Nån som har nåt smart system för att hantera oöppnad post, halvöppnad post, papper från dagis, blanketter och grejjer? Hos oss belamras alla avställningsytor med papper och tidningar och skrot och jag saknar ett bra system. Ska bygga nytt nu och tänkte att det skulle vara bra att ha nån bättre tanke än "ännu mer avställningsytor"...
 
Jag som trodde jag var ensam på jorden med detta problem
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
oöppnad post brukar jag öppna..
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Öppnar all post direkt och slänger allt som jag inte måste göra något med. Papper som kräver någon åtgärd läggs på en hög i kontoret där man tyvärr lätt glömmer dem.

Jag har försökt få över så mycket räkningar som möjligt till e-faktura så att man slipper få pappersfakturor som man förlägger, missar pga semester eller liknande. Jag har lyckats få dagispersonalen att börja skicka info via mail (till båda föräldrar) istället för att hålla på med lappar.
 
Som Pelpet skriver, se till att allt återkommande kommer som e-faktura.

Resten på kyl-/frysdörren. Se till att ha många magneter.

Släng skräp och reklam direkt.

Sedan är en whiteboard i hallen kanon att skriva upp viktiga småsaker på.

"Papper, tidningar och skrot" slängs i alla fall samma dag.

Och sätt en tydlig lapp på brevlådan med Ingen reklam, tack!
 
Magneter med extra drag i kan "återvinnas" ur trasiga hårddiskar.
Eller om man inte vill pilla med det så sök på neodymmagneter, ger träffar bla. på Kjell & Claes.

Bra magneter är underskattat. :-)
 
Jag öppnar och slänger allt skräp direkt, reklam, tomma kuvert etc. Räkningar på avsedd plats, och annat viktigt på ett annat. Problemet är att andra halvan av familjen har svårare för att göra på rätt sätt (dvs. som jag) utan låter posten ligga till sig på köksbordet några dagar innan åtgärd görs. Lite svårare att slänga adresserad post, även om det är reklam-varianter, som tillhör en annan. Helt off-topic så måste jag få klaga på denna förb, post som vissa postorder-firmor skickar ut i lösbladssystem...ett kuvert kan innehålla 20 smålappar, sidor, broschyrer och mindre kuvert som förpestar tillvaron, förutom att det är resursslöseri.
 
Släng reklam och annat som du inte är intresserad av det första du gör när du kommer in med posthögen i handen. Sen måste man sortera till var och en. Vi brukade ha en sydd postsorterare med fickor avpassade för c5-kuvert där alla hade varsinn ficka.

Detta system skall upp igen så snart vi flyttat in i vårt nya hus.
 
Här öppnas all post direkt...det som inte ska sparas slängs således på en gång..

sen har vi ett sånt där vanligt dokumentställ i 3 våningar (dyrgrip från ikea, si så där 50kr eller nåt)..I den översta korgen läggs räkningar för kommande månad, korg 2 innehåller övriga papper som ska sparas ett tag och andra papper som ska sparas länge sätts direkt in i pärmar...

Jag skulle nog tro att det räcker med lite disciplin så är saken biff ;)
 
  • Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Funkar inte hos oss att öppna all post genast. Jag öppnar inte makens post och vice versa.
 
lillalillajag skrev:
Jag skulle nog tro att det räcker med lite disciplin så är saken biff ;)
Just det, disciplin!
 
Fixartanten skrev:
Just det, disciplin!
Nej, nej, nej, det skulle ju betyda att jag behöver ändra på mig - det går inte! Jag vill ha en teknisk lösning! Helst nåt slags powertool... ;)

Dessutom är det inte bara jag inblandad utan resten av familjen och dom tycker det funkar utmärkt att jag går omkring i efterhand och försöker sortera deras grejjer.
 
Ok, lägg räkningar och oöppnade brev för sig och allt annat i en stor hög, gärna med dagstidning eller annat med datum på. Med 2-4 månaders intervall slänger du en decimeter i botten, fast inte nyare än 1-2 månader. Det du inte saknat på den tiden behöver du inte.
 
Började det nya året med den radikala metoden att bokföra och betala all ankommande post redan nästa morgon. När detta är klart ringer jag de samtal som krävs för att styra upp omvärlden och därmed är jag färdig redan innan morgonkaffet är urdrucket.

Jag vet att det inte låter klokt, men det funkar. Inga högar blir det heller. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Det förvånar mig att ingen nämnt det uppenbara (har väl kanske varit implicit i vissa svar, men men):
Skaffa ETT dedikerat ställe dit allt som kommer in i din värld förpassas, antingen det kommer via dina händer eller andras. Säg till familjen att det inte behövs disciplin, utan bara sorglöst läggande i inkorgen. Sedan går du igenom den korgen så ofta du behöver. Mottot är "tillräckligt mycket ordning".

Utan att överdriva måste jag säga att David Allens "Getting things done" förändrade mitt liv. Mycket triviala grejer, men som alltid är det lätt att döma ut enkla tips som uppenbara när man väl hört dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.