12 936 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Positionsljus och lagen
Sida 1 av 2
Har en fundering som jag skulle vilja ha klarhet i:
Lätt lastbil modell liten skåpbil. Storleksmässigt ungefär samma som vw caddy, renault kangoo osv. Årsmodell 00 med fem stycken 5w gula positionsljus på taket i framkant och fem stycken 5w gula positionsljus i nederkant främre stötfångaren.
Är det lagligt att ha dessa lampor tända när man kör?
Någon som vet?
Lätt lastbil modell liten skåpbil. Storleksmässigt ungefär samma som vw caddy, renault kangoo osv. Årsmodell 00 med fem stycken 5w gula positionsljus på taket i framkant och fem stycken 5w gula positionsljus i nederkant främre stötfångaren.
Är det lagligt att ha dessa lampor tända när man kör?
Någon som vet?
Redigerat av moderator:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Hittade det här på polisen.se
[h=2]Vad gäller angående effektljus på bilar? Jag har hört att man får ha det i extraljusen om det inte överstiger 5 watt tillsammans.[/h]Du får bara ha två positionsljus framåt. Och effektljus är inte lagligt.
[h=2]Vad gäller angående effektljus på bilar? Jag har hört att man får ha det i extraljusen om det inte överstiger 5 watt tillsammans.[/h]Du får bara ha två positionsljus framåt. Och effektljus är inte lagligt.
På lastbil fick det i alla fall tidigare finnas två markeringsljus plus 3 identifikationsljus på taket.
Vita eller gula framåt.
Typ detta: http://productinfo.vtc.volvo.se/files/pdf/hi/IDLAMP_Swe_01_442602.pdf
Vita eller gula framåt.
Typ detta: http://productinfo.vtc.volvo.se/files/pdf/hi/IDLAMP_Swe_01_442602.pdf
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag kan inte hitta reglerna just nu, men jag har för mig att om ett fordon överstiger en viss höjd så ska det ha lyktor placerade högt upp, och effektbelysning i extraljus får användas för detta. Jag har också för mig att dessa lyktor ska vara placerade minst 160 cm upp.
Nyfiken på vad som får dig att vara så tvärsäker ?stuffs skrev:
Hittar inte någonstans att denna regel om breddmarkeingsljus och identifikationsljus skulle ha upphört. Och i så fall får du ha 5 lampor på taket.
Och jag är ju nästan säker på att reglerna är tillämpliga på lättlastbil också men här kan jag ha lite fel. Och sen finns det säkert en massa höjd och breddmått som skall uppfyllas så det faller kanske på detta.
Redigerat:
Därför att han pratar om ett fordon i storlek med vw caddy. Alltså vanlig personbilsstorlek.oceanis skrev:Nyfiken på vad som får dig att vara så tvärsäker ?
Hittar inte någonstans att denna regel om breddmarkeingsljus och identifikationsljus skulle ha upphört. Och i så fall får du ha 5 lampor på taket.
Och jag är ju nästan säker på att reglerna är tillämpliga på lättlastbil också men här kan jag ha lite fel.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Sen så verkar det som att tunga lastbilar får ha belysta reklamskyltar och liknande på hytt taket ifall de sitter minst 200 cm upp.