3 077 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
POSITIVA ERFARENHETER OM HUSBYGGET
Som jag har startat tråden får jag lägga vår första erfarenhet.
Bygger med delad entreprenad som vi har avtalat själva.
Grundbygget är nu nästan klar, imorgon ska gjutas plattan.
Vi fick en väldigt detaljerad offert med specificerade priser för olika moment för både grund och markarbeten.
Nu är vi i slutfasen av grundentreprenaden och vi har inte fått några negativa överaskningar.
Däremot har vi fått en positiv överaskning när räkningen kom, han hade gjort mera jobb på stenmurarna än det vi hade avtalat utan att höja priset.
Även vår KA berömde hans arbete.
Vi är mycket nöjda med hans arbetsinsats.
Bygger med delad entreprenad som vi har avtalat själva.
Grundbygget är nu nästan klar, imorgon ska gjutas plattan.
Vi fick en väldigt detaljerad offert med specificerade priser för olika moment för både grund och markarbeten.
Nu är vi i slutfasen av grundentreprenaden och vi har inte fått några negativa överaskningar.
Däremot har vi fått en positiv överaskning när räkningen kom, han hade gjort mera jobb på stenmurarna än det vi hade avtalat utan att höja priset.
Även vår KA berömde hans arbete.
Vi är mycket nöjda med hans arbetsinsats.
OK ;D
Här kommer informationen om vår fantastiksa grundentreprenör
Svensk Grundteknik i Sandviken AB.
Stewe Nordman
Telnr. 0706-988383
hälsa gärna från oss ;D ;D
Vi pratade med hans grävmaskinist igår och vi berömde deras arbete. Han sa vi har gjort grunder nu i 25 år och aldrig misslikats med nån. Vi kan bara konstatera att det jobbet dom gjorde för oss var utmärkt.
Här kommer informationen om vår fantastiksa grundentreprenör
Svensk Grundteknik i Sandviken AB.
Stewe Nordman
Telnr. 0706-988383
hälsa gärna från oss ;D ;D
Vi pratade med hans grävmaskinist igår och vi berömde deras arbete. Han sa vi har gjort grunder nu i 25 år och aldrig misslikats med nån. Vi kan bara konstatera att det jobbet dom gjorde för oss var utmärkt.
Varnar för att efter hårt arbete är han nu på semester i Spanien denna och nästa vecka.
Sen ska han montera väggar och göra färdigt vår tomt.
Detta går till alla som ska beställa grundarbete själva:
Markarbete och grunden är det viktigaste ni ska göra.
Läs först lite om grundteknik (finns massor på nätet och böcker om det) för att förstå hur det ska göras på ett bra sätt.
Husleveransen styr ni själva, när ni vill ha det. (vi har flyttat leveransen 3 gånger utan problem).
Stressa inte mark och grundarbetet. Det är bättre att det tar tid än att p g a stress marken packas inte ordentligt eller görs missar. I vårt fall var det att för det första (som han är bra, har han många kunder) så vi fick vänta tills han hade tid att starta jobbet) sen blev det p g a vinterns alldeles för kalla dagar som vi fick flytta starten. Sen mitt i grundarbetet, behövde våra arbetare en vecka för att kunna avsluta ett annat jobb (med en annan kund), vi hade flyttat vår husleverans fram tillräckligt många dagar, så att detta inte var några problem.
Resultatet blev att alla var nöjda. Grundentreprenören är glad för att vi var inte gnälliga och pressade honom, vi hade respekt och försåelse att det finns många faktorer som kan fördröja arbetet och det blir en kedjereaktion.
Vi är jätte nöjda av det arbetet de gjorde. Enl vår KA kan vi bygga en 5 vånningshus på vår grund ;D ;D
Här kommer lite tips för de som ska göra platta på mark med ingjuten golvvärme här i Stockholm (kan vara annorlunda i andra delar av Sverige)
Lägg 35 cm cellisolering under plattan. Anledningen är att vid 30cm får man mindre värmeförlust ner till plattan än om man väljer den "rekommenderade" 20cm. Dom extra 5cm är för att kunna lägga vattenrör i isoleringen och inte under. Det var vår KA som rekommenderade detta för att minska risken för legionellabakterier av inkommande vatten. Pris för 10cm är ca 75kr/kvm, det tjänar man snabbt i sparade driftkostnader.
Lycka till med bygget!
Sen ska han montera väggar och göra färdigt vår tomt.
Detta går till alla som ska beställa grundarbete själva:
Markarbete och grunden är det viktigaste ni ska göra.
Läs först lite om grundteknik (finns massor på nätet och böcker om det) för att förstå hur det ska göras på ett bra sätt.
Husleveransen styr ni själva, när ni vill ha det. (vi har flyttat leveransen 3 gånger utan problem).
Stressa inte mark och grundarbetet. Det är bättre att det tar tid än att p g a stress marken packas inte ordentligt eller görs missar. I vårt fall var det att för det första (som han är bra, har han många kunder) så vi fick vänta tills han hade tid att starta jobbet) sen blev det p g a vinterns alldeles för kalla dagar som vi fick flytta starten. Sen mitt i grundarbetet, behövde våra arbetare en vecka för att kunna avsluta ett annat jobb (med en annan kund), vi hade flyttat vår husleverans fram tillräckligt många dagar, så att detta inte var några problem.
Resultatet blev att alla var nöjda. Grundentreprenören är glad för att vi var inte gnälliga och pressade honom, vi hade respekt och försåelse att det finns många faktorer som kan fördröja arbetet och det blir en kedjereaktion.
Vi är jätte nöjda av det arbetet de gjorde. Enl vår KA kan vi bygga en 5 vånningshus på vår grund ;D ;D
Här kommer lite tips för de som ska göra platta på mark med ingjuten golvvärme här i Stockholm (kan vara annorlunda i andra delar av Sverige)
Lägg 35 cm cellisolering under plattan. Anledningen är att vid 30cm får man mindre värmeförlust ner till plattan än om man väljer den "rekommenderade" 20cm. Dom extra 5cm är för att kunna lägga vattenrör i isoleringen och inte under. Det var vår KA som rekommenderade detta för att minska risken för legionellabakterier av inkommande vatten. Pris för 10cm är ca 75kr/kvm, det tjänar man snabbt i sparade driftkostnader.
Lycka till med bygget!
Sweli
Tack så jätte mycket för uppgifterna. Det är kul att det finns engagerade och sympatiska människor här på forumet!!
Man ser ju på dina 1052 st posts att du är en av dem !!!
Innan vi hittade till detta forum tyckte vi att vi hade läst på oss lite om grunder. I en bok vi lånad från en granne. Men när vi hittat hit, efter vi skrev kontraktet har vi hört mer negativt om krypgrunden. Tyvär är det så att vårat hus enligt tillverkaren måste stå på en krypgrund. (Han ska få förklara för oss trög skallar varför när vi träffar honom nästa gång. )
MVH SABINA
Tack så jätte mycket för uppgifterna. Det är kul att det finns engagerade och sympatiska människor här på forumet!!
Innan vi hittade till detta forum tyckte vi att vi hade läst på oss lite om grunder. I en bok vi lånad från en granne. Men när vi hittat hit, efter vi skrev kontraktet har vi hört mer negativt om krypgrunden. Tyvär är det så att vårat hus enligt tillverkaren måste stå på en krypgrund. (Han ska få förklara för oss trög skallar varför när vi träffar honom nästa gång. )
MVH SABINA
Jag kopplar inte riktigt... ???Sweli skrev:
Vilka vattenrör ligger under isoleringen? Den inkommande kallvattenledningen ska väl ligga under isoleringen, dvs så djupt som möjligt för att inte frysa vid tjäle. Om man lägger den i isoleringen, hur gör man vid övergången isolering - mark?
/Signaturen Frågvis
35 cm cellplast låter mycket. Jag tror att det är svårt att räkna hem någon vinst med att lägga sådana mängder, åtminstone om man kör berg/jordvärme. Vattenrören kan man ju fräsa ner i isoleringen utan att man lägger dit 5 cm extra. Att lägga dit 5 cm extra för detta är pengar som du aldrig kammar hem igen.Sweli skrev:Lägg 35 cm cellisolering under plattan. Anledningen är att vid 30cm får man mindre värmeförlust ner till plattan än om man väljer den "rekommenderade" 20cm. Dom extra 5cm är för att kunna lägga vattenrör i isoleringen och inte under. Det var vår KA som rekommenderade detta för att minska risken för legionellabakterier av varmvattenrör. Pris för 10cm är ca 75kr/kvm, det tjänar man snabbt i sparade driftkostnader.
Sen har det ju betydlese vilken cellplast man använder; EPS (den vanliga vita) eller XPS. XPS-plasten tål mycket högre belastning och är ett slutet material (tätt). Att lägga 35 cm XPS-plast är inte ekonomiskt rimligt.
Några säljare som vi var i kontakt med och träffade på tomten, sa att vi också skulle bygga krypgrund. Att det var svårt att göra en platta på mark på vår tomt och att somtomten lutade, skulle backsidan se konstigt ut.Sabina skrev:Sweli
MVH SABINA
Vi har fyllt tomten där det behövdes och nu har vi en jätte fin PLATTA PÅ MARK ;D ;D
Ge dig inte, undersök så mycket du kan!!!
Läs dina meddelanden
För att hålla oss till ämnet föreslår jag att vi tar bort dom inlägg vi skrev själva om vattenrör i isolering m m så att tråden är tillbaka till att handla bara om ERFARENHETERNA OM HUSBYGGET
Jar tar bort mina inlägg men om ingen annan gör det blir jätte konstigt att följa sen. Så jag uppmanar alla att göra samma. 8)
NU HAR JAG TAGIT BORT MINA ;D ;D
Jar tar bort mina inlägg men om ingen annan gör det blir jätte konstigt att följa sen. Så jag uppmanar alla att göra samma. 8)
NU HAR JAG TAGIT BORT MINA ;D ;D
Klicka här för att svara