382 759 läst ·
2 273 svar
383k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Du har godkänt leveranssättet hos leverantören, leverantören går fri, fraktbolaget har utfört tjänsten och har fotobevis, du har fått beställda varor till dörren enligt avtal. Sen har det blivit stulet. Har svårt att tro att du får rätt. Ring Hallo konsument så kan de säkert ge ett korrekt juridiskt svar.S Stefan1972 skrev:Frågan är om det verkligen blir så vid en prövning......Att avsändaren har ett avtal med transportör där de har ett fraktsätt av detta slag får stå för dem. Det borde liksom innebära att man räknar med en viss procentuell förlust vid dylika ärenden. I grund och botten ska ju kunden ha det man har betalt för. Har man inte fått det så har säljaren misslyckats. Annars skulle ju ett fraktbolag kunna börja med enbart hemleveranser och svära sig fria från alla former av händelser efter det. Att transportören fotar att det är avlämnat är ju bara ett bevis på att transportören har uppfyllt sin del av avtalet gentemot säljaren. Det har inget med "avtalet" mellan säljare och köpare att göra. Köparen har ju fortfarande inte fått sina grejer.
Såklart svårbevisat och inte prövat men jag tror ju att man har goda utsikter att lyckas iallafall.
Vid ett dylikt ärende så försöker ju säljande part såklart bevisa sin sak via dessa foton men det är som sagt bara hävda att dessa inget har med saken att göra. Det bevisar som sagt något annat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
ja fast som jag redan nämnt, fotot är ju bara ett bevis på att transportören uppfyllt sin del av avtalet mellan avsändare och transportör. Mottagaren har ingen roll i det. Mottagaren ska ha det man betalt för. Sen får leverantören göra hur den vill för att uppfylla det. Har man en kund som bedyrar att varan är stulen trots allt så får man nog ändå bita i det sura äpplet och betala tillbaks eller skicka en ny vara. Det får liksom ingå i kalkylen att det kan bli så ibland.H HEM2121 skrev:Du har godkänt leveranssättet hos leverantören, leverantören går fri, fraktbolaget har utfört tjänsten och har fotobevis, du har fått beställda varor till dörren enligt avtal. Sen har det blivit stulet. Har svårt att tro att du får rätt. Ring Hallo konsument så kan de säkert ge ett korrekt juridiskt svar.
Självklart kommer avsändaren vifta med transportörens foto och mena på att man har mottagit det men det är troligen inte hållbart juridiskt.
Här funkar PN hemleverans klockrent, de flesta fungerar fint faktiskt. Enda är att det känns lite pinsamt hur ofta de kommer med smågrejer om man beställt några prylar från Amazon som kommer på olika dagar.David Wallin skrev:
Ja det är en bra grej att man kan välja bort hemleveransen i appen. Samtidigt kan man tycka att de borde kunna klara av att även leverera hem om de nu har en sådan tjänst. Men i ärlighetens namn gav jag upp till slut och har helt vägrat hemleverans rätt länge nu, så det kan hända att det faktiskt fungerar numera, även om jag är ytterst tveksam till det. Att de klarat av att rycka upp sig från typ 5% lyckade leveranser till åtminstone 95% (som känns skäligt) på något år är osannolikt. Nu talar jag såklart inte om annat än Sundsvall/Timrå.
Misstänker de svär lite ibland...
Tidigare brukade jag senarelägga leveranser, dvs kom det tre prylar på mån, tis, ons så gick jag in och sa att alla kan levereras på onsdag, om det inte var brådskande. Men de gjorde om nått så det inte gick eller var krångligare? Vet ej säkert. Kanske funkar det nu igen.
Kanske det tom bara är besvärligare för PN att lagerlägga prylarna några dagar än köra ut direkt, så det var därför, har ingen aning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Kolla med avsändaren, dök upp ett minne, det gälle dock att de skulle skicka någon pryl per post, i det fallet påminde jag att den leverantören om att de ansvarade för att jag fick prylen, de svarade inga problem. Kontakta Hallo Konsument och hör med dem.S Stefan1972 skrev:ja fast som jag redan nämnt, fotot är ju bara ett bevis på att transportören uppfyllt sin del av avtalet mellan avsändare och transportör. Mottagaren har ingen roll i det. Mottagaren ska ha det man betalt för. Sen får leverantören göra hur den vill för att uppfylla det. Har man en kund som bedyrar att varan är stulen trots allt så får man nog ändå bita i det sura äpplet och betala tillbaks eller skicka en ny vara. Det får liksom ingå i kalkylen att det kan bli så ibland.
Självklart kommer avsändaren vifta med transportörens foto och mena på att man har mottagit det men det är troligen inte hållbart juridiskt.
Medlem
· Stockholm
· 661 inlägg
Distributören har ett avtal med sin kund (avsändaren, inte du) som säger att försändelsen ska fram inom en viss tid. Vad du råkar tycka spelar i det sammanhanget ingen roll.engs skrev:
Det visar ju på att Posten försöker ta stölder av paket på allvar och på att det inte bara är anställda av Posten som stjäl, det finns även tjyvar hos Ica, Hemköp, Citygross och andra butiker som är ombud.
Tricket är, med alla dessa sk logistikbolag, att aldrig låta dem köra ut prylarna. Då blir det skit och pannkaka av allt. Jag hämtar alltid på terminal och det verkar vara en framgångssaga.Tokslut skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Men om jag ska hämta på terminalen så kan jag lika gärna handla i butik... Det är både snabbare och närmare.MathiasS skrev:
Posten i ett nötskal. Skulle få ett paket var hemma såklart så kom ingen även fast det var aviserad utkörning.
Fick sedan ett sms om att jag kunde hämta paketet på andra sidan staden på deras Företagscenter. Som har öppet 08-10 och 13-15 vardagar. Ringde och frågade varför man inte kan skicka det till närmsta utlämningsställe då jag fått paket till min lokala Ica från samma säljare ett flertal gånger. Kom inget vettigt svar.
Fick sedan ett sms om att jag kunde hämta paketet på andra sidan staden på deras Företagscenter. Som har öppet 08-10 och 13-15 vardagar. Ringde och frågade varför man inte kan skicka det till närmsta utlämningsställe då jag fått paket till min lokala Ica från samma säljare ett flertal gånger. Kom inget vettigt svar.
Jag läste nyligen nån artikel om nån som hade beställt frimärken på Postnords hemsida. Levereras med "expressbrev". Tog tydligen 2 veckor och skulle hämtas ut hos ombud. Som också säljer frimärken...Cheesen skrev: