Växelventilen på lite äldre värmepumpar är lite av sorgebarn så det är värt att kolla.Men hur såg smutsfiltret ut?Var det svart så är det igensatt.MalmbergA skrev:
Tänk på det med sommarvärme så står växelventilen öppen(armen pekar nedåt) vad du har ställt sommarvärmen på.Tror du har standard utetemp 17 grader.
Kondensorn är växlaren på varma sidan. Man får lossa slangarna och backspola, gärna med citronsyra eller liknande. Om slangarna är hårda och släpper gummi på insidan så bytes dessa.MalmbergA skrev:
Hittade du nått fel jag har exakt samma fel.nu på sommaren. När jag har VV produktion läcker de över lite till värme sidan känns de som. Kan va växelventilen som läcker tänker jag?MalmbergA skrev:
Har du fått rätt på det nu?S Stevembk skrev:
Nu när det har varit varmt ute så har det blivit mer frekvent att den har varnat för 'Pressostat hög'.
Om jag kollar larmloggen så verkar det enbart varna för detta under sommarhalvåret. Jag har gjort alla möjliga inställningar men det verkar inte hjälpa. Alla element är öppna så det är inte där som skon klämmer så att säga...
Om jag listar alla inställningar som jag har satt det till, är det någon vänlig själ här som direkt kan påpeka var felet ligger?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Vad har du för pump? Rego 600 är styrsystemet.MalmbergA skrev:
Har du fått rätt på det nu?
Nu när det har varit varmt ute så har det blivit mer frekvent att den har varnat för 'Pressostat hög'.
Om jag kollar larmloggen så verkar det enbart varna för detta under sommarhalvåret. Jag har gjort alla möjliga inställningar men det verkar inte hjälpa. Alla element är öppna så det är inte där som skon klämmer så att säga...
Om jag listar alla inställningar som jag har satt det till, är det någon vänlig själ här som direkt kan påpeka var felet ligger?
Vi har en Greenline HT-C9 med samma styrsystem (C = inbyggd VVB och 9 = 9kW), vi hade skit i slangarna i vår, lossade och rengjorde den flexslang som går mellan cirkulationspump och kondensorn:
Hetgas hög innebär i princip att värmepumpen inte kan göra sig av med all värme den försöker pumpa, har du dåligt flöde över kondensorn (värmeväxlaren till vänster i bilden ovan) så kan den lösa.
Har ni jord eller bergvärme?
När jord/bergsidan blir varmare på sommaren blir också värmepumpen effektivare vilket gör att om man har otur kan lösa på högtryck. Skulle tro det är vanligare med jordvärme.
Vi har en iVT Greenline C5 med Rego 600 som styrsystem.13th Marine skrev:
Vad har du för pump? Rego 600 är styrsystemet.
Vi har en Greenline HT-C9 med samma styrsystem (C = inbyggd VVB och 9 = 9kW), vi hade skit i slangarna i vår, lossade och rengjorde den flexslang som går mellan cirkulationspump och kondensorn:
[bild]
Hetgas hög innebär i princip att värmepumpen inte kan göra sig av med all värme den försöker pumpa, har du dåligt flöde över kondensorn (värmeväxlaren till vänster i bilden ovan) så kan den lösa.
Har ni jord eller bergvärme?
När jord/bergsidan blir varmare på sommaren blir också värmepumpen effektivare vilket gör att om man har otur kan lösa på högtryck. Skulle tro det är vanligare med jordvärme.
Okej vi har ökat flöden ovan pumpen så tror(?) inte att det är där.
Bergvärme är det som vi har.