M
Har en fundering som jag skulle vilja ha klarhet i:

Lätt lastbil modell liten skåpbil. Storleksmässigt ungefär samma som vw caddy, renault kangoo osv. Årsmodell 00 med fem stycken 5w gula positionsljus på taket i framkant och fem stycken 5w gula positionsljus i nederkant främre stötfångaren.

Är det lagligt att ha dessa lampor tända när man kör?

Någon som vet?

Redigerat av moderator:
Nej

Hittade det här på polisen.se

[h=2]Vad gäller angående effektljus på bilar? Jag har hört att man får ha det i extraljusen om det inte överstiger 5 watt tillsammans.[/h]Du får bara ha två positionsljus framåt. Och effektljus är inte lagligt.

M
Ok. Tack för svaren hörni.

Får man ha gula positionsljus framåt ens? Tror dom ska vara vita.

peternicklas
Endast 2 st.vita bredmarkeringslampor framåt men de brukar inte bry sig. De ska dessutom bara finnas om bredden på fordonet överstiger en viss bredd.

Jag kan inte hitta reglerna just nu, men jag har för mig att om ett fordon överstiger en viss höjd så ska det ha lyktor placerade högt upp, och effektbelysning i extraljus får användas för detta. Jag har också för mig att dessa lyktor ska vara placerade minst 160 cm upp.

stuffs skrev:
Nej
Nyfiken på vad som får dig att vara så tvärsäker ?

Hittar inte någonstans att denna regel om breddmarkeingsljus och identifikationsljus skulle ha upphört. Och i så fall får du ha 5 lampor på taket.

Och jag är ju nästan säker på att reglerna är tillämpliga på lättlastbil också men här kan jag ha lite fel. Och sen finns det säkert en massa höjd och breddmått som skall uppfyllas så det faller kanske på detta.

Redigerat:
oceanis skrev:
Nyfiken på vad som får dig att vara så tvärsäker ?

Hittar inte någonstans att denna regel om breddmarkeingsljus och identifikationsljus skulle ha upphört. Och i så fall får du ha 5 lampor på taket.

Och jag är ju nästan säker på att reglerna är tillämpliga på lättlastbil också men här kan jag ha lite fel.
Därför att han pratar om ett fordon i storlek med vw caddy. Alltså vanlig personbilsstorlek.

stuffs skrev:
Därför att han pratar om ett fordon i storlek med vw caddy. Alltså vanlig personbilsstorlek.
Lätt lastbil !

oceanis skrev:
Lätt lastbil !
Jag kan registrera min BMW 5 serie som lätt lastbil också. Positionsljus placering har inte med typ av fordon att göra, utan höjd och bredd.

Fråga.

Varför får lastbilar ha massa extra ljus och lampor? Visa som julgranar.

Men inte lätt lastbil och personbilar.

Lite konstigt.

stuffs skrev:
Jag kan registrera min BMW 5 serie som lätt lastbil också. Positionsljus placering har inte med typ av fordon att göra, utan höjd och bredd.
Det kan möjligen falla på något mått. Har du länk till måttbestämmelser på just dessa lampor.

Sen så verkar det som att tunga lastbilar får ha belysta reklamskyltar och liknande på hytt taket ifall de sitter minst 200 cm upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.