Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
P Pagno skrev:
Vi har lantbrevbärare, om paketet inte får plats i brevlådan åker de in och tutar, om ingen kommer ut, ganska snabbt, hamnar paketet på ica, 4km bort, fungerar klockrent.

DHL ringer oss efter uppgörelse en timme innan de är hos oss med stora paket, då hinner någon hem, jag har 8minuter bilväg på vintern mellan hemmet och arbetet, inga problem med dem heller.

Jag tycker att det är stor skillnad mot min verklighet om man ser hur illa det fungerar för andra.

Trist läge för er men jag är nöjd.....

Mvh P-A
Men servicen från lantbrevbärare har alltid varit hög!
Inte ofta man läser något negativt om dem. Kanske inte vilka som helst som får bli lantbrevbärare?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vet man att man ska få paket från Postnord en viss dag och är hemma så kan det vara läge att tejpa en lapp på brevlådan. "Jag är hemma, idag tordag 1/8". Om de fortfarande lägger i en lapp att de "sökt" så då ska de nästan ha stryk (eller hellre punka på bilen).

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Beställde några små saker från Rinkaby rör, när inget kommit efter 14 dagar ringde jag och frågade. " Vi skickade med brevpaket via posten dagen efter, och det är inte spårbart"
Jaha, vad gör jag nu då ??
"Jag skickar nya grejer, dyker dom andra upp kan du höra av dig"
Rinkaby-Posten 1-0

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Beställde några små saker från Rinkaby rör, när inget kommit efter 14 dagar ringde jag och frågade. " Vi skickade med brevpaket via posten dagen efter, och det är inte spårbart"
Jaha, vad gör jag nu då ??
"Jag skickar nya grejer, dyker dom andra upp kan du höra av dig"
Rinkaby-Posten 1-0
Men varför använder företag sig av postnord? Billigare frakt? Men allt de behöver skicka dubbelt så borde det bli betydligt dyrare! Eller köper de in produkterna till så pass låga priser och har gigantiska påslag så de tjänar ändå.

Eller så är det med i kalkylen

Mina upplevelser av PostNord är bara goda. Alltid fått mina paket, och snabbt. Vart en gång dom lämnade paketet till fel ombud, fick det till rätt ombud i annan by senare samma eftermiddag, och detta utan att jag behövde göra något.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Igår låg grejerna från Rinkaby i lådan, så posten kan när dom vill
(mindre än ett dygn)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Igår låg grejerna från Rinkaby i lådan, så posten kan när dom vill
(mindre än ett dygn)
Måste blivit nått fel ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, jösses.

Beställde lite prylar från Tyskland och fick ett mail med spårningsinfo till UPS som meddelande att de tänkte leverera imorgon. Eftersom jag inte är hemma då så ringde jag till kundtjänst för att ändra till fredag istället och fick ett svar som jag har lite svårt att förstå:

Kundtjänst: Paketet är ju i Tyskland?
Jag: Ja?
Kundtjänst: Då kan vi inte ändra leveransadress.
Jag: Men jag vill bara byta leveransdag, det ska till samma ställe
Kundtjänst: Det går inte, vi får inte ändra förrän det är i Sverige.
Jag: ?????, så ni kommer medvetet göra en bomkörning först och så åka ut på fredag igen?
Kundtjänst: Ja.
Jag: Det verkar ju mer än lovligt dumt. Tack för hjälpen.

• Gilla
Mr Steed och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, jösses.

Beställde lite prylar från Tyskland och fick ett mail med spårningsinfo till UPS som meddelande att de tänkte leverera imorgon. Eftersom jag inte är hemma då så ringde jag till kundtjänst för att ändra till fredag istället och fick ett svar som jag har lite svårt att förstå:

Kundtjänst: Paketet är ju i Tyskland?
Jag: Ja?
Kundtjänst: Då kan vi inte ändra leveransadress.
Jag: Men jag vill bara byta leveransdag, det ska till samma ställe
Kundtjänst: Det går inte, vi får inte ändra förrän det är i Sverige.
Jag: ?????, så ni kommer medvetet göra en bomkörning först och så åka ut på fredag igen?
Kundtjänst: Ja.
Jag: Det verkar ju mer än lovligt dumt. Tack för hjälpen.
Lika dumt på postnord.
På postnord kör de paketen först 10-12mil från deras terminal, för att konstatera att ingen är hemma. Sedan kör de förbi utlämningsstället samt deras lokala terminal tillbaka dessa 10-12 mil. För att sedan lasts på en annan (förhoppningsvis) bil, dagen efter kör de upp paketet till den lokala terminal och sedan därifrån 4km till utlämningsstället??? Ringer jag och påtalar, ingen kommer att vara hemma, kör direkt till utlämningsstället. Det går inte, vi måste först göra ett försök med hem leverans,

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är imponerande värdelöst att man inte enkelt kan logga in på respektive postföretags hemsida och ange hur de skall hantera paket till mig. Tex "alltid till utlömningsstället jag själv valt, sms-avisering till numret jag anger, avisera när paket scannas på uthämtningsstället.
Eftersom en Luxor ABC80 (eller motsv.) sorterar posten automatiskt kan den väl även kolla i kundpreferensdatabasen och knuffa paketen adresserade till mig i högen för rätt utlämningsställe direkt.

Tänk, de skulle kunna samarbeta en aning och lansera en gemensam sida där jag kan logga in med mobilt bank id och göra dessa inställningar för alla på en gång.

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det är imponerande värdelöst att man inte enkelt kan logga in på respektive postföretags hemsida och ange hur de skall hantera paket till mig. Tex "alltid till utlömningsstället jag själv valt, sms-avisering till numret jag anger, avisera när paket scannas på uthämtningsstället.
Eftersom en Luxor ABC80 (eller motsv.) sorterar posten automatiskt kan den väl även kolla i kundpreferensdatabasen och knuffa paketen adresserade till mig i högen för rätt utlämningsställe direkt.

Tänk, de skulle kunna samarbeta en aning och lansera en gemensam sida där jag kan logga in med mobilt bank id och göra dessa inställningar för alla på en gång.
Du glömmer att det inte är du som är kunden, det är avsändaren. Beställer kunden tjänst x som är hemkörning mellan 8 och 16 utan smsavisering så måste ju kunden få det. Om du som mottagare vill ändra måsye du gå via kunden. Lycka till med att få den ändringen att bli rätt :-) dhl i tyskland tex har inte samma namn på tjänsterna som vare sig dhl, dhl eller postnord.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis är stället jag köpte på DHL's kund. Men det finns ju nödvändigtvis ingen motsättning i att kundens kund (dvs. jag) kan få möjlighet att ändra leveransalternativ inom ramar som DHL och deras kund (där jag beställde) har kommit överens om.

Dessa helt onödiga bomkörningar kan ju omöjligen ligga i någons intresse att de sker. För UPS del handlar det om att kunna minska sina kostnader och potentiellt sett öka sin vinstmarginal.

För UPS kunds del handlar det om att betala så lite som möjligt för sina frakter. Idag betalar de ju indirekt bomkörningarna. Lägre fraktkostnader är ju en konkurrensfördel.

På köpet får de en (mer) nöjd kund.

UPS skriver själva på sin hemsida:
Vi har anammat en global, företagsövergripande strategi för att minska utsläppen av växthusgaser – i allt från våra vagnparker till våra anläggningar. Vårt optimerade nätverk är ett enda integrerat system som hanterar alla våra tjänster och skapar kraftfulla förbindelser mellan vårt företag, våra partners och planeten. Vi samarbetar med tillverkare, myndigheter och ideella organisationer för att kontinuerligt förbättra våra insatser såväl som deras.

Vi fokuserar på effektivitet vid varje steg och investerar i alternativa bränslen och fordon med avancerad teknik för att bana väg för mer hållbara lösningar med mindre miljöpåverkan. Vi kan också hjälpa dig att mäta, hantera och minska din klimatpåverkan utan att göra uppoffringar på produktivitet
[länk]

Man kan väl lugnt konstatera att det där bara är vackra ord.

Nä, ärligt talat så är det här så dumt att klockorna stannar. Alla vet om problemet men ingen gör något åt det. Jag ska i vart fall skriva en rad till stället jag beställde från och påtala dumheten så får de göra vad de tycker är lämpligt.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du glömmer att det inte är du som är kunden, det är avsändaren. Beställer kunden tjänst x som är hemkörning mellan 8 och 16 utan smsavisering så måste ju kunden få det.
Posten mfl väljer själva vilka tjänster de vill erbjuda!!!
Tex "leverans till privatperson enl privatpersonens önskemål", som dessutom blir billigare.
Finns inget som hindrar detta.
De kan t.ex. ändra villkoren för den tjänst som redan finns och skriva där att paketen levererans enl kundens registrerade önskemål och saknas det görs det som idag.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Posten mfl väljer själva vilka tjänster de vill erbjuda!!!
Tex "leverans till privatperson enl privatpersonens önskemål", som dessutom blir billigare.
Finns inget som hindrar detta.
De kan t.ex. ändra villkoren för den tjänst som redan finns och skriva där att paketen levererans enl kundens registrerade önskemål och saknas det görs det som idag.
Jovisst, allt går att göra. Men dom sagt - det är avsändaren som är kund och inte mottagaren. Har t.ex avsändaren inte använt sig av den tjänst som resulterar i sms-avisering eller mojlighet till utlämning på serviceställe, då blir det svårt att ändra eftersom det skulle kunna räknas som avtalsbrott. Och om de önskade tjänsterna ger ett högre pris - vem betalar och vad händer om mottagaren vägrar betala? Avsändaren lär ju inte göra det och deras lun blir dessutom "en strulkund".

Men som sagt- vill man lösa problemet så går det. Dessutom glömmer speditörerna en viktig sak - mottagaren är väl så viktig, det kan hara en person som förhandlar fraktavtal för en stor multinationell koncern...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.