Hej all!

Är sämst på verktyg och vänder mig till er för tips och rekommendationer!

Jag är ute efter ett (eller flera?) verktyg att kunna slipa och polera med. Mitt främsta behov är att göra i ordning bänkskivor i ek, slipa och polera. Ett sekundärt behov är att kunna använda slipmaskinen för att slipa botten på båten.

Så till mina funderingar:
  • Finns det någon maskin som löser alla behov eller är det bättre att gå på flera olika?
  • Är alla slipmaskiner av typen excenterslip både slip och polermaskin och styrs helt enkelt av om man sätter på ett slippapper eller polerhätta?
  • Budgetmässigt så tänker jag kanske runt 1000-1500. Behöver jag lägga mer? Kommer jag undan med mindre?

Tack på förhand!

;)En nätdriven samt steglös inställning av hastighet:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...w43pRmELqcqpZkQhbgFRY0VK9jupGMK4aArR6EALw_wcB

Bra att ta en modell med anhåll om man tänker polera med den. Tycker man får bättre kontroll med två händer. Vid polering är det bra om den är steglös också så man kan hitta lagom varvtal.

själv har jag en batteridriven modell, men det beror mest på att jag kör samma system till flera verktyg. Den har endast tre hastigheter och inget anhåll, det funkar om man bara slipar med den, som jag gör :)Har inte ens brytt mig om att köpa polertrissa till den, även om det finns och säkert funkar hjälpligt.

En polermaskin ställer mer krav tycker jag, men ovan modell funkar tillräckligt bra för båda ändamål.

Tillägg:
Prismässigt tror jag du ligger rätt. Finns biltema för 400 också, men jag får uppfattningen att du vill använda verktyget mer än en gång ;)

Redigerat:
  • Gilla
saemstpahus
  • Laddar…
Det är skillnad på att slipa och polera, det allra bästa är två olika maskiner
Slipmaskin bör vara av oscillerande modell dvs exenterslip.

När man polerar finns det två vägar oscillerande eller bara snurrande. Är det lätt polerande på bil eller lackad yta funkar oscillerande bra då det oftast inte behöver poleras så djupt.
Sedan är det lättare att få bra resultat med oscillerande maskin än snurrande om man är ovan.
Är det gelcoat som på en båt vill man helst använda en som bara snurrar. Den ger mera värme vilket polermedlen gillar och maskinen är oftast starkare vilket är bra då man kan behöva ta i lite. Och man kommer billigare undan för då funkar en billigare polermaskin från tex biltema.
Att polera med en exenterslipmaskin är knepigt då själva exenterrörelsen ofta är 2,5-3mm medans en polermaskins exenterrörelse har upp till 15mm om det är en proffsmaskin. Annars runt 5-8mm.

Så det korta svaret blir nej det är ingen bra ide.

Att slipa botten på en båt är segt och tungt speciellt om det är en motorbåt. Då vill man ha en lätt maskin och stor exenterrörelse för att det ska ta ordentligt och gå fortare när man slipar. Så minst 5mm slag/exenterrörelse. Det är inte för inte som tex Mirka deros eller ännu bättre Festool ETC är populära maskiner för dessa jobb. Men det är galet dyra maskiner men lätta. För ergonomin är otroligt viktig.

Men självklart går det att slipa med precis vad som helst. Det handlar bara om hur lätt du vill att det ska gå och tiden det får ta och hur mycket du tycker det är värt att betala.

Obs använd alltid dammsugare till slipmaskin även om den kommer med en liten påse som sitter på maskinen. Så det är bättre att lägga pengar på en lite billigare slipmaskin för att få råd till en dammsugare också. Slipparerna håller bättre och längre med dammsugaren påkopplad.

Ps finns bra facebookgrupp om polering av båt

• Gilla
PaulineVingen och 3 till
  • Laddar…
Viktigt det som @pär h skriver ovan, en så lätt och smidig maskin som möjligt gör stor skillnad när det är mycket som ska slipas särskilt i ansträngande vinklar och lägen. Du klar av både slipning och polering med en maskin som både roterar och oscillerar som tex Rotex eller Bosch motsvarande variant men det blir inte så ergonomisk för vissa jobb.
Jag tyckte att jag klarade mig bra med min Bosch 150 mm exenterslip m roterande turboläge för både grov- och finslipning men tröttnade halvvägs in i mitt köksbygge och skaffade en ETC EC 150 5mm. Den är så mycket smidigare att hantera med en hand. Slipa är nödvändigt ont så, nästan, allt som underlättar är verkligen värt det tycker jag.

• Gilla
saemstpahus
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar och tips på maskiner! Jag har lärt mig mycket och tror jag vet hur jag går vidare :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.