3 965 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Precision på pelarborrsbord.
Hej.
Jag behöver borra hål, 24cm, i svarvämnen i trä och tänkte att en pelarborr borde fixa jobbet. Jag tänkte att jag helt enkelt skulle höja bordet istället för att sänka borren. Med viss tvekan köpte jag Julas mindre golvmodell i dag. Enkel att lämna tillbaka om det inte funkar tänkte jag. Efter montering är jag ännu mer tveksam till att det kommer att funka. Bordet rör sig inte direkt spikrakt upp när man vevar upp det. Det slår en del i sidled. Det går säker fixa med lite modifiering av själva lyftmekanismen men jag hade förstås helst sluppit det. Ni som har erfarenhet av pelarborrar, hur högt upp i prisklass måste man för att detta ska funka att höja bordet med acceptabel precision?
Jag behöver borra hål, 24cm, i svarvämnen i trä och tänkte att en pelarborr borde fixa jobbet. Jag tänkte att jag helt enkelt skulle höja bordet istället för att sänka borren. Med viss tvekan köpte jag Julas mindre golvmodell i dag. Enkel att lämna tillbaka om det inte funkar tänkte jag. Efter montering är jag ännu mer tveksam till att det kommer att funka. Bordet rör sig inte direkt spikrakt upp när man vevar upp det. Det slår en del i sidled. Det går säker fixa med lite modifiering av själva lyftmekanismen men jag hade förstås helst sluppit det. Ni som har erfarenhet av pelarborrar, hur högt upp i prisklass måste man för att detta ska funka att höja bordet med acceptabel precision?
Redigerat:
På alla pelarborrar jag stött på har låsningen till bordet fungerat som så att man låser upp bordet i hölj- och sidled i samma moment, gäller både Strand och Arboga såväl som Jula och tjing-tjong.
Leta efter en pelarborr med tillräckligt långt slag på spindeln.
Leta efter en pelarborr med tillräckligt långt slag på spindeln.
Jag har samma erfarenheter som fotografen, dvs att låsningen på bordet är densamma för både höjd- och sidledsjustering.
Kan du inte borra i svarven? Borde funka fint i en svarv med moreskona i dubbdockan.
Annars kanske du kan skruva fast ett rör i foten (dvs vid govlet) på pelarborren som bordet kan ha kontakt emot, och glida längs (dvs du pressar bordet mot röret samtidigt som du höjer bordet. Ingen aning om det funkar dock, jag har aldrig provat.
Ett tredje alternativ, som är rätt farligt, då borret kan fastna, kasta runt materialet du borrar i etc är att borra max slaglängd, sen slå av maskinen och låta borret agera styrning när du höjer upp bordet igen, låsa bordet och sen återigen använda max slaglängd. Vill dock varan för denna metod, det är risk att det går snett, vilket kan leda till skador på både maskin, material och människor i närheten. Testa att borret kan röra sig lätt och fint upp och ner i hålet innan du slår igång maskinen. Och såklart borr med toppskärpa.
Kan du inte borra i svarven? Borde funka fint i en svarv med moreskona i dubbdockan.
Annars kanske du kan skruva fast ett rör i foten (dvs vid govlet) på pelarborren som bordet kan ha kontakt emot, och glida längs (dvs du pressar bordet mot röret samtidigt som du höjer bordet. Ingen aning om det funkar dock, jag har aldrig provat.
Ett tredje alternativ, som är rätt farligt, då borret kan fastna, kasta runt materialet du borrar i etc är att borra max slaglängd, sen slå av maskinen och låta borret agera styrning när du höjer upp bordet igen, låsa bordet och sen återigen använda max slaglängd. Vill dock varan för denna metod, det är risk att det går snett, vilket kan leda till skador på både maskin, material och människor i närheten. Testa att borret kan röra sig lätt och fint upp och ner i hålet innan du slår igång maskinen. Och såklart borr med toppskärpa.
Jag har två ytterligare förslag:
1. Tillverka lämplig centreringsfixtur och borra 12 cm, och vänd sedan på ämnet och borra resten.
2. Ordna hålet innan du svarvar genom att klyva ämnet, fräsa hålet med lämplig bordsfräs, limma ihop och därefter svarva.
1. Tillverka lämplig centreringsfixtur och borra 12 cm, och vänd sedan på ämnet och borra resten.
2. Ordna hålet innan du svarvar genom att klyva ämnet, fräsa hålet med lämplig bordsfräs, limma ihop och därefter svarva.
Ytterligare en alterntiv lösning:
Jag antar att du har ett ruskigt långt borr (alternativet är ju att du borrar med stor diameter så att även borrchucken får plats i hålet). Din pelarborr har ju säkert säg 80mm slag. Om du då köper ytterligare ett eller två långa borr och kapar av skaftet i lämplig längd så kanske du genom lite trixande kan byta borr efter att ha borrat fullt slag på maskinen. Man kan ju ytterligare öka slaget med säkert 40-60mm genom att spänna borret först långt ut i chucken och sedan långt in.
Jag antar att du har ett ruskigt långt borr (alternativet är ju att du borrar med stor diameter så att även borrchucken får plats i hålet). Din pelarborr har ju säkert säg 80mm slag. Om du då köper ytterligare ett eller två långa borr och kapar av skaftet i lämplig längd så kanske du genom lite trixande kan byta borr efter att ha borrat fullt slag på maskinen. Man kan ju ytterligare öka slaget med säkert 40-60mm genom att spänna borret först långt ut i chucken och sedan långt in.
Tack för svaren. Om det finns fler idéer så kom gärna med dom.
Att borra i svarven är ett alternativ men jag tycker det är lite bökigt att sätta upp det. Tränings sak kanske. Det kändes enklare med pelarborr om man ska borra många i stöten.
Att staga upp borde har jag funderat på och ska nog prova nu när jag vet att det inte är någon idé att sukta efter en annan maskin.
Att borra och vända och borra igen är förstås ett alternativ. Får prova det.
Att klyva och fräsa var en kreativ lösning, det gillar jag. Tyvärr så kan jag inte ha en limskarv i den färdiga produkten.
Att borra i svarven är ett alternativ men jag tycker det är lite bökigt att sätta upp det. Tränings sak kanske. Det kändes enklare med pelarborr om man ska borra många i stöten.
Att staga upp borde har jag funderat på och ska nog prova nu när jag vet att det inte är någon idé att sukta efter en annan maskin.
Att borra och vända och borra igen är förstås ett alternativ. Får prova det.
Att klyva och fräsa var en kreativ lösning, det gillar jag. Tyvärr så kan jag inte ha en limskarv i den färdiga produkten.
Lite OT här men du får gärna lämna generella omdömen om den där pelarborren om du provar den till lite mer konventionella övningar. Jag och säkert många med mig har ofta känt "behov" av en dylik apparat men har varken plats eller ekonomi för en begagnad Arboga. Uttalanden av medlemmar med viss tyngd har avskräckt åtminstone mig men om du kan dementera att "billiga pelarborrmaskiner har ingen precision och du kan lika gärna borra för hand" (lite överdrivet kanske) så blir man ju sugen igen. Naturligtvis vill jag även veta att det är så illa om det är vad du konstaterar.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Lustigt nog har jag en pelarborr som skulle kunna klara av problemet. Bordet är cirkelrunt och sitter fast på ett rör i en arm som går ut från stora pelaren. På den skulle man kunna borra max slaglängd och sen höja upp bordet genom att höja röret på armen.
Maskinen slutade nog tillverkas före världskriget (första alltså.)
Maskinen slutade nog tillverkas före världskriget (första alltså.)
Det kan jag absolut gör, så fort jag har använt den lite.Ropa skrev:Lite OT här men du får gärna lämna generella omdömen om den där pelarborren om du provar den till lite mer konventionella övningar. Jag och säkert många med mig har ofta känt "behov" av en dylik apparat men har varken plats eller ekonomi för en begagnad Arboga. Uttalanden av medlemmar med viss tyngd har avskräckt åtminstone mig men om du kan dementera att "billiga pelarborrmaskiner har ingen precision och du kan lika gärna borra för hand" (lite överdrivet kanske) så blir man ju sugen igen. Naturligtvis vill jag även veta att det är så illa om det är vad du konstaterar.
Ska mixtra lite med bordet på denna. Om bara kuggstången(?) inte flexade så myckert skulle det nog funka. Kanske kan jag stagaupp den eller tillverka en i ett något mindre flexielt material.Mr Handyman skrev:Lustigt nog har jag en pelarborr som skulle kunna klara av problemet. Bordet är cirkelrunt och sitter fast på ett rör i en arm som går ut från stora pelaren. På den skulle man kunna borra max slaglängd och sen höja upp bordet genom att höja röret på armen.
Maskinen slutade nog tillverkas före världskriget (första alltså.)
Jag får hålla ögonen öppna efter en pre WWI borr
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Alltså: Primärhöjningen av bordet är likadan på min maskin som på alla andra, det är bara att man kan höja bordet från dess arm som gör skillnaden.
Vet inte om den är så gammal riktigt, men med tanke på storlek och vikt skulle man tro det! Fyra växlar på plattremskivor som ändras manuellt. Fascinerande maskin! Se om jag får till nån bild framöver.
Vet inte om den är så gammal riktigt, men med tanke på storlek och vikt skulle man tro det! Fyra växlar på plattremskivor som ändras manuellt. Fascinerande maskin! Se om jag får till nån bild framöver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

