Går det att utröna vilken metod eller vilken typ av verktyg som använts för att pressa en presskoppling av att visuellt studera resultatet?
Enligt monteringsanvisningen skall såvitt jag förstår det dessa i den aktuella dimensionen pressas med "M-slinga". Det rör sig om Altech elförzinkade prylar i 54mm diameter.
Det som får mig att dra öronen åt mig och börja ställa frågor är att vissa av kopplingarna som gjorts hos mig är runda o fina efter pressning, medans andra är tydligt "kantiga". Se bilder.
Går det att få det "kantiga" utseendet på pressningen även om man använt rätt verktyg?

• Närbild av en presskoppling på ett elförzinkat rör med 54 mm diameter, visar ett kantigt resultat efter pressning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elförzinkad presskoppling i 54mm diameter med ett runt utseende visas i närbild monterad på ett rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Visst är väl den övre en V-press?

Vid närmare efterforskning så verkar det som att entreprenören blandat 2 olika sorter/fabrikat av presskopplingar.

De som pressats runda o fina de slutar precis efter "bullen" som o-ringen ligger i, de som pressats kantiga de fortsätter nån cm efter "bullen" med o-ringen.
Så det är helt klart olika modeller, kanske även fabrikat. Så det behöver inte nödvändigtvis vara nått fel som jag först misstänkte.

Det stämmer. Den kantiga är V-press och den runda är M-press.

Krilleman
Precis som ovan talare meddelar så ska dessa pressas med olika backar.

V för den översta och M för den understa bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.