Hej!

Bakgrund
Köpte i princip nytt hus från 2018 under Januari 19 med inflytt i slutet av Maj. Genomförde trots detta en överlåtelsebesiktning där vi fick en punkt "mindre brist" i tvättstugan på att en genomföringshylsa eventuellt saknas i golv eftersom besiktningsmannen helt enkelt inte kan se den. Besiktningsmannen rekommenderade inte vidare undersökning, inte heller bevakning på något vis. Bilden nedan visar hur det ser ut:
Rörinstallation i tvättstuga där en eventuell genomföringshylsa kan saknas enligt besiktning.
I min värld är detta inte förenligt med Säker Vatten 2016:1 kapitel 3.3.1. Röret borde dessutom varit centrerat om rätt lösning använts. I övrigt är huset i toppskick.

Jag funderade på detta ett tag och ställde tillslut frågan 16:e feb till Hustillverkare X som vidare befordrade till Byggare Y som hänvisade till VVS-UE Z. Fick svar 8:e April från Z via X efter lite bollande fram och tillbaka att Z åtog sig att ge oss Garanti i 10 år om skada skulle uppstå.

Denna garanti är jag personligen inte nöjd med om det nu saknas genomföringshylsa, vilket ingen tycks veta.

Så till mina frågor:

1. Är detta ett stort problem?
  2. Hur tycker ni att jag ska gå vidare, vi har alltså inte flyttat in ännu?
  3. Finns det något sätt att ta reda på om det sitter en genomföringshylsa?
  4. Går det eftermontera en genomföringshylsa enligt norm, vilka ingrepp krävs?
  5. Hur hanterar ett försäkringsbolag detta? Högre premie? Om det händer något?
Tacksam för svar!

Mvh M.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.