Har ett sutterränghus med entrén på nedre plan och skulle därför vilja ha dörren låst dygnet runt. För att slippa springa ner och öppna varje gång någon vill in vill jag kunna se personen samt styra dörröppningen från övre plan. Jag vill även enkelt kunna öppna dörren med kod utifrån.

Jag vet att försäkringsbolagen antagligen inte anser att detta är en godkänd låslösning för ytterdörren men jag kommer även att komplettera med ett larm samt med en hund så det blir nog bra ändå.

Funderar på denna:
http://www.lasshop.se/presta/sv/porttelefon-citykit-a-v-farg-kodlas-50093716.html

Någon som har funderat i liknande banor eller har åsikter om en dylik lösning?

/jesper

ullberg
Kika gärna i min tråd (som jag borde försöka fortsätta på) ang. låsningsbiten: http://www.byggahus.se/forum/teknik/218791-projekt-inpasseringssystem-och-elektrisk-lasning.html

När det gäller porttelefonbiten har jag gått på snikvarianten och lagt in en förbeställning på en http://www.idoorcam.com, jag är dock inte säker på att jag kommer koppla den till inpasseringen, vi får se hur mycket tillit jag får för den appen...

Du har mycket riktigt rätt i att det inte blir godkänt av FB om du har krav på godkänd låsning, men alla har inte det (jag har det inte exv.)

Om du nöjer dig med porttelefon utan video (bara röst) har jag vad jag tror är en komplett uppsättning liggande, vet dock inte status och funktion (har inte provat ännu). Har inte bestämt mig för om den kommer till användning, så kanske kommer den upp i säljes-delen av forumet så småningom.

Försäkringsbolag godkänner inte den lösningen, men men de blir säkert bra endå. Hundar nu förtiden brukar pepparsprejas:/ men larm är ju bra:)

Sir Anton skrev:
Försäkringsbolag godkänner inte den lösningen, men men de blir säkert bra endå. Hundar nu förtiden brukar pepparsprejas:/ men larm är ju bra:)
Nja... Att hundar brukar bekämpas med pepparspray stämmer inte... Biter ofta inte ens på hundar.

Tjuvar tar "alltid" de lättaste husen. Larm undviks gärna, stora hundar undviks ännu hellre. Tror knappt jag varit på inbrott i ett hus med stor hund.

(finns såklart undantag, förvarar du något väldigt värdefullt så kan ju mån vara specifikt ute efter det, men då finns det å andrasidan inte mycket som hjälper..)

Ha, isf är de mkt undantag i mina områden.. Dedär me vakthundar funkar ju inte, antingen så är huden en vakthund eller en familje hund som ibland kan snedtände lite men annars normal, en riktig vakthund den ska bete sig som dom gamla hangar hundarna gjorde, attackerar och biter allt utom sin ledare. Men de är inget att grotta med sig i, om man känner sig osäker kan man väll alltid sätta in ett till lås som man låser när man ska lämna huset, de med kod använder man bara när man är i närheten:)

Sir Anton : Det finns även en del vakthundar som släpper in men vägrar släppa ut folk också.
Det skulle nog inte fungera med så aggressiva jyckar som hangarhundar då skulle försäkringsbolagen gå i konkurs och en himla massa folk vara allvarligt skadade.:confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.