta det till en tekniker?
Låter lite mysko om det oftas sker vid varmvatten körning.Har du kollat växelventilen så inte den kärvar?Hur såg smutsfiltret ut?Är det svart så spola rent det.

V växelventil skrev:
Låter lite mysko om det oftas sker vid varmvatten körning.Har du kollat växelventilen så inte den kärvar?
Var sitter växelventilen?

Var sitter växelventilen?
Kolla den där armen så den inte känns slapp eller står halvt öppen.Du ska ha motstånd när du trycker ner den men OBS den ska inte stå i varmvatten läge.

• Blå cirkulationspump monterad på kopparledning under handfat, med slangar och ventiler synliga.
    Skapa konto
Tack! Hur kollar jag om den kärvar? Ska jag bara "arbeta" med den gråa brytaren fram och tillbaka?

Tack! Hur kollar jag om den kärvar? Ska jag bara "arbeta" med den gråa brytaren fram och tillbaka?
Det är armen/spaken du ska nedåt som ska fjädra tillbaka när den inte står i varmattenläge=öppen.

V växelventil skrev:
Det är armen/spaken du ska nedåt som ska fjädra tillbaka.
Testar det direkt när jag kommer hem. Så om den kärvar så fjädrar det inte tillbaka om jag har förstått det rätt?

Testar det direkt när jag kommer hem. Så om den kärvar så fjädrar det inte tillbaka om jag har förstått det rätt?
Precis den ska inte kännas slapp eller stå halvt öppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.