2 856 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Polacker på husbyggen.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur vanligt är det att husmontörer består av mestadels polacker som man ej kan samtala med vid husbyggen?
Vid resning och inredning av övervåning på vårat modulenthus bestod manskapet till 100% av icke svensktalande personal den större delen av montagetiden som var ca 8 veckor.
Vi har nu bott i huset ca 3 veckor och jag blir påminnd om byggfusk varje dag!
Jag blir så förbannad och less på det här så jag vet inte vad jag ska ta mig till?
Har man garanti på byggfusk som man kommer på efter byggbesiktningen?
Mvh Erik
Vid resning och inredning av övervåning på vårat modulenthus bestod manskapet till 100% av icke svensktalande personal den större delen av montagetiden som var ca 8 veckor.
Vi har nu bott i huset ca 3 veckor och jag blir påminnd om byggfusk varje dag!
Jag blir så förbannad och less på det här så jag vet inte vad jag ska ta mig till?
Har man garanti på byggfusk som man kommer på efter byggbesiktningen?
Mvh Erik
STACKARE !!!!!!!!!!!!!!! Låter väldigt oseriöst av Modulenthus. En skam att du/ni skall behöva stå ut med massa byggfel pga av deras "okunnighet" . En bra omtalad entreprenör med gott rykte , väl utförda arbeten , m ,m skulle ni haft. Konstigt att ni inte fick det . Verkar precis som att när de sålt ett hus så är det bara börja rulla tummarna. Fy skäms...............
Se detta som ett exempel på alla "jätteduktiga och billiga" hantverkare från öst.
Anlita svensk arbetskraft, framförallt i dagens varseltider.
Nu kommer man som vanligt bli påhoppad om att det finns jättemånga bra hantverkare också. Fine.
Men till mig kommer dom inte.
Anlita svensk arbetskraft, framförallt i dagens varseltider.
Nu kommer man som vanligt bli påhoppad om att det finns jättemånga bra hantverkare också. Fine.
Men till mig kommer dom inte.
Klart att du kommer att bli påhoppad, den här debatten har man ju sett förut, och man kan lätt räkna ut fortsättningen....5.2 racing skrev:
I vilket fall som helst så har du min röst...........
Många byggare använder sig utav polacker för dom är billigare att avlöna än svenskar... (Har stött på många då jag är elektriker) På så sätt tjänar ju ägaren betydligt mer dock OFTAST med sämre resultat...
Personligen skulle jag ALDRIG anlita en polack...
Om du är missnöjd nikar måste du ta kontakt med din "bygg handläggare" och ligga på så du får allt åtgärdat!! Jag lider med dig!
LYCKA TILL!
Personligen skulle jag ALDRIG anlita en polack...
Om du är missnöjd nikar måste du ta kontakt med din "bygg handläggare" och ligga på så du får allt åtgärdat!! Jag lider med dig!
LYCKA TILL!
blir så jävla förbannad när jag läser era kommentarer.
jag hade liknande inställning innan vi byggde vårt hus men inte nu längre...
Snickaren som byggde vårt hus äger företaget IMM från Svedala (bygger både åt Götene och trivselhus).... han är polack och har uteslutande polacker i sitt arbetslag.
Jag har under de 6 månader de varit och snickrat aldrig haft ett klagomål på deras arbete/kvalite/intresse att uppfylla våra önskemål... vår KA och besiktningsmannen var lika imponerade som vi....de sa själva att de är sällan de går in i ett nytt hus och ser ett så väl utfört jobb....
Däremot så har vi även haft andra hantverkare på plats.... svenska.... jag kan inte anklaga de för att de gjort ett dåligt jobb.... men... hade jag inte haft fullt koll på dem hela tiden och gått in och korrigerat vid flera tillfällen så vet det fan var det hade slutat.... dessutom så är de så självgoda att de inte kan ta konstruktiv kritik..... deras arbete är godkänt men inte ett dugg mer ..... IMMs arbete utstrålar kvalite och noggranhet utöver det vanliga... långt mkt bättre än det jag hade förväntat mig...
Under vårt projekt så har jag hört flera svenskar gå runt och lyfta upp sig själva till skyarna när de snackar med varandra... och även projektledaren och säljaren...... våra "polacker" har aldrig berömt sig själva... de har låtit jobbet tala för sig självt..... inte ens när jag uttryckt min belåtenhet har de tagit till sig utan bara smilat lite och jobbat vidare.
Ska kanske lägga till att jag vet att folk står i kö för att anlita firman så snickrade ihop vårt hus..... de tom tackar nej till en hel del jobb för att de inte hinner med....
Summa summarum.... det spelar ingen roll om det är polacker eller ngt annat... ta referenser, åk ut och kolla arbeten de uppfört.... jämför priser ... träffa hantverkarna och skapa egna uppfattningar..... så blir du säkert nöjd......
Jag har inget belägg för det men är fullständigt övertygad om att det finns minst lika många skojare bland svenka hantverkare som inom andra nationaliteter...
Du som klagar att modulent anlitar polacker som gör ett dåligt jobb......ställ denna fråga till dig själv istället....... har inte du gjort ett dåligt förarbete till kanske ditt livs största affär som inte tog reda på vilka underentreprenörerna var innan du skrev på?:eek:
jag hade liknande inställning innan vi byggde vårt hus men inte nu längre...
Snickaren som byggde vårt hus äger företaget IMM från Svedala (bygger både åt Götene och trivselhus).... han är polack och har uteslutande polacker i sitt arbetslag.
Jag har under de 6 månader de varit och snickrat aldrig haft ett klagomål på deras arbete/kvalite/intresse att uppfylla våra önskemål... vår KA och besiktningsmannen var lika imponerade som vi....de sa själva att de är sällan de går in i ett nytt hus och ser ett så väl utfört jobb....
Däremot så har vi även haft andra hantverkare på plats.... svenska.... jag kan inte anklaga de för att de gjort ett dåligt jobb.... men... hade jag inte haft fullt koll på dem hela tiden och gått in och korrigerat vid flera tillfällen så vet det fan var det hade slutat.... dessutom så är de så självgoda att de inte kan ta konstruktiv kritik..... deras arbete är godkänt men inte ett dugg mer ..... IMMs arbete utstrålar kvalite och noggranhet utöver det vanliga... långt mkt bättre än det jag hade förväntat mig...
Under vårt projekt så har jag hört flera svenskar gå runt och lyfta upp sig själva till skyarna när de snackar med varandra... och även projektledaren och säljaren...... våra "polacker" har aldrig berömt sig själva... de har låtit jobbet tala för sig självt..... inte ens när jag uttryckt min belåtenhet har de tagit till sig utan bara smilat lite och jobbat vidare.
Ska kanske lägga till att jag vet att folk står i kö för att anlita firman så snickrade ihop vårt hus..... de tom tackar nej till en hel del jobb för att de inte hinner med....
Summa summarum.... det spelar ingen roll om det är polacker eller ngt annat... ta referenser, åk ut och kolla arbeten de uppfört.... jämför priser ... träffa hantverkarna och skapa egna uppfattningar..... så blir du säkert nöjd......
Jag har inget belägg för det men är fullständigt övertygad om att det finns minst lika många skojare bland svenka hantverkare som inom andra nationaliteter...
Du som klagar att modulent anlitar polacker som gör ett dåligt jobb......ställ denna fråga till dig själv istället....... har inte du gjort ett dåligt förarbete till kanske ditt livs största affär som inte tog reda på vilka underentreprenörerna var innan du skrev på?:eek:
Sedan entrepenaden godkänts vid slutbesiktning får konsumenten påtala fel till näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen (Konsumenttjänstlagen 60 § p. 3).nikar skrev:
Vad du skall göra är således att skriftligt anmäla de fel som du funnit. Är det mindre än en månad sedan du fick slutbesiktningsutlåtandet kan du begära överbesiktning på slutbesiktningen. Är denna tid till ända kan du begära en särskild besiktning för att få de fel du vill göra gällande bedömda.
För fel som varit dolt och inte kunnat upptäckas inom nämnda sex månader men framträder och anmäls inom två år från slutbesiktningen (tidigare benämnt garantitiden) har entreprenören ett ansvar och bevisbördan för att ett fel inte föreligger ligger på entreprenören.
För tiden därefter och in till tio år efter slutbesiktningen har entreprenören också ett ansvar om felet tidigare varit dolt.
Här är det dock konsumenten som har bevisbördan för att fel föreligger och varit dolt.
Så det vanliga - har du inte betalt allt skall du hålla inne vad det kostar att åtgärda de fel som du anmält.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Håller helt med Theoharis...
Håller med Theoharis. Har byggt 2 hus där jag båda gångerna använt en firma som har polacker som målar invändigt. Besiktningsmannen sa varje gång att ytskikten var fenomenala. Ta referenser innan ni börjar bygga så kanske ni får mindre problem. Betänk också att det finns lika många dåliga entreprenörer som det finns dåliga köpare! 
Att en del upplever att de får dålig kvalitet när Polacker (eller andra nationaliteter) varit inblandade kan ju bero på att husfirman de anlitat rent allmänt snålar in på allt de kan? Inte bara på lönekostnaderna.
Bara en teori.
Bara en teori.
Jag kan förstå TS frustration över språkproblemen, det har jag själv upplevt men samtidigt har jag upplevt samma sak som Theoharis. Dvs att de icke-svenska hantverkarna jobbar utav bara den och gör det bra. Och vill verkligen att jag som kund ska tycka att det är ett bra jobb.
Kärring har inget med ålder och kön!
Kärring har inget med ålder och kön!
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Jag har rensat bort en del inlägg som var totalt fokuserade på nationalitetsfrågan i tråden.
Tror det är dags att stänga den här tråden nu.
Tror det är dags att stänga den här tråden nu.