En tanke bara som jag inte vet svaret på men som kan vara bra att veta innan ni budar på hus med svartbygge. Vad gäller vid renovering av ett svartbygge Kan det bli så att det räknas som ett nybygge igen och man då får en ny preskriptionstid ?

• Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
En tanke bara som jag inte vet svaret på men som kan vara bra att veta innan ni budar på hus med svartbygge. Vad gäller vid renovering av ett svartbygge Kan det bli så att det räknas som ett nybygge igen och man då får en ny preskriptionstid ?

Det är en mycket bra fråga som jag har funderat på själv. Någon som vet?

Herr hatt Herr hatt skrev:
Det gäller väl om du river hela byggnaden så blir det ett nybygge även om det blir exakt identiskt.

Men om du exempelvis byter fasad sida för sida så är det okej.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
OpiMaza
A Abyaby skrev:
OK jag förstår att ja missuppfattat det hela. men vad jag inte förstår är att du tycker att folk är konstiga som inte ber om bygglov. Man får inga bygglov utanför boxen. Boxen är 12 kvm altandäck, friggebod från Bauhaus, staket från Byggmax…
Om man mot all förmodan skulle tänka utanför boxen och skapa något unikt, vackert och något som anses som värdefullt av kommande köpare så måste man bygga det svart.
Fattar du inte det? Välkommen in i verkligheten där begränsningar hyllas och mervärdesskapande ses med avundsjuka av alla som inte vågar och av myndigheter som något fult.
Välkommen till landet som gör allt för att kväva nytänkande och idésprutande.
Jag förstår din frustration över att det kan vara svårt att tänka utanför boxen när det gäller bygglov. Det är sant att många kommuner har strikta regler och riktlinjer när det gäller byggande, och det kan vara svårt att få tillstånd för en unik och annorlunda byggnad.

Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att bygglov finns av en anledning. De syftar till att säkerställa att byggnader uppfyller säkerhetskrav och andra bestämmelser, och att de inte stör grannar eller miljön i onödan. Om man bygger något utan att söka bygglov kan det leda till problem i framtiden, till exempel om man vill sälja fastigheten och upptäcker att byggnaden inte är godkänd.

Så visst, det kan vara frustrerande att behöva anpassa sig till regler och begränsningar när man vill bygga något unikt och personligt. Men samtidigt är det viktigt att se till att byggandet sker på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Och om man verkligen vill bygga något som kräver ett avsteg från de vanliga reglerna kan man alltid försöka söka dispens eller liknande, istället för att helt enkelt ignorera reglerna.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
harry73
Söker du bygglov för en gammal åtgärd (som redan är preskriberat), kan det bli så att preskriptionstiden börjar om på noll. Så du ska vara riktigt påläst och gå igenom alla alternativ innan du gör det.

• Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
OK jag förstår att ja missuppfattat det hela. men vad jag inte förstår är att du tycker att folk är konstiga som inte ber om bygglov. Man får inga bygglov utanför boxen. Boxen är 12 kvm altandäck, friggebod från Bauhaus, staket från Byggmax…
Om man mot all förmodan skulle tänka utanför boxen och skapa något unikt, vackert och något som anses som värdefullt av kommande köpare så måste man bygga det svart.
Fattar du inte det? Välkommen in i verkligheten där begränsningar hyllas och mervärdesskapande ses med avundsjuka av alla som inte vågar och av myndigheter som något fult.
Välkommen till landet som gör allt för att kväva nytänkande och idésprutande.
Nu tar du väl ändå i?

Det är inga problem alls att skapa något som är unikt, vackert och tillskott till världsarvet, utan att få problem med bygglov.

Ex. det där med 12 kvm altandäck, du får bygga hur stor däck du vill inom din tomt, om det håller sig nära marken. Och köper du rätt tomt så får du bygga i stort sett hur stort hus du vill.

I områden här på jorden där inga byggregler finns eller följs byggs oftast inte några fantastiska skapelser, det brukar bli kåkstäder byggda av rostig korrugerad plåt.

Det finns mycket i bygglagstiftningen som skulle behöva reformeras, men att släppa lös en helt oreglerad byggverksamhet tror jag ingen av oss vill ha. Om grannen bestämmer sig för att bygga ett aluminium smältverk "för jag får", blir nog ingen av oss glad.

Redigerat:
  • Gilla
P8ttas och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Söker du bygglov för en gammal åtgärd (som redan är preskriberat), kan det bli så att preskriptionstiden börjar om på noll. Så du ska vara riktigt påläst och gå igenom alla alternativ innan du gör det.
Det här förstår jag inte. Hur menar du att PBLs juridik ser ut här?

Att få ett bygglov beviljat är ju inte samma sak som att påbörja att genomföra åtgärden. Och det är att påbörja genomförandet som kan kan beläggas med en byggsanktionsavgift inom 5 år (sen faller den möjligheten) och ett rättelseföreläggande inom 10 år (sen faller den möjligheten).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ta och fråga kommunens byggkontor. Du kan ju säga precis som det är - du funderar på att köpa/är nybliven ägare och orolig för att få problem. Du behöver ju inte lämna fastighetsbeteckning/adress.
Tjänstemän i en större kommun brukar vara professionella och kunniga och ge bra svar och även råd.
I en mindre håla skulle jag försäkra mig om anonymitet men absolut ställa frågorna.

B aan02014 skrev:
Tack, du verkar ha bra koll på läget. Är att söka bygglov i efterhand för de här existerande byggnationerna förenat med några risker? Eller är den enda risken att man inte får bygglov och så är läget detsamma som innan man sökte bygglovett?

TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här förstår jag inte. Hur menar du att PBLs juridik ser ut här?

Att få ett bygglov beviljat är ju inte samma sak som att påbörja att genomföra åtgärden. Och det är att påbörja genomförandet som kan kan beläggas med en byggsanktionsavgift inom 5 år (sen faller den möjligheten) och ett rättelseföreläggande inom 10 år (sen faller den möjligheten).
Fast frågan gäller ju inte bygglov eller genomförande i sig utan från vilket tidpunkt preskriptionstiden räknas. Jag har ingen kunskap om just det men det, utifrån min livserfarenhet av juridik och myndigheter, skulle inte det minsta förvåna mig om det vore så att preskriptionstiden "nollställs" om man söker bygglov för ett gammalt svartbygge, kanske i samband med att man byter en bräda i väggen.

Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast frågan gäller ju inte bygglov eller genomförande i sig utan från vilket tidpunkt preskriptionstiden räknas. Jag har ingen kunskap om just det men det, utifrån min livserfarenhet av juridik och myndigheter, skulle inte det minsta förvåna mig om det vore så att preskriptionstiden "nollställs" om man söker bygglov för ett gammalt svartbygge, kanske i samband med att man byter en bräda i väggen.
Det är PBL 11 kap. som reglerar detta.

11 kap. 58 § ger femårsgränsen från överträdelsen för byggnadsnämnden att kunna ta ut en byggsanktionsavgift. Överträdelsen här är att ha påbörjat åtgärden utan startbesked (som ju ges om man har bygglov och uppfyller kriterierna för att få startbesked):

Text om byggsanktionsavgift, tillsynsmyndighet och rätt att yttra sig.

11 kap. 20 § ger att byggnadsnämndens inte kan besluta om rättelseföreläggande för en vidtagen åtgärd, t ex svartbyggande efter tio år (min markering i texten):

Svensk text om byggnadsrätt, rättelseföreläggande, tioårsgräns för regelöverträdelser, bosättningsändamål.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B aan02014 skrev:
Jag tittar på ett hus som har en del svartbygge på tomten. Svartbyggena är äldre än 10 år och därmed preskriberade som jag förstår det. Ingen sanktion eller tvångnom rivning kan åläggas däremot kan det hållas mot en vid ev framtida bygglov.

så till frågan. En del av bygget (pooldäck) går mot kommunal mark och slickar gränsen. Även mot grannnen. När drt gäller preskription på 10 år. Gäller det även om man lagt sig för nära granne eller kommunal mark? Dvs att de inte kan klaga efter 10 år. Eller gäller något annat regelverk då (t ex att det inte preskriberas).
Även om åtgärderna är preskriberade så innebär det troligtvis att du inte kan få bygglov för annat på din fastighet.

Claes Sörmland
S Sigge1960 skrev:
Även om åtgärderna är preskriberade så innebär det troligtvis att du inte kan få bygglov för annat på din fastighet.
Det gäller vanligen endast i fallet om den nya byggnaden som är resultatet av den en gång olovliga åtgärden gör att t ex den av detaljplanen maximala byggarean för tomten blir begränsande.

Det kan också vara svårt att få bygglov för ytterligare åtgärder på en byggnad som har uppförts olovligt och som är planstridig.

Men du hindras altså inte att t ex få bygglov för ditt hus bara för att det en gång har utförts en olovlig åtgärd på din tomt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är PBL 11 kap. som reglerar detta.

11 kap. 58 § ger femårsgränsen från överträdelsen för byggnadsnämnden att kunna ta ut en byggsanktionsavgift. Överträdelsen här är att ha påbörjat åtgärden utan startbesked (som ju ges om man har bygglov och uppfyller kriterierna för att få startbesked):

[bild]

11 kap. 20 § ger att byggnadsnämndens inte kan besluta om rättelseföreläggande för en vidtagen åtgärd, t ex svartbyggande efter tio år (min markering i texten):

[bild]
Jag tror det besvarar min fråga också. Om kommunen inte ber överträdaren att yttra sig inom 5 år från påbörjande av överträdelsen så kan de inte ålägga en sanktionsavgift.
Men kommunen kan kräva att du återställer i 10 år. Vad händer om man struntar i det i 5 år då? De får ju inte ta ut en sanktionsavgift?

Claes Sörmland
V Viktorbyggahus skrev:
Jag tror det besvarar min fråga också. Om kommunen inte ber överträdaren att yttra sig inom 5 år från påbörjande av överträdelsen så kan de inte ålägga en sanktionsavgift.
Men kommunen kan kräva att du återställer i 10 år. Vad händer om man struntar i det i 5 år då? De får ju inte ta ut en sanktionsavgift?
När fem år har passerat så slipper man byggsanktionsavgift som är en sorts böter för att tvinga oss att följa lagen.

Mellan år 5-10 finns fortfarande möjligheten att ställa ut ett rättelseföreläggande. Om man inte följer detta föreläggande så kan kommunen ställa ut ett nytt föreläggande som är kopplat till vite. D v s gör vad inte vad man ska så får man betala. Den hårdaste formen är rullande viten sån att man får betala för t ex varje månad som man inte utför rättelsen. Man drivs helt enkelt i konkurs om byggnadsnämnden vill spela hård boll och man inte rättar sig.

(Sen kompliceras det hela av att många överklagar. Tidlinjen blir då suddigare.)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B aan02014 skrev:
Hetsa inte upp dig i onödan. Jag är en spekulant på ett hus. Inte en granne

Min erfarenhet av att titta på hus är att svartbygge är relativt vanligt. Ett takfönster här, en asfalterad upp fart där osv. Varför är inte folk mer noggranna med sånt…. Är alla bara ignoranta eller är det medvetet.
En asfalterad uppfart behöver väl inget bygglov? Du får väl asfaltera hela trädgården om du känner för att inte ha gräs?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.