378 621 läst ·
2 273 svar
379k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 817 inlägg
Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.
://www.transportarbetaren.se/gastarbetare-pa-postnords-lager-vi-utnyttjas-som-daglonare/
://www.transportarbetaren.se/gastarbetare-pa-postnords-lager-vi-utnyttjas-som-daglonare/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Det är inte bara paket som kommer från utlandet som är problem för PostNord. Det gäller tydligen även paket åt andra hållet. Mina föräldrar skulle skicka ett paket till USA och önskade att det skulle vara framme för jul. De lämnade in paketet i tid (omkring 8 december om jag inte minns galet) och betalade hutlöst (runt 800 kr för ett paket på 3-4kg). 22 december kom lämnade paketet Sverige...
Medlem
· Södra Norrland
· 19 inlägg
Jag har personligen inte haft problem med PostNord (dock bara bott i Sverige några månader). Paket, brev och avier kommer som dom ska, både via sms/email och i brevlådan. Men, dom lyckades slarva bort fyra pallar hund/kattmat för jobbet. Hur lyckas man med det??
Det går bra nu. Väntade på ett paket från USA som kom till Sverige den 28/12, den 16/12 kunde jag hämta ut det. Inte nog med att posten tog en ohemult lång tid att tullklarera det, det tog sedan en vecka från det att det lämnade Malmö tills det kom fram till terminalen i Örebro.
Höll mig hemma i dag för att få leverans från Bring. När klockan närmade sig 16 så kollade jag trackingen:
"Försök har gjorts att leverera sändningen, men mottagaren fanns inte på plats. Ett nytt utkörningsförsök kommer att göras."
Ringde Bring som skulle undersöka saken. Hunden har fått vänta på sin långpromenad och fick en kortare rastning ute bara för att undvika just detta. Nu blir det ju samma visa imorgon.
Höll mig hemma i dag för att få leverans från Bring. När klockan närmade sig 16 så kollade jag trackingen:
"Försök har gjorts att leverera sändningen, men mottagaren fanns inte på plats. Ett nytt utkörningsförsök kommer att göras."
Ringde Bring som skulle undersöka saken. Hunden har fått vänta på sin långpromenad och fick en kortare rastning ute bara för att undvika just detta. Nu blir det ju samma visa imorgon.
Var just och hämtade lite bildelar jag har väntat på i två veckor. Kolli-id't jag fick från avsändaren funkade bara fram tills Tyska DHL lämnade över till Postnord i Sverige, men efter lite letande lyckades jag få tag på postens sändnings-id.
Det visade sig att posten har 'försökt' lämna ut paketet till mig förra måndagen, men misslyckats av någon anledning. Just den dan är jag säker på att flera personer och två ettriga småhundar har varit hemma hela tiden, så att dom skulle ha varit här är rent skitsnack.
När jag pratade med killen på utlämningen i den lokala butiken så visade det sig att det fanns ovanligt många paket med klisterlappen 'SÖKT' på, så han gissade att nån brevbärare hade haft bråttom hem eller nåt och dumpade paketen där istället för att dela ut dom.
Dessutom har dom inte lyckats skicka ut nån avi, så det var inte förr än jag själv började spåra upp paketet som jag fick reda på att det har legat på affärn en vecka.
Rent kriminellt tycker jag...
Det visade sig att posten har 'försökt' lämna ut paketet till mig förra måndagen, men misslyckats av någon anledning. Just den dan är jag säker på att flera personer och två ettriga småhundar har varit hemma hela tiden, så att dom skulle ha varit här är rent skitsnack.
När jag pratade med killen på utlämningen i den lokala butiken så visade det sig att det fanns ovanligt många paket med klisterlappen 'SÖKT' på, så han gissade att nån brevbärare hade haft bråttom hem eller nåt och dumpade paketen där istället för att dela ut dom.
Dessutom har dom inte lyckats skicka ut nån avi, så det var inte förr än jag själv började spåra upp paketet som jag fick reda på att det har legat på affärn en vecka.
Rent kriminellt tycker jag...
Tyska Posten (DPDHL) har inga bilar i Sverige.hsd skrev:
Däremot finns det DHL Freight och DHL Express som levererar sina egna paket.
Avsändaren i Tyskland har använt en fraktlösning från tyska posten (DPDHL) och då tar svenska posten över (Postnord).
Förutsätter att det är omvänt i Tyskland.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Jo förvisso men de har ändå en del avdelningar som inte har nån koppling till varann förutom ägandet då.
Jävla Postnord, då var det dags igen!
Fick nyss SMS om att de försökt leverera paket. Ringer frugan som är hemma. Näpp, ingen har varit där. Till råga på allt måste jag hämta ut paketet på deras terminal 4 mil härifrån! När det finns ett utlämningsställe 2 km bort. Blir så less...
Fick nyss SMS om att de försökt leverera paket. Ringer frugan som är hemma. Näpp, ingen har varit där. Till råga på allt måste jag hämta ut paketet på deras terminal 4 mil härifrån! När det finns ett utlämningsställe 2 km bort. Blir så less...
Känns som alla bolag är lika värdelösa på hemleveranser
Bring: Kom tre gånger för att försöka lämna en kyl.
Bring: Bokade tid mellan 18:00 och 21:00, kom klockan 10:30
Schenker: "Vi var här xx tid, ingen hemma" trots jag jobba hemifrån. Samma upplevelse med DHL. Blir galen när man hittar lappen på dörren/brevlådan men de har skitit i att ringa på.
Och deras hopplösa tidsbokningar "Mellan 9-18". Posten har varit rätt glad i att lämna på kvällen hos mig, det gillar jag. Men om jag kan så hämtar jag alltid ut det istället.
Bring: Kom tre gånger för att försöka lämna en kyl.
Bring: Bokade tid mellan 18:00 och 21:00, kom klockan 10:30
Schenker: "Vi var här xx tid, ingen hemma" trots jag jobba hemifrån. Samma upplevelse med DHL. Blir galen när man hittar lappen på dörren/brevlådan men de har skitit i att ringa på.
Och deras hopplösa tidsbokningar "Mellan 9-18". Posten har varit rätt glad i att lämna på kvällen hos mig, det gillar jag. Men om jag kan så hämtar jag alltid ut det istället.
Vi har lantbrevbärare, om paketet inte får plats i brevlådan åker de in och tutar, om ingen kommer ut, ganska snabbt, hamnar paketet på ica, 4km bort, fungerar klockrent.
DHL ringer oss efter uppgörelse en timme innan de är hos oss med stora paket, då hinner någon hem, jag har 8minuter bilväg på vintern mellan hemmet och arbetet, inga problem med dem heller.
Jag tycker att det är stor skillnad mot min verklighet om man ser hur illa det fungerar för andra.
Trist läge för er men jag är nöjd.....
Mvh P-A
DHL ringer oss efter uppgörelse en timme innan de är hos oss med stora paket, då hinner någon hem, jag har 8minuter bilväg på vintern mellan hemmet och arbetet, inga problem med dem heller.
Jag tycker att det är stor skillnad mot min verklighet om man ser hur illa det fungerar för andra.
Mvh P-A
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Ungefär så här är det för mig numera också.P Pagno skrev:Vi har lantbrevbärare, om paketet inte får plats i brevlådan åker de in och tutar, om ingen kommer ut, ganska snabbt, hamnar paketet på ica, 4km bort, fungerar klockrent.
Mvh P-A
Enda smolken i bägaren är att Postnords paket sällan hinner till utlämningsstället från lantbrevbäraren innan jag kommer hem, så jag kan inte ta dem samma dag på väg hem från jobbet. Så blir en extra dags väntan.
Men jämfört med många andra i tråden verkar det vara som att klaga på att champagnen är lite ljummen.