V växelventil skrev:
Precis den ska inte kännas slapp eller stå halvt öppen.
Stort tack för ditt svar och din hjälp!

MalmbergA MalmbergA skrev:
Stort tack för ditt svar och din hjälp!
Växelventilen på lite äldre värmepumpar är lite av sorgebarn så det är värt att kolla.Men hur såg smutsfiltret ut?Var det svart så är det igensatt.

Tänk på det med sommarvärme så står växelventilen öppen(armen pekar nedåt) vad du har ställt sommarvärmen på.Tror du har standard utetemp 17 grader.

V växelventil skrev:
Växelventilen på lite äldre värmepumpar är lite av sorgebarn så det är värt att kolla.Men hur såg smutsfiltret ut?Var det svart så är det igensatt.
OK, tack. Smutsfiltret såg bra ut och inte igensatt. Plockar ut det rätt ofta och spolar i varmt vatten och rensar.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Jag kollade smutsfiltret igår och det såg ok ut. Kan jag ge mig på kondensorn själv eller det är bäst att överlåta det till en tekniker?
Kondensorn är växlaren på varma sidan. Man får lossa slangarna och backspola, gärna med citronsyra eller liknande. Om slangarna är hårda och släpper gummi på insidan så bytes dessa.

• Gilla
MalmbergA
  • Laddar…
OK, tack. Smutsfiltret såg bra ut och inte igensatt. Plockar ut det rätt ofta och spolar i varmt vatten och rensar.
Hittade du nått fel jag har exakt samma fel.nu på sommaren. När jag har VV produktion läcker de över lite till värme sidan känns de som. Kan va växelventilen som läcker tänker jag?

L lordi skrev:
Kondensorn är växlaren på varma sidan. Man får lossa slangarna och backspola, gärna med citronsyra eller liknande. Om slangarna är hårda och släpper gummi på insidan så bytes dessa.
Kollade du på smuts där i kondensorn?

S Stevembk skrev:
Hittade du nått fel jag har exakt samma fel.nu på sommaren. När jag har VV produktion läcker de över lite till värme sidan känns de som. Kan va växelventilen som läcker tänker jag?
nej det blir samma fel fortfarande :/

nej det blir samma fel fortfarande :/
Vad har du gjort med maskin? Så nanske jag slipper göra samma

S Stevembk skrev:
Vad har du gjort med maskin? Så nanske jag slipper göra samma
Har ändrat lite i inställningarna, b.la vv-temp osv. Det blir dock inte fel lika frekvent som innan så peppar peppar så kanske jag gjort rätt nu.

Har ändrat lite i inställningarna, b.la vv-temp osv. Det blir dock inte fel lika frekvent som innan så peppar peppar så kanske jag gjort rätt nu.
Jag ska testa spola ur värmeväxlaren och byta växelventil då den verkar läcka igenom iaf.

• Gilla
MalmbergA
  • Laddar…
S Stevembk skrev:
Jag ska testa spola ur värmeväxlaren och byta växelventil då den verkar läcka igenom iaf.
Har du gjort rent smutsfiltret?Vad är det för pump du har?

V växelventil skrev:
Har du gjort rent smutsfiltret?Vad är det för pump du har?
Ja flera gånger. En ivt greenline e9 typ 2002

S Stevembk skrev:
Ja flera gånger. En ivt greenline e9 typ 2002
Har du fått rätt på det nu?

Nu när det har varit varmt ute så har det blivit mer frekvent att den har varnat för 'Pressostat hög'.
Om jag kollar larmloggen så verkar det enbart varna för detta under sommarhalvåret. Jag har gjort alla möjliga inställningar men det verkar inte hjälpa. Alla element är öppna så det är inte där som skon klämmer så att säga...

Om jag listar alla inställningar som jag har satt det till, är det någon vänlig själ här som direkt kan påpeka var felet ligger?

Har du fått rätt på det nu?

Nu när det har varit varmt ute så har det blivit mer frekvent att den har varnat för 'Pressostat hög'.
Om jag kollar larmloggen så verkar det enbart varna för detta under sommarhalvåret. Jag har gjort alla möjliga inställningar men det verkar inte hjälpa. Alla element är öppna så det är inte där som skon klämmer så att säga...

Om jag listar alla inställningar som jag har satt det till, är det någon vänlig själ här som direkt kan påpeka var felet ligger?
Vad har du för pump? Rego 600 är styrsystemet.
Vi har en Greenline HT-C9 med samma styrsystem (C = inbyggd VVB och 9 = 9kW), vi hade skit i slangarna i vår, lossade och rengjorde den flexslang som går mellan cirkulationspump och kondensorn:
AJFCJaXDOVocssa8yizJyzfixRm_aA_DNws-WgnxOf8woXbUD1Om1ieUmZ9bKCygJ6IB61jKerrdXjp9MHoYU8dJQ0Bgl7sTxj0yqdc-4Un2aJ8BRdpck88uYtfScN322dnJK7c-JkAKkw7cS7usRbcfixV3g7Ydep-q2sMxytotgiTDsB6u4ERWLZAF57nkQCg0jrhA8eKyCsD4bezviwwNi8-ZpeFH_2tf023_n45d0wAOXFOtJCrX-mSlkc579D-9pGKYpXXbcxNBhMVXrKICqKmgwfAWbziE7CVtFd6EAXsk9z6uhSWKAk3YxtAUZDQ323d3yy6jFItsFz6Jm_jurEFrRvo0vsYfvXL60PSABzDnoRVLJdzeIjFEXaRfDogws7o2DlXFO0P2boDA3JLx7GJ1Qs7rE-B3gM3dmjbC3R10xy5h7glGLaoaUbI6joT_1WYSTIYfOoRl0zXG4hxSCm6Q6Trw0WenKYrbU8wuofcTNXJKxcz5B_xrGJ4OGDAhY0rGFRAlc90duQuB-naEqpN2AxOotH_UKjmXXkcQHxLCzBwJU_PqYlDtz1ZFwRFJT3VbgA7bxM6cJtoteBCNL3wVWv1nOLMAyqVVYMQWUenOHaqHkGcD-edbaMbTBcpv6jmeVAxGXBBoR0IVi-tZgn4Zg3_mYKvnGOxtao9yKZ4EvkrUIHsIEDDMfY73im9fOS3rUEo_nBE_K9BKakQgtb9b_dfSOC6fOkhTgfvoa7qZpicZScOKCPgIbDjyeDKvnVLq-j8SMsiufwTmiAIvXLTNHrz8_BNLpThU_6rsUYhFqTzXtBvXULDaoqq0gLoiT--X-bjwV1O6XBbRZdJ73BzAvQNjqjb3NpGtLm06sNzYU_QxWBREAjIKijPjfXipS3-V8zaf7Q3A0YlbUgndrD8=w986-h1315-s-no

Hetgas hög innebär i princip att värmepumpen inte kan göra sig av med all värme den försöker pumpa, har du dåligt flöde över kondensorn (värmeväxlaren till vänster i bilden ovan) så kan den lösa.

Har ni jord eller bergvärme?
När jord/bergsidan blir varmare på sommaren blir också värmepumpen effektivare vilket gör att om man har otur kan lösa på högtryck. Skulle tro det är vanligare med jordvärme.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad har du för pump? Rego 600 är styrsystemet.
Vi har en Greenline HT-C9 med samma styrsystem (C = inbyggd VVB och 9 = 9kW), vi hade skit i slangarna i vår, lossade och rengjorde den flexslang som går mellan cirkulationspump och kondensorn:
[bild]

Hetgas hög innebär i princip att värmepumpen inte kan göra sig av med all värme den försöker pumpa, har du dåligt flöde över kondensorn (värmeväxlaren till vänster i bilden ovan) så kan den lösa.

Har ni jord eller bergvärme?
När jord/bergsidan blir varmare på sommaren blir också värmepumpen effektivare vilket gör att om man har otur kan lösa på högtryck. Skulle tro det är vanligare med jordvärme.
Vi har en iVT Greenline C5 med Rego 600 som styrsystem.
Okej vi har ökat flöden ovan pumpen så tror(?) inte att det är där.

Bergvärme är det som vi har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.