13 435 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Preskriptionstid för svartbygge
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej alla.
Är det någon som vet hur lång preskriptionstiden är för svartbygge. Är det samma i alla kommuner. Huddinge tex.
// Vidjabyggarn
Är det någon som vet hur lång preskriptionstiden är för svartbygge. Är det samma i alla kommuner. Huddinge tex.
// Vidjabyggarn
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Så vitt jag vet är den 10 år, och det styrs av lag, så det kan inte variera mellan kommuner.
Sedan kan det säkert finnas förhållanden som påverkar (undrar ex. om det blir preskiberat om man bygger på annans mark?).
Så vitt jag förstår så innebär preskriptionen att man i alla fall måste söka bygglov om man upptäcks (och betala för det), men bygglovet kan inte nekas, och man får ingen påföljd i form av straffavgifter osv.
Sedan kan det säkert finnas förhållanden som påverkar (undrar ex. om det blir preskiberat om man bygger på annans mark?).
Så vitt jag förstår så innebär preskriptionen att man i alla fall måste söka bygglov om man upptäcks (och betala för det), men bygglovet kan inte nekas, och man får ingen påföljd i form av straffavgifter osv.
VidjaByggarn skrev:
Det finns ingen preskriptionstid, dock om det har gått tio år så kan inte byggnadsnämnden ta ut någon byggnadsavgift/tilläggsavgift(straffavgift).
Funderar även på hur länge man skulle kunna flytta runt ett sådant hus på tomten innan det är kört! någon som har provat?
Jag menar för det priset kan man ju prova ett tag.
http://www.blocket.se/vi/8556593.htm?ca=11_s
Movin-hus
www.tmcinfo.se, www.nostalgihus.se
Jag menar för det priset kan man ju prova ett tag.
http://www.blocket.se/vi/8556593.htm?ca=11_s
Movin-hus
www.tmcinfo.se, www.nostalgihus.se
Liknande trådar
-
Köpa ett hus med ett olovligt förråd (svartbygge)
Köpa & Sälja hus -
Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
Artikelkommentarer -
Man döms för svartbygge - försvarade sig med att flotten kan köras runt
Artikelkommentarer -
Från vilket datum gäller preskriptionstid för svartbygge om man har bygglov (som överträtts)
Juridik -
Preskriptionstid för svartbygge
Bygglov