Har börjat packa upp frugans spabad för montering, sagda bad är det som inköptes 2021 och resulterade i ny altan, panel på huset, fönster och elcentral.
Tur badet var rabatterat med ca 2000kr iaf.

Nåväl, det är 16A jordat stickpropp på badet, detta visste elektrikern som drog elen till altanen.
Men nu när jag läste manualen fann jag att det även var en skruvplint på undersidan av enheten som skall kopplas in av elektriker, en potentialutjämnare.

Vad är nu detta och hur dyrt kan det bli att åter dra hit en elektriker?

Kan du posta en länk till installationsanvisningen?
Det låter som om du pratar om ett spabad för utomhusbruk, som potentiellt skulle kunna sättas upp på gräsmattan?
Tillverkaren kanske vill att badet ska skyddsutjämnas. Om det ska ha något värde utöver skyddsjordningen så bör ni även ha ett eget jordtag.
Om du menar enfas så är 16 A dessutom ganska olämpligt, om det skulle vara badets märkström.
Men vi börjar med installationsanvisningen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Och så här ser min manual ut som låg i kartongen.

• Manual med diagram och instruktioner för anslutning av en potentialutjämnande terminal, vilande på ett laptop-tangentbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manualen är på bra Svenska så man kan tro att tillverkaren lagt lite möda på att stöda den Svenska marknaden. Men den var mycket knapphändig, och det där citatet ovan som sänker betyget.

Jag gissar att det handlar om skydd mot statisk elektricitet. Men det kräver ingen "behörig elektriker". Och "massiv" kopparledare är direkt fel, du ska ha en RK 2.5 mm² eller grövre. FK duger nog också. RK 6 finns i konsumentbutikerna.

Du har en symbol där inte stämmer överens med jord men som liknar den symbolen. Så andra änden ska rimligen jordas, dvs ett eget jordspett. Det behöver dock inte vara så avancerat utan tag vad du haver och försök hitta en fuktig plats där jorden inte torkar ut så lätt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Talade med en elektriker och han sa att denna terminal ej behöver kopplas in om man har jordfelsbrytare, jag har ju en sådan på sladden till badet samt en i elcentralen.

Han förklarade något om skenor i elcentralen med en skruv som kopplade ihop dom, men har man JFB så är den skruven bortplockad, grekiska för mig.

Jag tog med mig att denna potentialterminal ej behöver kopplas.

Och jag tror att den elektrikern pratar ren goja. Man får gå till ytterligheter för att hitta någon substans i det uttalandet.

Tillverkaren kräver ju inte anslutning av jordspettet, det är bara en rekommendation. Men det går inte att lita på tillverkaren heller...

Så, kan du, så tryck ned en jordpinne av något slag. Om det gör någon nytta kan diskuteras, men du har i alla fall följt "tillverkarens anvisningar".

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.