Eftersom poolens botten ju ligger drygt 40 cm under mark, så hade ju en bottenventil varit lite komplicerad att få till. I så fall hade man ju fått anlägga pumpgrop, alternativt gräva sig ner rejält långt/anlägga nya dräneringsrör. Det fungerar fint att tömma den med den dränkbara pumpen.

Jag avstod medvetet alla former av genomföringar, för jag uppfattar det som att det ju är där som påfrestningarna för tätskiktet/läckagerisk blir som störst. Jag tänker även på riskerna vintertid med frostsprickor etc. Lösningen inuti poolen är ju inte riktigt klar, men rör/slang för till/frånflöde av vatten kommer att ligga dolt under poolens trädsarg. Bilder kommer när jag är där. Det samma gäller filtreringslösningen som är inköpt men ej monterad.

Jag är tveksam till vinteranvändning (= när det är frostrisk) både för tätskiktet och för risker med frostsprängning. Dessutom skulle det ju krävas en rejäl uppvärmningskälla. Och jag är själv allt för mycket badkruka för att ens tänka på idén..:D

• Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
:) Själv har jag nära både till brunn och/eller dagvatten så skulle inte krävas så mycket för att åtminstonde kunna tappa ur på ett smidigt sätt.

Fråga:
Vad har du i botten av poolen, någon slags gjuten platta? Tror inte det framgår tydligt i tråden?

/ Fredrik

Ja, finns bara lösningen så är det ju inte fel. Jag har för avsikt att byta vatten ganska ofta, och använda "förbrukat" vatten till att vattna gräsmattan med. (Inget klor utan aktivt syre i vattnet).

Botten är en gjuten platta.

hej läste igenom hela tråden..

har du badat i den iår?

bjs skrev:
hej läste igenom hela tråden..

har du badat i den iår?
Ja, jag provbadade kort med mina systerbarn under värmeböljan som var under slutet av maj. Men det var fortfarande under testförhållanden. Riktigt skarpt läge väntar!

Hej.. har följt tråden med stort intresse, snyggt jobbat! Har ett liknande projekt på G och har finkammat nätet efter info om tätskikt mm då jag planerar att köra på leca, tätskikt och mosaik. Kollade upp biltema-produkterna du använt, men på deras sajt står det att Hidroflexen är för inomhusbruk. Hur har det gått, håller det tätt?

Skanefredde skrev:
Hej.. har följt tråden med stort intresse, snyggt jobbat! Har ett liknande projekt på G och har finkammat nätet efter info om tätskikt mm då jag planerar att köra på leca, tätskikt och mosaik. Kollade upp biltema-produkterna du använt, men på deras sajt står det att Hidroflexen är för inomhusbruk. Hur har det gått, håller det tätt?
Jadå, både tätskikt och färgen har klarat sig bra än så länge (inkl. senaste milda vinter).

Hidroflexen är ju inte tänkt för detta ändamål, och det är väl därför som man "friskriver" sig från ansvar.

Samtidigt så står det i produktens datablad att den motståndskraftig för temperaturer från -30° till +100°..

Funderar du på mosaik och vill vara mer på den säkra sidan, så är nog ett riktigt cementbaserat tätskikt kanske en bättre väg.

Fördelen med min lösning är ju att hela poolen får möjlighet att torka upp, när den är tom. Har man keramsika plattor, så blir det ju alltid vatten och fukt stående kvar i fixet.

K
Det är inte bara temperaturen man ska ha koll på utan också om produkten är lämplig för tryckande vatten (pool, damm osv) De flesta tätskikten för våtrum är inte gjorda för det. Däremot, som goForit nämner, så har de flesta tillverkarna produkter för pooler och de är oftast cementbaserade.

Jag kan för intresserade uppdatera tråden med att berätta att poolen har varit vattenfylld under större delen av sommaren, det är oerhört skönt att kunna ta ett kvällsdopp innan man går och lägger sig, tätskiktet och färgen ser ut och sitter som det gjorde från början, och att 100 meter 1/2" trädgårdsslang på gräsmattan ganska enkelt fick upp temperaturen i 26-27° C på några timmars cirkulation med hjälp av den dränkbara pumpen. (Och Nej, vi kör den inte när någon är i och badar..)

Bänkar och anslutningar etc. har fått vänta och idéerna har korrigerats lite under "utprovningen". Patronfilter med keramiskt filter är testat, och verkar fungera, men inte slutligt installerat. Vattenreningen med aktivt syre verkar också fungera bra.

drarmi skrev:
Du kan följa mitt bygge på [länk] sen finns där ett underbar forum du kan titta in på; [länk]
Ert poolbygge är ju av en betydligt större dimension än mitt projekt (som dessutom ju är så gott som klart), varför jag tycker att det egentligen passar bättre som en egen tråd.

Forumet på poolforum.se besöker jag sporadiskt. Tycker inte det har gett så mycket infallsvinklar på mina frågor, då det är så fokuserat på större (dyrare) projekt.

Lycka till med poolen!

wodda skrev:
[länk]

Här finns en hel del tips och bra råd som jag tror att den som ska bygga något liknande kan använda sig av om inte annat en hel del matnyttigt om hur en pool ska skötas så att den håller.
Tack för infon.

Tips av denna allmäna karaktär känns bäst som en egen tråd.

För intresserade så uppdaterar jag på nytt tråden med att berätta att poolen åter är fylld för säsongen sedan en dryg vecka tillbaka.
Tätskikt och färg sitter fast och ser ut som det gjorde från början.

Temperaturen ligger på 24-25° C efter några timmars cirkulation.

Jag använder ett klorfritt kemsystem, med aktivt syre och har ännu inte haft några problem med vare sig pH eller alger.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kul projekt, funderar på liknande och göra om gästhuset till poolhus och bygga ut trädäcket med pool som din, fast något större. Har dock inte en brunn som klarar det urtaget av vatten som din verkar göra, så planerna ligger lite på is tills det kommunala dras fram om några år.
Hur har poolen klarat sig denna istid till vinter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.