Poolhus & uterum

9k läst  27 svar

1. pjodden
    Medlem Nivå 10
    Efter att jag byggt mallen inspekterade jag den påbörjade väggen och tyckte att något inte såg helt rätt ut...
    så jag började kontrollmäta och syfta vilket resulterade i att irritationen steg! Betongplattan var inte alls gjuten i linje med övriga byggnaden vilket resulterade i en vägg som var riktigt sned.

Efter lite avreagering med släggan så var vi då tillbaka där vi började:
    20180522_213011.jpg

Det var bara att ta nya tag och bredda urspårningen i husväggen och gjuta på en klack på plattan, för att sedan återigen mura 5 skift på väggen:
    20180603_185442.jpg

Denna gången blev väggen precis som den skulle och när denna första del hade bränt var det dags att påbörja murningen av den del som skulle innehålla fönstret. Mallen på plats:
    20180606_113803.jpg

Som man kan se i bakgrunden så har det blivit en liten pool för att hålla barnen svala och glada fram tills den "rikgtiga" poolen är klar! :)

Nästa steg har tagit många dagar då jag endast har gjort 1-2 lager er gång för att detta ska vara stabilt innan jag gjorde nästa. Kan man mura så går det säkert att göra i ett svep, men jag hade ingen lust att chansa.
    20180611_204518.jpg

Stegen på bilden har nu gjort sitt efter att ha sagt upp sig vid sämsta tänkbara tillfälle! Jag skulle lägga upp en hel lecasten och stod på översta steget/platformen balanserandes på ett ben. Då sade det "brak" och jag stod på golvet, grensle över stegen och fingrarna under lecablocket. Det blev lite blessyrer men inget allvarligt som tur är! Kunde lätt blivit värre om man hade kortare ben... :p

2. H
    Medlem Nivå 6
    Vilket spännande projekt, väldigt ambitiöst! Hoppas du satsar på lite "spa-känsla" med stora glaspartier med utsikt, skiffersten genomgående och kanske en mysig brasa :) Sen kan du börja ta inträde också.
    Vi hade också planer på ett liknande projekt efter vi hade besökt Hooks Herrgård en vinter. Jäklar vad mysigt, och vilken härlig miljö med den ljussättningen, valet av mörk klinkers blandat med trädetaljer och vattnet + utsikten.
    Inomhuspool är helt klart att föredra i detta landet.

/HLH

pjodden gillar
  3. Allium
    Medlem Nivå 5
    Hej.

Vilket nice projekt :) inte utan man blir lite avis...

När det gäller ventilationen tror jag kanske att du siktar för lågt. I poolrum behöver du ha kontroll på fukten, det kommer mycket vattenånga från en bassäng, du kan nog räkna med att det dunstar ca. 0,2kg/m²/h, mindre på natten när man inte badar.
    För att kunna hålla ned fuktigheten i luften, så du inte riskerar att få kondens på väggar, tak och fönster, behöver du en avfuktare. Det professionella valet är ett Minerga-aggregat men avfuktare inbyggt, men dom är "ganska" dyra. Ett billigare alternativ är att ha tillräcklig kapacitet på ventilationen och komplettera med en separat avfuktare. Kolla at avfuktaren kan avfukta dina 50m² poolyta. Du kanske kan ventilera bort en tredjedel av fukten och då skall avfuktaren kunna avfukta 6,5 kg/h.
    När man anger att ett ventilationsaggregat för bostäder klarar 150m² är det oftast räknat efter 0,5 oms./h och ett kanalsystem med väldigt lågt tryckfall. I ditt poolrum behöver du större flöden, om du skall avfukta och värma lokalen med luft kan du räkna med 4 oms./h, kanske lite mindre om du har en separat avfuktare.
    Förr i tiden avfuktade man gjenom att sätta upp enorma duschar över bassängen, det kondenserar fukt på de kalla vattendropparna och faller tillbaka ned i bassängen, kanske kan vara ett billigare alternativ.

Lycka till med ditt projekt (Y)

pjodden gillar
  4. ByggaNytt
    Medlem Nivå 12
    Kul projekt och inomhuspool är det inte många som har. Jag har läst lite om andra inomhuspooler på ett annat (pool)forum och de verkar täcka vattenytan när det ej badas just med tanke på avdunstningen och få kontroll på luftfuktigheten.

pjodden gillar
  5. Allium
    Medlem Nivå 5
    Ja, om man täcker ytan minskar avdunstningen till i princip 0 om täcket er tillräckligt tätt
    Detta under förutsättning att man är duktigt och alltid lägger på täcke tförstås (läge för att motorisera, kanske?) och så hjälper det inte medans man badar.

pjodden gillar
  6. C
    Medlem · Nivå 5
    Jag har en bubbelfolie liggande på vattenytan när jag inte badar, tack vare detta minskar fuktbelastningen radikalt.
    http://www.plastman.se/poolskydd/upprullare-varmeduk.html

pjodden och honung gillar
  7. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag hade själv haft täckning över poolen även om den är inomhus. Både för fukt såväl som energi. Läste om något landsting eller liknande som sänkte sin totala energiförbrukning drastiskt, bland annat genom att täcka sina rehabbassänger nattetid.

pjodden gillar
  8. pjodden
    Medlem Nivå 10
    Ja vi ska försöka få till lite "spakänsla" är det tänkt, men sen är det två viktig faktorer som spelar in: kostnaden och att det ska vara lätt att underhålla över tid.
    Tack för tipset, ska kolla upp bilder därifrån! (y)

9. pjodden
    Medlem Nivå 10
    Ja ventilationen ska jag titta på en gång till för att se att vi inte gör bort oss helt.

När det gäller fukten så har jag läst på lite och principerna börjar jag få lite koll på, dvs först och främst minska avdunstningen och därefter hantera resten... :)

För att minska avdunstningen tänker jag mig att ha pooltäckning när den ej används och till en början blir det nog enklare bubbelplast och sedan en kraftigare variant som rullas ut, med eller utan motor. Jag har en idé om hur jag vill att det ska vara, frågan är bara om det går att hitta färdiga eller om man måste konstruera något eget.

Den relativa fuktigheten är ju även beroende av temperatur så att höja lufttemperaturen någon grad över vattentemperaturen bör göra att fukttrycket minskar en del. Sedan kommer mycket fukt att hanteras med ventilation och resten med avfuktare. Eventuellt kommer vi att köra med dubbla när det badas och sedan kanske bara en som får gå på ett inställt värde.

10. pjodden
    Medlem Nivå 10
  11. C
    Medlem · Nivå 5
    Så här ser mitt poolhus ut från utsidan: Classic C 5x11 meter
    20180713_123231.jpg
    Jag har höjt upp pooltaket en bit, samt förskjutit i sidled så att jag kan gå utmed poolen på insidan. Miit i huset är det c:a 2.3 meter och i "gången" 1.8 meter.
    20180713_123358.jpg
    Jag kan värma med värmepump, men har i praktiken aldrig gjort detta, pooltaket fungerar som ett växthus/solfångare. När innertemperaturen överstiger 25 grader startar en fläkt och cirkulationspumpen.
    Poolen är 3,78 x 7 meter och vattendjupet är 160 cm. Under större delen av sommaren är temperaturen över 30 grader (utan någon som helst tillsats). Just nu cirka 33 grader:
    20180713_123344.jpg
    Utan bubbelplasten rinner det på natten, MYCKET kondens från taket.
    Jag har satt in ett plastgolv (plastkoposit för att undvika stickor) i ena änden av poolen (ovanför pump/filter rummet) som ligger under golvet. Detta var ett klart misstag, när solen ligger på blir plastgolvet så hett att man inte kan gå på det, därför har jag lagt nålfiltsmatta där. Men övriga golvet är vanlig trall (dock NTR M-klassat), och aldrig haft problem med stickor i fötterna.
    20180713_123427.jpg
    Jag har en bekant med en inomhuspool, även han har stora problem med fuktigheten, trots en värmepump/avfuktare (som kostar en hel del i drift). Han använder numera poolduk när han inte badar, men har mycket sällan mer än 25 grader i vattnet (blir alltför fuktigt annars). När man bygger en inomhuspool bör nog "poolrummet" vara byggt för att tåla långa tider av kondens som rinner. Detta utesluter i många fall användande av trä, eftersom man ofta får rinn-ränder.

Redigerat
  12. pjodden
    Medlem Nivå 10
    Kul att se andras färdiga projekt!

Tack för din input, all kunskap och andras erfarenheter är guld värda för oss i detta läget. Temperaturen i poolen kontra luften är väl något man får laborera med när det är klart. Därför vill jag förbereda för att installera fläktkonvektor som komplement till vattebatteriet, ifall detta ej skulle vara tillräckligt.

Täckning av poolen när man inte badar är nog ett måste och bör göra så att man kan ha mindre effekt på avfuktare då man inte badar.

Jag ser några skillnader mot ditt poolhus och det är att våra väggar&tak ej kommer att kylas på samma sätt som i ditt fall. Vi kommer heller ej att få samma nytta av solens värme under dagtid.

När det gäller trä så tror jag du har rätt i att undvika det så långt det bara går.

Hur har du löst det med ventilation?

13. pjodden
    Medlem Nivå 10
    Sakta men säkert har väggen växt och nu är sista lavet är lagt på väggen. De två översta skiften blev lite special för att nå rätt höjd som den befintliga väggen och därför har jag murat med liggande 9cm block på näst översta skiftet. Översta skiften blev dubbla rader 9cm block för att på så sätt få en form att gjuta en balk i. Denna väggen kommer att bära last från taket där en av taksparrarna kommer ovanför fönstret och även om det är runt och borde kunna fördela ut krafterna tyckte jag att det var dumt att chansa.

Ganska nöjd med resultatet för att vara en amatörs första försök!
    20180713_190752_l.jpg 20180713_190817_l.jpg

Bara att vattna ordentligt och plasta in!
    20180713_194355.jpg

Att det tar lite tid kan man ju skylla lite på värmen, men också på lite sidoprojekt som är pågående. Vi håller även på att skapa en liten lekplats till barnen... Som fyllning, fallskydd och ogräsbekämpning har vi valt att barkflis och vi fick en laddning med ca 15m3 grovt fördelat.,
    kollage.png
    Trots att det är lätt, vägde bara ca 3ton så var det lite att hantera med grep och kratta!
    Nästa steg är att bygga gungställningen, gräva hål och gjuta för benen.

PellePeps gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: