27 499 läst ·
24 svar
27k läst
24 svar
Poppelplywood vs björkplywood till ny arbetsbänk
Sida 1 av 2
Snart dags att påbörja ett nytt arbetsbord och kommer utan skrupler stjäla både den ena och andra lösningen från andra *muhahaha* :wow:
Som toppyta tänker jag frömodligen använda en rejält tjock (runt 30mm) laminerad plywood skiva, men står nu inför valet poppelplywood vs björkplywood! Någon som kan delge lite erfarenheter av skillnaden mer än träslag? Mer lättarbetat? Lättare?
Ha´t!
/Masse
Som toppyta tänker jag frömodligen använda en rejält tjock (runt 30mm) laminerad plywood skiva, men står nu inför valet poppelplywood vs björkplywood! Någon som kan delge lite erfarenheter av skillnaden mer än träslag? Mer lättarbetat? Lättare?
Ha´t!
/Masse
Den poppelplywood jag har använt har varit av ganska låg kvalitet. Sämre än Byggmax' finska plywood. Poppeln är kvistfri, mjuk och bränner lätt vid bearbetning. Det största problemet med den poppelplyfa vi använde (Daniel_N hade köpt den någonstans), var att det fattades material i mellanskikten på en massa ställen. På andra ställen fanns det extra lager i mellanskikten pga stickor. Poppelplyfan duger säkert fint att ha bakom gips, men inte till mycket annat.
Varför just poppel och inte furu?
Enda anledningen till att använda björkplywood framför furu i en arbetsbänka är väl att man vill att den ska kosta mera att bygga. För stadigt kan man få med båda. Kanske att björken har lite hårdare yta men på en arb bänk vet jag inte om det har så stor betydelse.
Masses du skriver "laminerad plywood" menar du då att du tänker dig laminat som yta eller att plywooden är laminerad, för det är dem väl i alla fall
Pär
Enda anledningen till att använda björkplywood framför furu i en arbetsbänka är väl att man vill att den ska kosta mera att bygga. För stadigt kan man få med båda. Kanske att björken har lite hårdare yta men på en arb bänk vet jag inte om det har så stor betydelse.
Masses du skriver "laminerad plywood" menar du då att du tänker dig laminat som yta eller att plywooden är laminerad, för det är dem väl i alla fall
Pär
Vanlig formplyfa då? Tjock riktig formplyfa är oerhört slitstark och den släta ytan tycker jag är riktigt trevlig
Det kan bli en ganska dyr arbetsyta...30mm björkplywood + formica eller annat laminat (som är svårt att få tag på som privatperson + kostar skjortan). MDF som är oljad + vaxad ger också en fin yta men givetvis inte lika stryktålig som riktigt laminat.
Cheapy säljer miniskivor (800x1200) av genomfärgad MDF.
Kan du inte laminera med MDF och dyr/fin björkplywood? Det borde ju ge en slitstark yta samtidigt som man får tjockleken för tyngden. Om man lägger en plywood på toppen och sedan lönn eller något annat lite starkare träslag runt sargen så blir det riktigt proffsigt...
Kan du inte laminera med MDF och dyr/fin björkplywood? Det borde ju ge en slitstark yta samtidigt som man får tjockleken för tyngden. Om man lägger en plywood på toppen och sedan lönn eller något annat lite starkare träslag runt sargen så blir det riktigt proffsigt...
Varför inte en riktig stavlimmad arbetsbänks-skiva?
Brukar finnas på Bauhaus, Hornbach etc för runt en tusenlapp sist jag kollade.
Den här kanske funkar:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...-hyllplan/hyllplan-ek-furu/09306/bankskiva-ek
Brukar finnas på Bauhaus, Hornbach etc för runt en tusenlapp sist jag kollade.
Den här kanske funkar:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...-hyllplan/hyllplan-ek-furu/09306/bankskiva-ek
Vad ska du använda bänken till? Ska det vara ren arbetsyta eller ska det borras dogholes för bänkhakar och annat? Hur stor ska den vara? Om du inte ska borra hål eller ha andra fasthållningsfeatures och den inte ska vara över 62cm bred är en bänkskiva från ikea ganska oslagbar vad gäller pris och finish http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70117450/ Kommer dock behöva lite stöttning underifrån för att inte bukta ner men det behöver mdf också så ingen störra skillnad där.Masses skrev:
Mitt val hade nog fallit på någon formplyfa. Jag är inte säker exakt på vad det var/är för plyfa, men jag monterade boxar i ett häststall där väggar/dörrar är av plyfa. Runt 23-28mm nånting, trots det enorma slitaget av hästsparkar, tänder och bädden i boxen är dom i fint skick även efter 10 år. (Visst är det lite märken o.s.v men skivan i sig är i mkt gott skick).
Någon form av laminerad/glatt yta som är mkt tålig, och skivan är mkt hård. Om jag skulle göra en arbetsbänk så stod de skivorna högt upp på min lista över bänktopp. Ska se om jag kan hitta exakt vad det var/är för skiva.
Någon form av laminerad/glatt yta som är mkt tålig, och skivan är mkt hård. Om jag skulle göra en arbetsbänk så stod de skivorna högt upp på min lista över bänktopp. Ska se om jag kan hitta exakt vad det var/är för skiva.