Är bara dödstrött på dåliga skruvstäd så jag kollar på ett Heuer Front, den finns både utan och med utbytbara backar.
Som novis undrar jag om det finns någon nackdel att välja utbytbara backar? Den är dyrare än den med fasta backar men finns det någon annan nackdel?
Ska användas till all möjlig lättare gårdssmide och pul.
Som novis undrar jag om det finns någon nackdel att välja utbytbara backar? Den är dyrare än den med fasta backar men finns det någon annan nackdel?
Ska användas till all möjlig lättare gårdssmide och pul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 022 inlägg
beror nog helt på vad man ska göra......de med utbytbara backar är väl kanske för mer finlir. Har aldrig sett nåt sånt ute på verkstäder där det används till allt möjligt och det slås och bankas hejvilt.
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Kanske det finns backar för rörfasthållning, vad vet jag.
Backarna har oftast annat material och härdning än resten av skruvstädet. De kan vara fastskruvade även om det inte ser ut så after några år i fält.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 022 inlägg
det finns naturligtvis såna också men de vanligaste skruvstyckena jag sett på verkstäder har inga skruvade backar........nanowire skrev:
Peddinghaus är ganska vanliga och de ser ut såhär:
https://www.swedol.se/skruvstycke-superior-160-647114.html
Jo, och städ som är menade att slå på, smidesskruvstäd, har heller inte löstagbara backar. Vilket tydliggör det faktum att det är för lite med bara ett skruvstäd 😊S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Mitt skruvstäds backar är ganska slitna så jag skulle vilja byta. Var får man nya backar?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Heuer, bästa skruvstädet!
Men inga lösa backar, kör fasta.
/Workingclasshero
Men inga lösa backar, kör fasta.
/Workingclasshero
Tack för inspel, har du något konkret argument varför välja bort löstagbart?Workingclasshero skrev:
På det hela känns det intuitivt som en mer robust lösning som tål mer bank men jag vet inte om det faktiskt är så.
Var inne på ett Peddinghaus Matador först, verkar vara väldigt fina de med men hittade någon som jämförde dem på Youtube och övertygade mig om Heuer Front. Den sistnämnda har också en rörklämma under backarna vilket är till gagn för mig som ändå håller på med VVS till och från.
Rörbackar är riktigt trevligt de gånger man har användning för det.
Och fasta backar kan vara starkare men en ska nog inte överdriva skillnaden, detta städ överlevde WW2 på skepp i Stilla havet och är still going strong 💪
Logga in
Skapa konto
Och fasta backar kan vara starkare men en ska nog inte överdriva skillnaden, detta städ överlevde WW2 på skepp i Stilla havet och är still going strong 💪
Medlem
· Västernorrland
· 12 022 inlägg
Även peddinghaus har ju rörbackar på vissa modeller.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Jag har just nu ett gammalt heuer med fasta backar och är supernöjd.
Har tidigare haft noname skruvstäd med utbytbara backar, och dessa kunde glida lite trots att dom var åtskruvade så hårt jag vågade. Riktigt störande. Men jag tror inte detta är ett problem på ett kvalitets skruvstycke.
Hade jag haft valet, hade jag köpt med lösa. För att ha en uppsättning i koppar eller alu att alternera med.
Har tidigare haft noname skruvstäd med utbytbara backar, och dessa kunde glida lite trots att dom var åtskruvade så hårt jag vågade. Riktigt störande. Men jag tror inte detta är ett problem på ett kvalitets skruvstycke.
Hade jag haft valet, hade jag köpt med lösa. För att ha en uppsättning i koppar eller alu att alternera med.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
HejT tompaah7503 skrev:Tack för inspel, har du något konkret argument varför välja bort löstagbart?
På det hela känns det intuitivt som en mer robust lösning som tål mer bank men jag vet inte om det faktiskt är så.
Var inne på ett Peddinghaus Matador först, verkar vara väldigt fina de med men hittade någon som jämförde dem på Youtube och övertygade mig om Heuer Front. Den sistnämnda har också en rörklämma under backarna vilket är till gagn för mig som ändå håller på med VVS till och från.
Jag ser en risk med lösa backar, även fast jag har ändra med just lösa backar. Matador lirar inte i samma liga! Kolla Fireballtool på tuben, han har gjort den i särklass hårdaste jämförelsen alla kategorier. Köp Heuer och gråt en gång. Men okej, jag har inget bärande argument vad beträffar lösa backar, men känslan och den grymma justerbara spelet är i särklass bäst.