Håller på med en dränering, och har en väldigt ojämn källarvägg.
Det ser ut som att de byggt gjutform i marknivå där det syns, men under jorden har de lagt kalksten mot jorden, och gjutit rakt mot det.

Så här ser det ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Och när man håller upp skivan mot väggen så blir det ett sånt här mellanrum:

image.jpg
Skapa konto

I isodräns manual så står det om källarväggar i natursten, att man ska fylla ut mellanrummet med lecakulor. Jag tänkte att det borde gå lika bra med isodränkross, och köpte en storsäck efter att jag provgrävt för några veckor sedan.

Men nu undrar jag hur jag egentligen ska få till det bakom skivan egentligen. Hålla fast skivan samtidigt som man häller ner leca/kross låter svårt att få till.

Så nu funderar jag på att köpa massa puts och slabba på för att jämna ut. Men vet inte om det blir bra heller.

Någon med erfarenhet som vill tala ut och berätta hur man bäst får till det här?

Excel
Kommer inte marktrycket pressa skivorna mot grundmuren?

Kanske det.. Låter ju troligt. Men det blir fortfarande hålrum i sprickor och mellanrum mellan stenarna...
Hur stor roll spelar det då, undrar jag?
Ska man göra det ordenligt på en lecablocks-grund ska man ju även laga sprickor i putsen och ojämnheter.. Så det låter ju som att allt egentligen bör vara helt plant...

Excel
skaggetse skrev:
Kanske det.. Låter ju troligt. Men det blir fortfarande hålrum i sprickor och mellanrum mellan stenarna...
Hur stor roll spelar det då, undrar jag?
Ska man göra det ordenligt på en lecablocks-grund ska man ju även laga sprickor i putsen och ojämnheter.. Så det låter ju som att allt egentligen bör vara helt plant...
Ja faktiskt, om du dränerar med platon och cellplast då? Kräver platon samma jämnhet?

Jag har ju redan köpt allt jag behöver för pordrän, så jag byter gärna inte, men jag var inne en sväng på att köra platon, men såg att de också ville ha jämnt underlag. Låste om någon som föreslog att värma upp med varmluftspistol där det fanns vissa ojämnheter. Blir väldigt mycket varmluftspistol hos mig isåfall!

Nu funderar jag på att köra på lite puts, mest mellan stenar för att fylla ut såna mellanrum... Sedan lita på marktrycket för att skivorna ska formas efter väggen...

Men det tar ju massa extra tid med brinntid och sånt, men det kanske man får leva med.

Det gör inget med ojämnhet i sig. Putsa endast otätheter och sprickor. Eller slamma helt om det är mycket sprickor. Det går snabbt .den ser lite skitig ut väggen?. Lägg ut bild om du är osäker.efter väggen -sätt pordränskivorna. Motfyll.Fyll ovanifrån med Leca (fin fraktion ) . Tryck lite med tumstock el dylikt. Det är nog mycket lättare att lyckas med Leca änisodränkross.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.