339 100 läst ·
1 547 svar
339k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Kan du inte köra plektrum då? Jag oroade mig också för detta och det är ju omöjligt att plocka, men det funkar med plektrum även utan känsel.C Chentin skrev:En liten uppdatering såhär ett halvår senare.
Rent estetiskt har fingret läkt fint, men vad gäller känseln är det värre.
Det är fortfarande väldigt känsligt vid snittet och att spela gitarr t.ex är bara att glömma
[bild]
Det kanske jobbigaste av allt...
Med tanke på alla projekt jag har framför mig (10-20 år av renoveringar och sånt - MINST) och efter att ha sett i tråden vad man kan göra mot sig själv, vet jag ju att jag kommer skada mig igen. Frågan är bara när och hur![]()
Förlåt, men fick mig ett litet skratt. Det är sådant man ser i olika roliga videos.mexitegel skrev:
Ibland slår det bara slint.
För många år sedan svetsade jag en hel del. Just denna gång svetsade jag fast en fläns på en grov axel. När jag var klar tar jag tag i flänsen utan handskar för att bära iväg konstruktionen. Som tur var reagerade jag blixtsnabbt när det började fräsa om handen av värmen och fick kylt den fort. Var bara ”frasig” i skinnet i handflatan efteråt.
En annan gång låg jag under en bil och mekade och insåg att jag glömt något verktyg. Reser på mig för att hämta det, dock utan att rulla ut från bilen först. Såg stjärnor och planeter ett bra tag efter det...
Som tur är så skedde detta innan youtube ens var påtänkt. Det gäller även när gnistregnet från den stora vinkelslipen satte eld på nylonoverallen i skrevet... Då blev det fasen fart till och med på undertecknad 
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Påminner mig om när jag satte sänksågen i pekfingret för 1,5 årsen nånting.C Chentin skrev:En liten uppdatering såhär ett halvår senare.
Det är fortfarande väldigt känsligt vid snittet och att spela gitarr t.ex är bara att glömma
[bild]
Med tanke på alla projekt jag har framför mig (10-20 år av renoveringar och sånt - MINST) och efter att ha sett i tråden vad man kan göra mot sig själv, vet jag ju att jag kommer skada mig igen. Frågan är bara när och hur![]()
Har såpass obehaglig känsel i fingret att jag mer eller mindre använder långfingret istället till det mesta, t.ex musklick på jobbet.
Har gett upp hoppet om att det skall bli helt bra.
Köpte förresten en egen sänksåg förra veckan.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Hur pass stor var skadan innan nål och tråd kom fram? Blir lite nyfiken då jag hyvlade av toppen, den tejpades bara och har sedan växt ut med återställd känsel.K KjellTimell skrev:Påminner mig om när jag satte sänksågen i pekfingret för 1,5 årsen nånting.
Har såpass obehaglig känsel i fingret att jag mer eller mindre använder långfingret istället till det mesta, t.ex musklick på jobbet.
Köpte förresten en egen sänksåg förra veckan.![]()
April 2017
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag
Logga in
Skapa konto
Skönt att du inte kom längre ner.K KjellTimell skrev:Påminner mig om när jag satte sänksågen i pekfingret för 1,5 årsen nånting.
Köpte förresten en egen sänksåg förra veckan.![]()
Sänksågen är ju annars som en JÄTTESTOR kexfräs
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Ge inte upp hoppet om återställd känsel. Sågade för ca tio år sedan en liknande ca 3 mm djup "ränna" genom nagel och nagelband på vänster tumme. Använde vinkelslip, skiva med motorsågskedja. Känseln återvände gradvis under flera år. har idag obetydliga besvär. Även nageln ser OK ut, blev inte en "klöv" som en närstående befarade.C Chentin skrev:En liten uppdatering såhär ett halvår senare.
[bild]
Mysko, kapade mig med rondellen i vänster pekfinger för några år sedan. Började på utsidan och sen upp över nagelband och nagel.
Inga efterspel av den skadan
Likaså då jag med hela min kroppstyngd hängandes på skruvmejseln slinter och hugger mig med en vrida de rörelse i vänster långfinger, gick rakt ner till benet.
Även kört rondellen i ett par andra fingrar men aldrig fått problem efter att såret läkt.
Inga efterspel av den skadan
Likaså då jag med hela min kroppstyngd hängandes på skruvmejseln slinter och hugger mig med en vrida de rörelse i vänster långfinger, gick rakt ner till benet.
Även kört rondellen i ett par andra fingrar men aldrig fått problem efter att såret läkt.
Inte så mysko, bara tur om man inte träffar någon nerv.
Skivan jag nämnde var en mycket effektiv men fullständigt livsfarlig innovation som såldes allmänt. Tror vid närmare eftertanke att det var mer än tio år sedan, kanske femton.
Finns liknande att importera om någon är intresserad av att riskera hälsan.
Skivan jag nämnde var en mycket effektiv men fullständigt livsfarlig innovation som såldes allmänt. Tror vid närmare eftertanke att det var mer än tio år sedan, kanske femton.
Finns liknande att importera om någon är intresserad av att riskera hälsan.
Logga in
Skapa konto