40 746 läst ·
15 svar
41k läst
15 svar
Potentialfri ?
Sida 1 av 2
Hej
Jag skulle vilja spinna vidare på den här tråden om det går bra...
Jag trodde nog att en "potentialfri" utgång funkade som Tobbe_3 beskriver och hade tänkt låta denna port slå av/på min pool pump. Dvs. som ett relä/strömbrytare som bryter eller slår på 240VAC till min pool pump. Men när det i manualen till min solstyrenhet (STECA 0603mc) står "Vid användning av potentialfri utgång måste det säkerställas att anslutningarna inte kommer i kontakt med nätspänning." då blir jag osäker. Utgången R3 på denna styrenhet kan antingen byglas och användas som en 240VAC (800W) switchad utgång ELLER ta bort en bygel och låta det vara en potentialfri utgång.
Är det någon som blir klok på vad de menar och hur jag kan använda denna utgång?
Mvh.
Johan
Jag skulle vilja spinna vidare på den här tråden om det går bra...
Jag trodde nog att en "potentialfri" utgång funkade som Tobbe_3 beskriver och hade tänkt låta denna port slå av/på min pool pump. Dvs. som ett relä/strömbrytare som bryter eller slår på 240VAC till min pool pump. Men när det i manualen till min solstyrenhet (STECA 0603mc) står "Vid användning av potentialfri utgång måste det säkerställas att anslutningarna inte kommer i kontakt med nätspänning." då blir jag osäker. Utgången R3 på denna styrenhet kan antingen byglas och användas som en 240VAC (800W) switchad utgång ELLER ta bort en bygel och låta det vara en potentialfri utgång.
Är det någon som blir klok på vad de menar och hur jag kan använda denna utgång?
Mvh.
Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ta detta kopplingsur som exempel:
Det har en potentialfri utgång i form av den växlande kontakten. Det kan då förekomma helt olika spänningar och system på 3-4 som på 6-7-8.
"Bygeln" som nämns ovan skulle i detta exempel sitta mellan 3-8 (eller 4-8) - då är utgången inte potentialfri längre då den matar ut en spänning som
kommer från själva uret (som uret matas med).

Det har en potentialfri utgång i form av den växlande kontakten. Det kan då förekomma helt olika spänningar och system på 3-4 som på 6-7-8.
"Bygeln" som nämns ovan skulle i detta exempel sitta mellan 3-8 (eller 4-8) - då är utgången inte potentialfri längre då den matar ut en spänning som
kommer från själva uret (som uret matas med).
Tack för svaret, men jag förstår fortfarande inte deras anmärkning i manualen; för att få det att fungera (potentialfritt, utan bygel) så MÅSTE jag ju koppla på en nätspänning på den ena anslutningen och då trotsar jag ju deras varning...! Eller är det jag som misstolkar någonting i detta "Vid användning av potentialfri utgång måste det säkerställas att anslutningarna inte kommer i kontakt med nätspänning."?
Är det någon skillnad på en potentialfri utgång och en "vanlig", potentialfri reläutgång?
Om det INTE skulle vara någon skillnad, kan man anta att denna utgång som är avsäkrad med en 4A säkring och specad att klara 800W (med eller utan bygel?) ska klara av att manövrera en poolpump på 750W med extern matning?
Är det någon skillnad på en potentialfri utgång och en "vanlig", potentialfri reläutgång?
Om det INTE skulle vara någon skillnad, kan man anta att denna utgång som är avsäkrad med en 4A säkring och specad att klara 800W (med eller utan bygel?) ska klara av att manövrera en poolpump på 750W med extern matning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jag förstår inte vad dom menar. Utgången kan ju hantera "nätspänning" när bygeln används, och då ska den kunna göra det utan bygel också.
Hur som helst bör du kunna driva din pump med bygel.
Hur som helst bör du kunna driva din pump med bygel.
Ursprungligen så försökte jag driva pumpen direkt från solstyrningen och drog då BÅDE nolla och fas ut till poolskåpet. Men jag antar att det blir någon inducerad spänning i 0-ledaren över dessa 25m, för JFB löser ut så fort jag ansluter nollan i skåpet. Men nu så här i efterhand så kom jag på att det ju borde gå att använda nollan i poolskåpet och INTE dra en separat från poolpumpsstyrningen,,, dvs. bara använda fasledaren. Poolpumpen kommer ju forfarande att vara skyddad av både skyddsjord och JFB...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Nej, några inducerade spänningar löser inte JFBn i ditt fall utan det måste vara felkoppling. Sitter JFBn i elcentralen och skyddar både poolpumpsstyrningen och pump?
(tack för dina rappa svar!)
Yes, så är det.
Det är inte så mycket jag kan ha kopplat fel tycker jag;
- Proppen till matningen är ur samt huvudbrytaren i skåpet vid poolen, dock inte till solstyrningen men R3 är inte aktiv.
- Ingen poolpump är ansluten till det dedikerade poolpumpsuttaget.
- JFB bryter ENDAST när jag lägger på nollan från solstyrningen
- Fasen från solstyrningen är ansluten via en kopplingsbox innehållande huvudbrytare, en AUTO/MAN brytare och en AC-kontrollampa. Men även när denna huvudbrytare är av, så löser JFB ut.
- Alla nollor är separerade från jord efter JFB.
För att späda på konstigheterna kan jag ju säga att jag började med en JFB från Rutab och då provkörde jag faktiskt pumpen från solstyrningen och det gick utan problem. MEN när jag anslöt en last till något av de två övriga uttagen jag monterat upp vid poolen DÅ löste JFB. Jag kollade upp alla anslutningar men kunde inte hitta något fel och antog att det var fel på Rutabs JFB (alla pratar ju så mycket skit om Rutab på forumen). Nu sitter det en AEG JFB på plats och DEN löser så som jag nämnt ovan.
Förklara det om du kan :S
Jag är en elektroingejör (resande service ingenjör) så jag är inte helt lost i ämnet, men jag var nog sjuk den dagen de tog upp JFB
Yes, så är det.
Det är inte så mycket jag kan ha kopplat fel tycker jag;
- Proppen till matningen är ur samt huvudbrytaren i skåpet vid poolen, dock inte till solstyrningen men R3 är inte aktiv.
- Ingen poolpump är ansluten till det dedikerade poolpumpsuttaget.
- JFB bryter ENDAST när jag lägger på nollan från solstyrningen
- Fasen från solstyrningen är ansluten via en kopplingsbox innehållande huvudbrytare, en AUTO/MAN brytare och en AC-kontrollampa. Men även när denna huvudbrytare är av, så löser JFB ut.
- Alla nollor är separerade från jord efter JFB.
För att späda på konstigheterna kan jag ju säga att jag började med en JFB från Rutab och då provkörde jag faktiskt pumpen från solstyrningen och det gick utan problem. MEN när jag anslöt en last till något av de två övriga uttagen jag monterat upp vid poolen DÅ löste JFB. Jag kollade upp alla anslutningar men kunde inte hitta något fel och antog att det var fel på Rutabs JFB (alla pratar ju så mycket skit om Rutab på forumen). Nu sitter det en AEG JFB på plats och DEN löser så som jag nämnt ovan.
Förklara det om du kan :S
Jag är en elektroingejör (resande service ingenjör) så jag är inte helt lost i ämnet, men jag var nog sjuk den dagen de tog upp JFB
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Om det verkligen är så att JFBn matar både din nolla och solapparaten så får du med säkerhet en kontakt mellan nolla och jord när du ansluter din nolla, dvs någonting är allvarligt felkopplat.
Om t.ex solapparaten går förbi JFBn (eller är kopplad via en annan JFB) så får du samma effekt om du kopplar ihop de båda systemens nollor.
Strömmen får i båda fallen två vägar att gå tillbaka via, varav den ena vägen går förbi JFBn. Därför löser JFBn först när du belastar någon av kretsarna lagom mycket.
Den där kopplingsboxen som solstyrningen är inkopplad via, går den via JFBn?
Om t.ex solapparaten går förbi JFBn (eller är kopplad via en annan JFB) så får du samma effekt om du kopplar ihop de båda systemens nollor.
Strömmen får i båda fallen två vägar att gå tillbaka via, varav den ena vägen går förbi JFBn. Därför löser JFBn först när du belastar någon av kretsarna lagom mycket.
Den där kopplingsboxen som solstyrningen är inkopplad via, går den via JFBn?
Nu är första arbetsdagen efter semestern avklarad - FYYY!!! Blev tvungen att boka en resa till England redan första veckan...q(;^
p
Du kanske har en poäng där; solstyrningen ligger utanför jordfelsbrytaren (har för övrigt inga JFB i min gamla kåk, den vid poolen blir den första) och matas direkt från ett av bostadshusets elskåp.
Samma skåp matar också det ute vid poolen.
Som jag nämnde tidigare; skulle jag inte bara kunna använda fasen från R3 och ta jord och nolla ute vid poolen EFTER JFB?
- R3 utgången på solstyrningen ar avsäkrad med 4A (Pool pump i sol auto läge).
- När poolpumpen körs manuellt matas den via en 10A säkring i skåpet.
Det enda som kanske skulle vara tvivelaktigt med detta är väl att R3 fasen inte skulle brytas av JFB men dock nollan.
Låter det begripligt eller beskriver jag det för rörigt?
Jag började göra ett schema över hur det är kopplat men tyckte det verkade lite för bökigt...
Du kanske har en poäng där; solstyrningen ligger utanför jordfelsbrytaren (har för övrigt inga JFB i min gamla kåk, den vid poolen blir den första) och matas direkt från ett av bostadshusets elskåp.
Samma skåp matar också det ute vid poolen.
Som jag nämnde tidigare; skulle jag inte bara kunna använda fasen från R3 och ta jord och nolla ute vid poolen EFTER JFB?
- R3 utgången på solstyrningen ar avsäkrad med 4A (Pool pump i sol auto läge).
- När poolpumpen körs manuellt matas den via en 10A säkring i skåpet.
Det enda som kanske skulle vara tvivelaktigt med detta är väl att R3 fasen inte skulle brytas av JFB men dock nollan.
Låter det begripligt eller beskriver jag det för rörigt?
Jag började göra ett schema över hur det är kopplat men tyckte det verkade lite för bökigt...