Är precis i färd att köpa Bestway elektrisk poolvärmare. Jag vill bara värma upp poolen några gånger i sommar. Min fråga är: när jag inte vill värma vilket kommer vara mestadels av tiden, vad gör jag med poolvärmaren då? Stänger av den och vattnet passerar den utan att värmas? Kopplar bort den från slangsystemet helt och hållet? Jag hittade bruksanvisning på nätet och jag kan inte läsa mig till hur man gör detta. Nån som har en sån poolvärmare och vet?
Jaha, då var det ju enkelt. Blir ett sånt köp då. Tack för svar.
4 485 liter
Det är därför jag bara ska värma poolen ibland, för att det är så himla dyrt att värma med elvärmare, jag tror att det kostar typ 80-100 kr per dygn att värma. När barnbarnen kommer på besök tänker jag värma vattnet. Det där med sladd till värmaren var inte lätt. Det står i bestways manual att man ska ha 2,5 mm tjock kopparsladd. Jag köpte två sladdar på jula, ena 20 m och andra 10 m med grenuttag, tänkte ha poolvärmaren och sandfilterpump i grenuttaget. Jag bifogar en bild från bestways manual och två bilder på sladdarna jag köpte. Är de sladdarna 2,5 mm tjocka och i koppar? Det står inget på påsarna. Jag ska alltså dra skarvsladd långt på tomten, drar den på sidan där ingen går. Vi har jordfelsbrytare till uttagen i huset, garaget och till altan. Tänkte dra skarvsladdarna från altan.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Lång skarvsladd är skit på den där om man inte går upp i säkring och gör det ordentligt.
Vad stor säkring har du?
Behöver nästan en 16 amp till det där väl?
Värmaren är väl på 2800 watt sen vad är pumpen på?
Vad stor säkring har du?
Behöver nästan en 16 amp till det där väl?
Värmaren är väl på 2800 watt sen vad är pumpen på?
Jag vet inte om det är 10 eller 16. Om det skulle vara 10 ampere, kan man skruva ut den och sätta i en 16? Jag köpte en ny sandfilterpump bestway flowclear och jag tror den är på 230 watt. Då måste jag byta sladd om dessa inte är tillräckliga. De hade några dyrare sladdar på jula, åh fy det blir ju jättedyrt att köpa långa skarvsladdar som är 2,5 tjocka.
Har mätt idag, från altan till poolen, 38 meter, så som sladden ska slingra sig. Det blir nog ingen poolvärmare då, 10 m 2,5 mm sladd kostar 499 kr. Jag behöver fyra sådana. Hmm, funderar nu på en solmatta, dock är den så stor i omkrets, gräset under kommer dö. Men det är bättre än ingen värme alls.
Ja, vad det blir besvärligt att få ihop värme till poolen. Det finns en poolvärmepump på Jula för ca 5 000 kr. Har kikat lite på en sådan. Det är ju de tre alternativen som finns; elvärme, solmatta och luftpump. Få gå igenom poolvärmepumpsmarknaden igen då.H Hallerudsbo skrev: