Tjena.

Jag ska gjuta nytt golv i källaren och funderar på om jag ska köra med Isodrän eller med XPS isolering innan gjutning.

Har bara 35cm att spela med då det är ett äldre hus med kantbalksystem som inte är isolerade på utsidan.

Så det blir 5cm 8/16 grus, 20cm isolering och 10 cm betonggolv med golvvärme på det.

Det är pga den lilla mängden grus som jag funderar på Isodrän.

Gör dom nån nytta eller ska man köra med typ jackofoam 200 markisolering istället.

Tacksam för hjälp i frågan, bifogar några bilder på projektet. Golv i källare med synliga rör och väggar i betong, förberett för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otomfärdig källare med betongväggar, installationsrör och arbetsmaterial före golvgjutning.
Skapa konto
Ofärdigt källargolv med synliga rörinstallationer och byggmaterial inför gjutning, dammsugare och verktyg syns.
Skapa konto
Källargolv under förberedelse för gjutning med synligt dräneringssystem och en byggdammsugare.
Skapa konto

Läste här att dränmaterial faktiskt är ånggenomsläppligt 😮 Läste även att hus från 70-talet med stark markisolering har mindre problem än dem med bara isolering ovanpå platta(gjorde visst så förr eller vid tilläggsisolering)https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Platta_på_mark

Hoppas oxå du har två lager isolering och sen ångspärr emellan.

Om det går att gjuta bara 5 cm betong(armera med betongbänk))kan du kanske ha "flytande golv" från Weber, fiber armerad tunn betong på ca 2 cm ovanpå(tror även det fungerar som lite isolering om jag förstått rätt).
Alternativ till makadam/grus är lecakulor som oxå kan öka isoleringen och då kanske du bara behöver använda 15cm av skivorna, .makadam/grus är ofta för att det ska bära hela husets last vilket inte ditt golv ska ☺️

Redigerat:
Tänkte även att du borde ha isolering mot väggen innan du gjuter betongen så leds inte kylan från väggen till golvet. Fundera också på om du inte ska ha annan värme än golvvärme - eller komplettera med tex en solluftfångare genom källarväggen, dels hjälper det att få bort fukten från betongen medan den härdas 😜 Och ger dig gratis värme dagtid.

Svartnorabon skrev:
Tjena.

Jag ska gjuta nytt golv i källaren och funderar på om jag ska köra med Isodrän eller med XPS isolering innan gjutning.

Har bara 35cm att spela med då det är ett äldre hus med kantbalksystem som inte är isolerade på utsidan.

Så det blir 5cm 8/16 grus, 20cm isolering och 10 cm betonggolv med golvvärme på det.

Det är pga den lilla mängden grus som jag funderar på Isodrän.

Gör dom nån nytta eller ska man köra med typ jackofoam 200 markisolering istället.

Tacksam för hjälp i frågan, bifogar några bilder på projektet.
Jag gjorde samma resa i våras. Jag skippade "gruset" och körde 10 cm isodrän istället samt 10 cm cellplast s100. Golvvärme samt 8 cm betong. Isolerade även upp en 10 cm sarg upp mot väggen. Jag inbillade mig att jag skulle värma upp grundmuren utan den. Men det vettefan om det behövs för det.. Sen ville jag att den nya plattan inte skulle gjutas fast med gammalt. Tänkte att det skule minska risken för sprickor om nya plattan fick leva sitt eget liv.

Glöm inte radonrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.